N.P.R.C. - Nederlandse Particuliere Rijnvaart Centrale

Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

N.P.R.C. - Nederlandse Particuliere Rijnvaart Centrale

Bericht door Gert Schouwstra »

Afbeelding

In 2010 bestaat de N.P.R.C. 75 jaar. Voor mij reden om een nieuw onderwerp aan te maken, tegelijk ook de eerste keer dat ik dat doe. Ik zou hier graag de verhalen en foto's willen zien van al die schepen die in 75 jaar met die bekende oranje vlag met witte baan en blauwe letters in de mast de Rijn op en af voeren. Het schip van mijn vader, de Drechtstad, en de Fiducia van zijn broer hoorden daarbij. Maar ook zoveel anderen, de Union 1 en 2 en alle schepen van de familie Westerbeek, v/d Elshout en nog veel meer.

Een aantal verhalen uit de NPRC-tijd zijn opgetekend in het nieuwste boek van Harry de Groot, maar er moeten nog veel meer zijn. Ik had hierover wat geschreven bij Rijnvaartnostalgie, maar nu wil ik er toch graag een apart onderwerp van maken.

Afbeelding
ISBN 978 90 6013 314 9
Te berg, te dal, wij voeren overal.
Een Rijnschipper verhaalt
Uitgeverij De Alk, Alkmaar

Ik hoop dat het boek weer een hoop nieuwe verhalen bij jullie uitlokt die op dit forum worden gezet.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: N.P.R.C. - Nederlandse Particuliere Rijnvaart Centrale

Bericht door Gert Schouwstra »

NPRC staat voor Nederlandse Particuliere Rijnvaart Centrale, opgericht in 1935 als samenwerkingskantoor van sleepschepen, sleepboten en motorschepen. Ze deden gezamenlijke transportovername. Midden jaren '50 waren er meer dan 500 schepen lid van de club, die toen als bijnaam "Mau Mau" had. Typisch werk van de NPRC was Sjoabonen of Fosfaat naar Mannheim en stukgoed van Hoechst of Ludwigshafen terug naar Rotterdam of Antwerpen.

In het jubileumboek van 1960 staat dat de N.P.R.C. in dat jaar 645 aangeslotenen had. Dat waren allemaal vrije schippers waarover het werk werd verdeeld. De N.P.R.C. deed voor hen de acquisitie en ladingwerving.
- 504 eigenaren van sleep- en motorschepen
- 205.449 ton aan sleepschepen
- 174.904 ton aan motorschepen met gezamenlijk 80.334 pk.
- 141 eigenaren van sleepboten met gezamenlijk 59.950 pk.

Sinds een paar jaar is de NPRC een coöperatie met nu zo'n 80 schepen en een bevrachtingspoot voor derden.
Kees Keijzer schreef:Ik heb in het verleden ook de naam Mau Mau horen gebruiken voor de N.P.R.C. Ik dacht dat er een opstandelingen leger ergens was dat zo heette, maar even geGoogled. en het was een guerrilla leger tussen 1952 en 1960 in Kenia tegen het Britse koloniale gezag.
Gr, Kees.
Klopt Kees, de Mau Mau, dat waren opstandelingen. Op een of andere manier is het een geuzennaam voor de NPRC geworden, maar het fijne weet ik er niet van.
Afbeelding

Afbeelding
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: N.P.R.C. - Nederlandse Particuliere Rijnvaart Centrale

Bericht door Jan van der Doe »

Gert,

Succes met het nieuwe onderwerp.
Ik heb alleen de vlag gekend en nooit op schepen gevaren, die bij de N.P.R.C. waren aangesloten.
Er waren nog al wat bonden en schippersverenigingen in Nederland in die jaren.
Het boek heb ik intussen besteld.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Pieter Boers
Berichten: 1032
Lid geworden op: 30 dec 2004 22:28
Locatie: Streefkerk

Re: N.P.R.C. - Nederlandse Particuliere Rijnvaart Centrale

Bericht door Pieter Boers »

Gert,

Veel succes met je nieuwe topic. !
Misschien komen er ook nog wel een paar mooie sleepschepen op te staan, die er voor voeren. :)

Het wordt druk bij de Alk, ik heb het boek ook al besteld.


