de ,,Johannes,, is inderdaad een VO spits
gebouwd als ,,Mulhouse ,, later overgegaan naar de Belgische VO
als .. Agimont,, .
het schip is in Hemiksem bij de werf ingeruild
em die hebbben het schip gemoderniseerd en verkocht
Bitumenvloot Smid & Hollander
Jan en Henk, dat is interessant nieuw. Nu weet ik tenminste de 'roots' van de Johannes en die Oktana 1 had ik kunnen weten als ik beter had nagedacht. Dat had ik al eens boven water gekregen toen ik voor een kennis informatie over die strokartonfabriek aan het zoeken was. Dat schip heb ik een flink aantal jaren geleden in Harderwijk gefotografeerd, toen stond er Bartje II op. Of het nog bestaat weet ik niet, uitzoeken.
Heren bedankt!
gr. Harry
mts. Bartje II in 1999 in Harderwijk gefotografeerd.
Heren bedankt!
gr. Harry
mts. Bartje II in 1999 in Harderwijk gefotografeerd.
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
-
- Berichten: 28406
- Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
JCV en Kees.
Bedankt voor jullie speurwerk en reactie over de Johannes.
Mijn vermoedde dat het een VO spits was blijkt dus juist te zijn.
Volgens het VO boek zou de Johannes in 1929 in Rupelmonde zijn
gebouwd voor VO Nederland.In 1960 naar VO Belgie (Transtank).
In 1973 verkocht aan de Scheepswerven Smidts te Hemiksem.
Hank.
Bedankt voor jullie speurwerk en reactie over de Johannes.
Mijn vermoedde dat het een VO spits was blijkt dus juist te zijn.
Volgens het VO boek zou de Johannes in 1929 in Rupelmonde zijn
gebouwd voor VO Nederland.In 1960 naar VO Belgie (Transtank).
In 1973 verkocht aan de Scheepswerven Smidts te Hemiksem.
Hank.
Lopen we toch weer omhoog met het verleden van de Johannes. Fina Nederland liet de Purfina 4 half jaren 60 bij De Hoop verbouwen, kort daarna werd deze verkocht aan S&H, dus een mogelijke aanpassing in Hemiksem past niet in dit rijtje.hank schreef:JCV en Kees.
Bedankt voor jullie speurwerk en reactie over de Johannes.
Mijn vermoedde dat het een VO spits was blijkt dus juist te zijn.
Volgens het VO boek zou de Johannes in 1929 in Rupelmonde zijn
gebouwd voor VO Nederland.In 1960 naar VO Belgie (Transtank).
In 1973 verkocht aan de Scheepswerven Smidts te Hemiksem.
Hank.
Re: BITUMENVLOOT Smid & Hollander
Aangezien dit onderwerp al weer aardig is weggezakt zal ik hem maar weer eens naar boven halen, temeer daar 'Hollander' meeleest en mij op dit moment 'bestookt' met interessante en welkome informatie.
Hier een paar foto's van wat jarenlang het vlaggenschip van de Smid & Hollandervloot was,
gr. Harry
De achtersectie met ingebouwde tunnel van de Geert Jan...
Klaar voor de doopplechtigheid...
De grote plons...
Geert Jan op z'n mooist, er is later wat met kleuren geklooid...
Vaste prik op maandagmorgen, meestal zo tegen kwart voor acht schalde de stem van Albert Jan Schokker uit mijn scannertje: "Geert Jan komt uit het Aduarderdiep en gaat richting Gaarkeuken, is er nog kruisende vaart?" In dit geval samen met de T.M. van Dijk...
Op het laatst van zijn carrière...
Roemloos einde bij de sloper in Leeuwarden...
Hier een paar foto's van wat jarenlang het vlaggenschip van de Smid & Hollandervloot was,
gr. Harry
De achtersectie met ingebouwde tunnel van de Geert Jan...
Klaar voor de doopplechtigheid...
De grote plons...
Geert Jan op z'n mooist, er is later wat met kleuren geklooid...
Vaste prik op maandagmorgen, meestal zo tegen kwart voor acht schalde de stem van Albert Jan Schokker uit mijn scannertje: "Geert Jan komt uit het Aduarderdiep en gaat richting Gaarkeuken, is er nog kruisende vaart?" In dit geval samen met de T.M. van Dijk...
Op het laatst van zijn carrière...
Roemloos einde bij de sloper in Leeuwarden...
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Re: BITUMENVLOOT Smid & Hollander
het schip heette geert jan de schipper heet albert jan
en er is nog een poos een stuurman aan boord geweest
die heet hemmo jan
hoe is het mogelijk maar wel komisch
gr marten
en er is nog een poos een stuurman aan boord geweest
die heet hemmo jan
hoe is het mogelijk maar wel komisch
gr marten
Re: BITUMENVLOOT Smid & Hollander
Hier de Geert Jan in de Oostersluis in Groningen. Hij kwam van de werf in Delfzijl waar het schip werd verlengd.
Voorop stuurman Albert Faber uit Noordhorn. Die woonde/woont misschien nog wel in een van de huizen langs het kanaal in Noordhorn aan de Aduarder kant. Voor zover ik weet is Albert met varen gestopt.
Volgens mij is bij de verlenging de Brons er uitgegaan en een Amerikaanse Brons terug gezet...
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Re: BITUMENVLOOT Smid & Hollander
Nog een paar oudjes...
De Luikina het eerste bitumenschip dat vast voor Smid & Hollander voer, eigenaars Gebr. Siertsema uit Leens.
Luikina en T.M. van Dijk voor de fabriek...
Zestiger jaren, het lichten van een zeeschip in de Oosterhaven te Groningen door het mts T.M. van Dijk.
De laatste foto's van de Luikina, T.M. van Dijk en Johannes die klaar liggen voor vertrek naar de sloper...
Op 29 april 1989, al weer bijna twintig jaar geleden, werd de Lukas feestelijk op Vierverlaten binnengehaald.
De toenmalige 'état major'; links schipper Jimmy Boonstra uit Briltil, stuurman Albert Faber uit Noordhorn en schipper Albert Jan Schokker uit Hoogkerk.
De Luikina het eerste bitumenschip dat vast voor Smid & Hollander voer, eigenaars Gebr. Siertsema uit Leens.
Luikina en T.M. van Dijk voor de fabriek...
Zestiger jaren, het lichten van een zeeschip in de Oosterhaven te Groningen door het mts T.M. van Dijk.
De laatste foto's van de Luikina, T.M. van Dijk en Johannes die klaar liggen voor vertrek naar de sloper...
Op 29 april 1989, al weer bijna twintig jaar geleden, werd de Lukas feestelijk op Vierverlaten binnengehaald.
De toenmalige 'état major'; links schipper Jimmy Boonstra uit Briltil, stuurman Albert Faber uit Noordhorn en schipper Albert Jan Schokker uit Hoogkerk.
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."