Uit de oude doos.
Re: Uit de oude doos.
Voor zover ik me herinner hadden de Wijkdienst schepen wel voorzieningen om te slepen. Zag ze wel eens bij Schram aan de werf in Papendrecht. Er waren er zelfs met 2 schroeven op een as. De voorste schroef was op de naaf deelbaar en zat met bouten om de as geklemd. Hadden we een plaatje van moeten schieten natuurlijk. Maar als ventje van 10-11 jaar liep je niet met een fototoestel rond. Dat begon een jaar of 5 later pas. Verdiende je een paar guldens met vakantiewerk. Gr. Klaas.
Re: Uit de oude doos.
Wijkdienst, koenigsfeld en vast nog andere dat waren nog schepen met een stoommachine erin geweest.
Inderdaad de meeste sleepte niet.
Maar dat kwam doordat deze reders ook geen vloot van sleepschepen hadden.
De wijkdienst weet ik zeker waren erbij met sleeplier omdat zij ook sleepschepen hadden.
gr.BB
Inderdaad de meeste sleepte niet.
Maar dat kwam doordat deze reders ook geen vloot van sleepschepen hadden.
De wijkdienst weet ik zeker waren erbij met sleeplier omdat zij ook sleepschepen hadden.
gr.BB
Re: Uit de oude doos.
Model voor de bouw van de Randwijk en opvolgers.k-k schreef:Voor zover ik me herinner hadden de Wijkdienst schepen wel voorzieningen om te slepen. Zag ze wel eens bij Schram aan de werf in Papendrecht. Er waren er zelfs met 2 schroeven op een as. De voorste schroef was op de naaf deelbaar en zat met bouten om de as geklemd. Hadden we een plaatje van moeten schieten natuurlijk.
Foto: Archief Do Strijp, Heemskerk.
Voor zover mij bekend is deze serie gewoon met een enkele schroef per as gebouwd.
Meer over de Randwijk op Binnenvaarttaal.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Uit de oude doos.
velasquez schreef:Wijkdienst, koenigsfeld en vast nog andere dat waren nog schepen met een stoommachine erin geweest.
Inderdaad de meeste sleepte niet.
Maar dat kwam doordat deze reders ook geen vloot van sleepschepen hadden.
De wijkdienst weet ik zeker waren erbij met sleeplier omdat zij ook sleepschepen hadden.
gr.BB
De Randwijk (zonder sleeplier, die kwam later) met twee schepen in de aanhang.
Foto: Archief Do Strijp, Heemskerk.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 249
- Lid geworden op: 19 dec 2011 22:39
- Locatie: Tollebeek N.O.P.
Re: Uit de oude doos.
Dit model is enkel gebruikt voor een voorstudie , alle Rboten waren voorzien van ingebouwde tunnels met een enkele schroefpieter53 schreef:Model voor de bouw van de Randwijk en opvolgers.k-k schreef:Voor zover ik me herinner hadden de Wijkdienst schepen wel voorzieningen om te slepen. Zag ze wel eens bij Schram aan de werf in Papendrecht. Er waren er zelfs met 2 schroeven op een as. De voorste schroef was op de naaf deelbaar en zat met bouten om de as geklemd. Hadden we een plaatje van moeten schieten natuurlijk.
Foto: Archief Do Strijp, Heemskerk.
Voor zover mij bekend is deze serie gewoon met een enkele schroef per as gebouwd.
Meer over de Randwijk op Binnenvaarttaal.
Martin Boersma
Tollebeek NOP
Met je kop in de wind
Wie doet je wat
Tollebeek NOP
Met je kop in de wind
Wie doet je wat
Re: Uit de oude doos.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Uit de oude doos.
Martin en Pieter, Het klopt dat de nieuwe schepen die Schram bouwde dubbelschroevers waren met op elke as één schroef. De schepen die ik bedoelde waren de oude van voor de oorlog en aan de werf kwamen voor reparatie. Dit achterschip lijkt sterk op dat van de Esso schepen, die Schram later bouwde. Die wilden slecht rond. Maar met zo'n lange scheg is dat niet zo'n wonder. Vond het mooie schepen van lijn. Gr. Klaas.
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Uit de oude doos.
Een kleine rederij zo als Hulsman Scheepvaart & Transport Maatschappij N.V. uit Rotterdam had zo wel motorschepen en sleepschepen.
De "Hanna" en "Maximiliaan" hadden beide een sleep/strangenlier.
De "Hanna" en "Maximiliaan" hadden beide een sleep/strangenlier.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Re: Uit de oude doos.
Cees, De schroeven zaten op de oude schepen net als op model 640 AIII, het plaatje dat Pieter heeft geplaatst.CeesT schreef:k-k schreef:Voor zover ik me herinner hadden de Wijkdienst schepen wel voorzieningen om te slepen. Zag ze wel eens bij Schram aan de werf in Papendrecht. Er waren er zelfs met 2 schroeven op een as. De voorste schroef was op de naaf deelbaar en zat met bouten om de as geklemd. Hadden we een plaatje van moeten schieten natuurlijk. Gr. Klaas.
Betekent dit dat beide schroeven in dezelfde richting draaiden? Het is mij niet duidelijk hoe dat werkte.
Het systeem van in tegengestelde richting draaiende schroeven op een as is mij wel bekend, wordt momenteel in de jachtbouw voor snelvarende jachten nog wel toegepast.
Er zijn in het verre verleden ook wel proeven gedaan met 2 schroeven op één as in de zeevaart. De voorste schroef zat vast op de as en draaide gewoon mee. De tweede schroef had een grotere diameter en zat dmv een lager los op de as, deze werd dus niet aangedreven door de as. Het idee was dat de tweede schroef aangedreven werd door het schroefwater van de eerste en in tegengestelde richting ging draaien. Omdat deze schroef een grotere diameter had werd het water aan de buitenzijde van de eerste schroef weggestuwd. tevens werd het rendement van de eerste schroef beter omdat deze zich als het ware afzette tegen de tweede. De reden waarom het uiteindelijk geen succes werd kwam omdat het systeem nogal kwetsbaar was en dat de eerste schroef relatief klein moest blijven. Ik dacht dat er een aantal passagierschepen mee uitgerust waren. Deze tweede schroef wordt vaanwiel of grimmwiel genoemd. In de binnenvaart is dit volgens mij nooit getest, zal misschien iets te maken hebben met minimale diepgang en dus beperkte diameter..?
gr. Cees
De constructie voor de zeevaart zoals jij die beschrijft ken ik ook, maar heb het idee dat het voor de binnenvaart veel te kwetsbaar is.
Tegenwoordig zie je bij de grote cruiseschepen meer Azipods met enkele of dubbele schroeven. Dat manoeuvreert weer beter.
In de pleziervaart zie wel hekaandrijvingen met contra roterende schroeven achter elkaar.
Er is zo door de jaren heen heel wat uitgedokterd m.b.t. de aandrijving van schepen.
Wel leuk om het allemaal te volgen, maar om er diep op in te gaan ontbreekt het me aan theoretische kennis.
Gr. Klaas.
Re: Uit de oude doos.
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
ex Nelly Dinteloord
Tenanker