Kwalifikaties, inhoudelijk weinig HarryWrijfhout schreef:
Ben benieuwd welke kwalificaties Erik deze tjalk toedicht...
Harry
Maar een lief scheepje vind ik het wel. Kun jij de naam of thuishaven lezen achterop?
Niet al te groot, krap 100 ton als-ie dat al haalde. Ook niet zo hol, 1,60 of zo. Sierlijk helmhout. En nog een houten roef. Ze hebben die spiegel afgezet met een wit randje, mooi.
Ik zie geen kistluik. Opvallend dat het slijtplatrond op het berghout niet onderbroken was tpv het zwaard. Oud plaatje, nog wel voor de twintiger jaren denk ik. Braadspil en strijklier voorop, nog geen ankerlier. De vallen van de fok nog op talies, in het want. Zou er aan bb naast de mast al een tuiglier staan, of zat daar een nagelbank? Niet te zien.
En wat zou dat zeiltje wat ze voorop opgehangen hebben doen?
Een Hollandse tjalk denk ik. Vanwege dat lange schanddek voorop. Zo lang heb ik ze nog niet gezien, helemaal vanaf het want naar de kop. Een schanddek is een strip op het boeisel, met soms daarop weer een platrondje. De voorbolders passen er precies op zoals je ziet. Kattekoppen is de term voor dit soort bolders denk ik. Gegoten. Toen er meer en meer gesleept werd werden veel van dit soort bolders vervangen door pijpbolders, waarbij de pijp vaak rond gezette en dichtgeklonken plaat was. Op pijpbolders bleef de draad beter heel. Bovendien wilden die gegoten bolders wel eens scheuren, vooral bij kou. Meestal werden de voorbolders als eerste vervangen, en op sommige schepen bleef het daarbij.
De tjalk die ervoor ligt is een 'dikke' tjalk.