Woordenschat.

Alles over binnenscheepvaart
degraaf
Berichten: 261
Lid geworden op: 14 feb 2011 21:11
Locatie: terneuzen

Re: Woordenschat.

Bericht door degraaf »

dat neemt natuurlijk niet weg dat de geleverde pk,s tegenover een 4 tak motor te kort kwamen,ik heb het 23 jaar mogen meemaken als het zwaar werd op de rivier liet hij het afweten.
velasquez

Re: Woordenschat.

Bericht door velasquez »

Geheel juist, bij overbelasting heeft de 2 takt een nadeel tov. de 4 takt maar van alle 2 takt motoren was de Bolnes de Beste.
Sulser motoren begonnen te roken gelijk een stoomboot.

gr.BB
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Woordenschat.

Bericht door joop 1 »

vlak een gm ook niet uit die gaven nooit op ondanks 2 tact is volgens mij de enige 2 tact die niet door zn knieen gaat als tie moet trekken ik heb er hele goeie ervaring mee tot aan de 16 cyl toe gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
ouzovd

Re: Woordenschat.

Bericht door ouzovd »

Grand Misere met de gasslang in de inlaat trokken het best.

Gr. Frans
k-k
Berichten: 6029
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Woordenschat.

Bericht door k-k »

En zo kregen we er een nieuw woord bij, dual fuel! Gr. Klaas.
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Woordenschat.

Bericht door joop 1 »

grand misere ?? daarom hebben er zoveel gedraaid en draaien ze nog. er is geen motor die je zo kon overbelasten /mishandelen als gm denk nu niet dat ik een gm fan ben want ze maken mij te veel herrie en je ruikt ze van kilometers afstand maar als het op kracht aankomt laat ie je niet in de steek dat is mijn ervaring gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
velasquez

Re: Woordenschat.

Bericht door velasquez »

Bij Akzo welplaatweg stond een GM als noodgenerator, op zeker moment explodeert de gehele motor.
Zoals later bleek was er een brandstof injector open blijven staan is de diesel via de cilinder in het carter gekomen met dus gevolgen.
Had zoiets nog nooit meegemaakt en er zijn nog diverse merken gevolgd die alle een groot probleem hadden binnen 3 minuten max. stroom leveren daar kunnen maar weinig motoren tegen.
Overigs vroeger een spits die zag je niet aankomen maar hoorde hem aankomen als er een gm instond.
Dacht altijd is het nog wel uit te houden aan boord maar viel wel mee zoals bleek toen ik eens een stukje mee voer.
Of de kwaliteit goed is, heb er weinig ervaring mee.

gr.BB
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Woordenschat.

Bericht door joop 1 »

er is geen type motor geweest wat zolang gemaakt is als de 71 types van gm en of je er nu een van 40 jaar oud had paste alles nog steed'. ik voer op de lingestroom van wvw stonden 2v16 in kon je zo een kop van een 4 cyl op zetten wij hadden ze thuis ook draaien oud en versleten maar het bleef draaien maar ik zelf zou er geen een willen hebben zoals ik eerder al zei teveel rook en herrie ze worden ook niet meer gemaakt ivb milieu eisen maar dat doet niets aan het vermogen wat hij levert gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Woordenschat.

Bericht door pieter53 »

Onder meer bij skûtsjes en Groninger bollen kent men het begrip 'de kisten'.
Nu zou ik graag weten: in welke boeken wordt er (min of meer) vertelt wat dat zijn?
Ik dacht in o.a. in Speerstra's 'De laatste echte schippers', maar ik kan het niet meer terug vinden, helaas :cry:
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
k-k
Berichten: 6029
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Woordenschat.

Bericht door k-k »

Pieter, In het boek Skipperstaal staat het op bladzijde 116. Zal het even voor je scannen en per PB sturen. Heb je toch maar weer mazzel dat deze Groninger op Ameland tegen dat Friese boek(je) aan liep. Misschien heb je het zelf wel. Groeten, Klaas
Plaats reactie