Verschure & Co.

Plaats reactie
Sander1453
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 dec 2014 11:30

Verschure & Co.

Bericht door Sander1453 »

Allereerst krijgen jullie de tekst die ik schreef op mijn thuisbasis:

Rederij Verschure was een bedrijf dat tussen 1887 en 1942 vracht- en passagiersdiensten onderhield, hoofdzakelijk in Noord-Nederland.

In 1887 kocht P.J.M. Verschure (1861–1938) de Amsterdamse rederij Kievits en vormde daarmee de rederij Verschure & Co. In 1898 richtte hij de Stoomvaart Maatschappij Amsterdam-Lemmer op, voor de dienst tussen de hoofdstad en Lemmer. Vier jaar later nam Verschure het initiatief tot een fusie met deels overnames van rederijen die in Noord-Holland, Friesland, Overijssel en op de Zuiderzee actief waren, onder de naam Verschure & Co.’s Algemeene Binnenlandsche Stoomvaartmaatschappij. De 7 betrokken ondernemingen waren:

Zwolsche Nachtstoomboot Onderneming
Deventer-Amsterdammer Stoomboot Rederij
Stoomvaart Maatschappij Amsterdam-Lemmer
De buitendienst van de Drentsche Stoomboot Maatschappij
Stoomvaart Maatschappij Vooruitgang, Amsterdam
Zaandamsche Stoomvaart Maatschappij
Stoombootdienst Eiland Marken

Hiermee ontstond een bedrijf met 21 schepen in de vaart, een aanzienlijk aantal voor die tijd. De directie werd gevormd door Verschure zelf, met Jan Koppe, ook een ervaren reder en voordien reeds partner in de Stoomvaart Maatschappij Amsterdam-Lemmer.

Rederij Verschure opereerde voornamelijk vanuit Amsterdam en Zaandam en onderhield diensten op onder meer Kampen, Zwolle, Deventer, Utrecht, Lemmer, Meppel, Leerdam en Marken. Ook was er een dienst van Rotterdam naar Deventer, over Dordrecht en Arnhem.

De dienstregeling van rederij Verschure blonk uit door onderlinge afstemming en door inzicht in de samenhang met andere vervoersdiensten. Verschure zocht samenwerking met andere bedrijven, zoals de Nederlandsche Tramweg Maatschappij. Vanaf 1901 werd al een boot-tram verbinding tussen Amsterdam en Joure aangeboden. Later werd bijvoorbeeld samengewerkt met de Noord-Zuid-Hollandsche Stoomtramweg-Maatschappij, waarmee op enig moment een dienstregeling op het traject Den Haag - Leeuwarden werd verzorgd met tram, boot en bus. Een gezamenlijk kaartje op deze lijn kostte 4 gulden.

Voor het onderhoud aan de schepen opende de rederij in 1908 een werf in Amsterdam, die in 1913 werd omgevormd tot de N.V. Verschure & Co.’s Scheepswerf en Machinefabriek. In eerste aanleg werden hier de reparaties verzorgd, maar later ook nieuwbouw, voor Verschure en voor derden.

In 1938 overleed directeur-eigenaar Verschure. De erfgenamen verkochten de rederij in 1942 aan rederij Koppe, die in hetzelfde jaar werd overgenomen door de NS. De werf, die inmiddels naam had gemaakt met het bouwen van baggermaterieel, ging in 1943 op in IHC Holland.

Hier staat een afbeelding van P.J.M. Verschure. Op de artikeltekst rust geen copyright.
Van de 7 betrokken ondernemingen heb ik er nu 4 "gedaan", over de andere drie kan ik online onvoldoende vinden, dus als iemand wat weet... :wink:
Groet,
Sander
Sander1453
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 dec 2014 11:30

Re: Verschure & Co.

Bericht door Sander1453 »

Het was even zoeken, maar met hulp van het Nationaal Archief is nu geboren: Wikipedia:Deventer-Amsterdammer Stoomboot Reederij. De andere 4 van Verschure & Co waren een stuk makkelijker. :wink: Het ontbreekt me thans aan info over de resterende twee: "Stoomvaart Maatschappij Vooruitgang" te Amsterdam en de "Stoombootdienst Eiland Marken". Dus als iemand iets weet...

Na oppoetsen van S.B.S. ben ik nu bezig met Van der Schuijt, hopelijk vanavond af.
Groet,
Sander
Plaats reactie