Rederij Van Ommeren

elstoplo
Berichten: 446
Lid geworden op: 19 apr 2005 16:14
Locatie: Santpoort

Re: Van Ommeren.

Bericht door elstoplo »

Hank ik wil wel bevestigen dat het de "Desta" is. Brugman had er daar meer van.
Vult u rustig aan, het kost u niets!
Afbeelding
elstoplo
Berichten: 446
Lid geworden op: 19 apr 2005 16:14
Locatie: Santpoort

Re: Van Ommeren.

Bericht door elstoplo »

Heel erg ver boven op zolder had ik nog een stoffige pet van VO.

Afbeelding
Vult u rustig aan, het kost u niets!
Afbeelding
valkege
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 dec 2014 13:11

Re: Van Ommeren.

Bericht door valkege »

Ik weet nog wel dat er in 60/70 nog een particuliere spido bij is gekomen die werd gerund
door de kroegbaas van de Gouden Leeuw in IJsselmonde op het hoofd.
Vader en zoons Slagmolen voeren een soort geregelde dienst en je kon tegen betaling mee wat vooral bedoeld
was voor de schepen aan de steenplaats want die namen de VO spido,s niet mee.
Met Jan Slagmolen ben ik nog een tijd opgetrokken omdat ik in IJsselmonde woonde en de
Gouden Leeuw mijn stamcafe was.
elstoplo
Berichten: 446
Lid geworden op: 19 apr 2005 16:14
Locatie: Santpoort

Re: Van Ommeren.

Bericht door elstoplo »

We gaan nog maar weer even verder nu met de Moselia.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We gaan verder met de Saxonia.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tot slot de Vistulia.

Afbeelding
Vult u rustig aan, het kost u niets!
Afbeelding
elstoplo
Berichten: 446
Lid geworden op: 19 apr 2005 16:14
Locatie: Santpoort

Re: Van Ommeren.

Bericht door elstoplo »

We gaan vandaag verder met de Stormvogel.
Volgens mij ligt zij hier met haar kroost in de Kuhljes of Stieltjeshaven in Duisburg.
Afbeelding

Passage Maasbruggen
Afbeelding

Na passage Maasbruggen
Afbeelding

Passage Loreley
Afbeelding

Nieuwbouw Stromvogel
Afbeelding

Afbeelding
Vult u rustig aan, het kost u niets!
Afbeelding
valkege
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 dec 2014 13:11

Re: Van Ommeren.

Bericht door valkege »

En weer bedankt Jan voor het plaatsen van de foto,s.

In july 1964 ben ik begonnen als scheepsjongen op deze Stormvogel gebouwd bij Boele in Bolnes
met een vermogen van 2 x 600 pk stork Ricardo en zoals op de meeste duwboten een gemotoriseerde vlet
op het achterdek. Tevens beschikte ze over een verstelbare stuurhut.

In haar jonge leeftijd heeft ze de strenge winter meegemaakt getuige de foto..s in Rdam waar het ijs nog goed
te zien was maar ze heeft wel een heleboel grote duwboten overleefd en voer als laatste onder de naam Hermanna.
Ik weet niet of ze nog steeds vaart maar iemand op dit forum weet dat vast wel.

Als de kok met vrije week was mocht ik koken nou die mannen hebben wel gesmuld denk ik want ik had nog
nooit een aardappel geschild. Maar op een schip met rondom water leer je heel snel.

wordt vervolgt
valkege
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 dec 2014 13:11

Re: Van Ommeren.

Bericht door valkege »

De votanks 9 en 10 waren grote duwbakken en eigenlijk de vaste bakken voor de Stormvogel. De rest was kleiner.
Regelmatig werden we met 4 bakken op pad gestuurd en om dan nog vooruit te komen kregen we voorspan van oa
de JENNY de LEMA de ANNA MARIA de ANBERI en de RHEIN.
Ook met 4 bakken te daal stond er een sleepboot voor dan moest er op de voorste bak altijd een wachtsman staan
ivm de veiligheid van de sleepboot. We voeren dan niet ,s nachts. te daal. Die slepers waren moedige jongens.

De Stormvogel lag behoorlijk diep dus bij lager water kwamen we meestal niet verder dan Koln Niehl.

Als de waterstand het toeliet voeren we zelfs naar Basel Birsfelden maar dan met 2 bakken en heel vaak met
voorspan van een vo motorschip of van een van onze eigen slepers zoals deTrekvogel en de Intritas 3.
In Basel had je gelukkig de Vogelgrijf anders waren we nooit in Biirsfelden gekomen.

Foto 1 is inderdaad de kultushafen waar we gasolie losten. Meestal in bak binnen en de andere buiten.
Wacht houden op de buitenbak gebeurde mbv onze motorvlet.
valkege
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 dec 2014 13:11

Re: Van Ommeren.

Bericht door valkege »

Als we naar Antwerpen moesten met 2 bakken door Wemeldingen en Hansweert wachtte ons een hoop werk in het kanaal.
Door de sluisdeuren kon maar 1 bak tegelijk en moest dan aan bb of sb afgemeerd worden voordat we met de 2e bak naar
binnen konden. We kregen daarom altijd sleepboothulp want invaren van de sluis lukte wel maar uitvaren kon pas als de eerste bak de sluis uit was met dat sleepbootje. Wij er dan achteraan met de 2e bak en dan onder het varen maar weer zien aan te koppelen aan de 1e bak. Bij Hansweert volgde hetzelfde ritueel. De naam van dat sleepbootje ben ik kwijt.

Nog een keer storm meegemaakt op de Hollands Diep. Op een zonnige zondagmiddag july 1964 vertrokken we uit
Wemeldingen en was er niets aan de hand we zagen veel pleziervaart en niets wees erop dat er storm zou komen.
Eind van de middag werd het vanuit het westen aarde donker en binnen de kortste keren begon het te waaien. De kracht nam snel toe en met een flinke rukwind waren we het stuurhutdak van de Stormvogel kwijt ook de radar werd geraakt dus we stonden in de open lucht zonder radar dus stekeblind. Alles begon zwaar te stampen en de kaptein was bang dat er
koppeldraden zouden breken dus werd naar elk bak een mannetje gestuurd. Na een paar uur was het voorbij alsof er niets
gebeurd was maar later hoorden we dat er veelschade was aangericht en veel plezierbootjes in problemen waren gekomen
Wij lagen toen vlak bij de ingang van de Dordse Kil en zijn naar Rdam gevaren ivm de schade
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Van Ommeren.

Bericht door joop 1 »

dat sleepbootje op wemeldinge zal de anjo geweest zijn er voeren er een stuk of 4 de coby m een vlet en de enavant 15 en de nieuwland
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Jan B

Re: Van Ommeren.

Bericht door Jan B »

IK heb net op Google gekeken en naar Duwboot Hermanna gezocht en daar staat alles op,dus dan ben je gelijk weer op de hoogte van de Stormvogel

Gr Jan baas
Plaats reactie