Groeten,

Pieter
Groeten,

Pieter


Afbeelding
scheepsspotter

Re: N.P.R.C. - Nederlandse Particuliere Rijnvaart Centrale

Bericht door scheepsspotter »

Afbeelding
Torenvalk
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: N.P.R.C. - Nederlandse Particuliere Rijnvaart Centrale

Bericht door Gert Schouwstra »

Mooi zo'n foto, ik hoop dat er nog meer komen.

Eerst maar eens wat geschiedenis:
De Nederlandse Particuliere Rijnvaart Centrale (N.P.R.C.) werd op 18 maart 1935 opgericht om de belangen van de Nederlandse particuliere Rijnschippers en Rijnkleinreders te behartigen. Initiatiefnemers hiertoe waren de Algemene Rijnschippersbond, de Internationale Schippers Vereniging en de Rooms-Katholieke Hanzebond van Reders en Schippers "Sint Nicolaas". Het initiatief kwam voort uit afspraken tussen de Nederlandse en Duitse regering inzake de Rijnvaart (de zgn. overeenkomst van Boppard).

Het doel van de N.P.R.C. was:
het behartigen van de economische, sociale en culturele belangen der Nederlandse particuliere rijnschippers en rijnkleinreders;
a. het samenwerken met buitenlandse organisaties van particuliere rijnschippers en rijnkleinreders op voet van gelijke behandeing;
b. het bevorderen van samenwerking tussen de particuliere rijnschippers en rijnkleinreders enerzijds en de Rijnvaartrederijen anderzijds;
c. het zoeken van samenwerking met handel en verladers, dan wel met hun vertegenwoordigers, voorts met de scheepshypotheekbanken, rijnsleepbooteigenaren en verdere bij de Rijnvaart betrokken groepen.

In het bestuur van de N.P.R.C. waren de deelnemende organisaties elk met twee ledenafgevaardigden vertegenwoordigd. Deze afgevaardigden kozen de voorzitter. In juni 1935 begon de N.P.R.C. met haar activiteiten.
Tot voorzitter werd S. Hammerstein benoemd, secretaris werd J.A. Fruin. De regering kon een adviseur aanstellen die toegang had tot alle vergaderingen van de N.P.R.C. en die daarin een adviserende stem had. Deze adviseur, Contact-Commissaris genoemd, kreeg tot taak om de regering op de hoogte te houden van, te adviseren over en zonodig leiding te geven aan het particulier initiatief om meer orde in de Rijnvaart te brengen.

In april 1936 werd T.J. Verschuur door de Minister van Handel, Nijverheid en Scheepvaart aangezocht om Contact-Commissaris te worden. Verschuur is als Contact-Commissaris tot 5 juli 1939 aangebleven. Met ingang van die datum werd hij gedeputeerde van de Provinciale Staten van Zuid-Holland. Bij Koninklijk Besluit van 23 november 1939 nr. 25 kreeg Verschuur eervol ontslag. In zijn plaats werd F.J.H. Geraets tot Contact-Commissaris benoemd.

Afbeelding
De eerste NPRC vlag.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: N.P.R.C. - Nederlandse Particuliere Rijnvaart Centrale

Bericht door Gert Schouwstra »

Rond 1952 kwam er een nieuwe NPRC vlag, de vlag uit mijn jeugd, zeg maar.
Afbeelding
En in de jaren 90 werd die vlag vervangen door het huidige exemplaar:
Afbeelding

De nieuwe vlag prijkt ook op onderstaande poster van Bureau Voorlichting Binnenvaart met de Philos. Het zout kwam uit Harlingen:
Afbeelding
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
scheepsspotter

Re: N.P.R.C. - Nederlandse Particuliere Rijnvaart Centrale

Bericht door scheepsspotter »

Afbeelding
Atalanta.
Afbeelding
Charme.
Afbeelding
Fidato.

Reaktie op de poster:
Waar zijn de reddingvesten icm de mensen in het gangboord ???
scheepsspotter

Re: N.P.R.C. - Nederlandse Particuliere Rijnvaart Centrale

Bericht door scheepsspotter »

En we gaan "gewoon"door.
Afbeelding
Marina.
Afbeelding
Maria Helena.
Afbeelding
Anna.
scheepsspotter

Re: N.P.R.C. - Nederlandse Particuliere Rijnvaart Centrale

Bericht door scheepsspotter »

Deel 2:
Afbeelding
Arquero.
Afbeelding
Atalanta.
Afbeelding
Charme.
Plaats reactie