Effen Deutzsie open om die duwer voorbij te gaan.
Groet, Kees.
Vliegende Vaart
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Vliegende Vaart
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 01 okt 2014 08:36
Re: Vliegende Vaart
Eigenlijk ben je een boek aan het schrijven hier. Maak je een back up van al je posts? Fijn dat je ons zo goed op de hoogte houdt. Andrew
-
- Berichten: 1306
- Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
- Locatie: Capelle/IJssel
Re: Vliegende Vaart
En wel deel 2 Uit de serie "Vliegende vaart"SadlerBootwerk schreef: ↑18 apr 2018 20:54 Eigenlijk ben je een boek aan het schrijven hier. Maak je een back up van al je posts? Fijn dat je ons zo goed op de hoogte houdt. Andrew
--Vliegende vaart in de Rijnvaart--
We blijven de mooie verhalen in spanning volgen.
Geweldig mooi om lezende dit mee te beleven!
Chapeau - Ga zo door Erik -
HG Evert
-0--- Vervoer over Water, de Juiste Weg ---0-
Re: Vliegende Vaart
Gisteren een lange dag gemaakt, Werkendam-Wesel.
Bij anker op gaan kwam het anker onklaar boven, met vloeien tegen de huid. Diverse keren opnieuw laten vallen maar hij bleef verkeerd boven komen. Met de haakstok geprobeerd om te trekken maar daar is het anker te zwaar voor. Er zou eigenlijk een touw omheen moeten en dan met de lier om trekken, maar alles zit onder water dus ik kreeg er niets omheen. Uiteindelijk maar zo laten zitten want we kregen het niet opgelost, en we moesten verder. Het zal wel wat snelheid gekost hebben, en het is een risico als je ergens tegenaan loopt want dan ben je lek. We lossen het in Duisburg wel op als we leeg zijn.
Heeft een van de forumleden een panklare oplossing voor dit probleem?
Verder was het een flinke duw naar boven, want er komt nog genoeg water af.
Bij de grens gebunkerd uit een boot om niet teveel tijd te verliezen. Voorop GTL en achterop een paar kuub gasolie. Gewichten voor de vlaggen aangeschaft, kijken hoe dat bevalt. En een kuiltje wrijfhoutentouw, want dat verbruik je ook.
Voor het eerst zelfstandig de Duitse Rijn op, ook een mijlpaal (tje). Was er sinds het behalen van mijn patent niet meer geweest dus weer even wennen. Waar zit je in de rivier, het is een balans tussen uit de stroom blijven om boven te komen en voldoende water onder het vlak houden om niet te zuigen.
In Wesel overnacht.
Daar maakten we wat spannends mee, een serieus leermoment. Er zat een geladen koppelverband achter ons wat ons opliep. We wilden eigenlijk overlopen naar de rode kant maar er zat afvaart onder de brug van Wesel. Dus KVB gevraagd om ons aan sb op te lopen en wij naar het midden. Maar wij liepen niet genoeg naar het midden en stopten te laat af, en hij kwam heel krap langs en liep vervolgens uit zijn roer. Wij gelijk helemaal afgestopt, kopschroef erbij, sturen wegafhankelijk, kortom stréss.
Hij liep vlak voor ons langs hard weg naar bakboord en het duurde lang voordat de zaak weer onder controle was, tot ver aan de rode kant. Gelukkig geen probleem met die afvaart want die ging Wesel binnen. Als we dat geweten hadden waren we wel over gelopen..
Verontschuldigingen gemaakt voor ons aandeel in de situatie.
Achteraf hadden wij hem veel meer ruimte moeten geven, en eerder af moeten stoppen. En hij had ons minder hard op moeten lopen en wat verder weg. Maar hij zat in de droogte dus kon niet weg. Vervelende situatie die goed afliep. Pfff..
Afijn, alsnog Wesel binnen en een rustige nacht langszij de Tokaj 2.
Vanmorgen om zes uur overstuur naar buiten en weiter zu berg.
ETA Duisburg Parallelhafen net na de koffie. Ze gaan gelijk aan ons beginnen dus we komen wel leeg vandaag.
Dan leeg op naar Neuss, maandag raap laden voor Deventer DOK, voor woensdag lossen.
Weekeindje Neuss of Düsseldorf dus. Tips anyone?
Bij anker op gaan kwam het anker onklaar boven, met vloeien tegen de huid. Diverse keren opnieuw laten vallen maar hij bleef verkeerd boven komen. Met de haakstok geprobeerd om te trekken maar daar is het anker te zwaar voor. Er zou eigenlijk een touw omheen moeten en dan met de lier om trekken, maar alles zit onder water dus ik kreeg er niets omheen. Uiteindelijk maar zo laten zitten want we kregen het niet opgelost, en we moesten verder. Het zal wel wat snelheid gekost hebben, en het is een risico als je ergens tegenaan loopt want dan ben je lek. We lossen het in Duisburg wel op als we leeg zijn.
Heeft een van de forumleden een panklare oplossing voor dit probleem?
Verder was het een flinke duw naar boven, want er komt nog genoeg water af.
Bij de grens gebunkerd uit een boot om niet teveel tijd te verliezen. Voorop GTL en achterop een paar kuub gasolie. Gewichten voor de vlaggen aangeschaft, kijken hoe dat bevalt. En een kuiltje wrijfhoutentouw, want dat verbruik je ook.
Voor het eerst zelfstandig de Duitse Rijn op, ook een mijlpaal (tje). Was er sinds het behalen van mijn patent niet meer geweest dus weer even wennen. Waar zit je in de rivier, het is een balans tussen uit de stroom blijven om boven te komen en voldoende water onder het vlak houden om niet te zuigen.
In Wesel overnacht.
Daar maakten we wat spannends mee, een serieus leermoment. Er zat een geladen koppelverband achter ons wat ons opliep. We wilden eigenlijk overlopen naar de rode kant maar er zat afvaart onder de brug van Wesel. Dus KVB gevraagd om ons aan sb op te lopen en wij naar het midden. Maar wij liepen niet genoeg naar het midden en stopten te laat af, en hij kwam heel krap langs en liep vervolgens uit zijn roer. Wij gelijk helemaal afgestopt, kopschroef erbij, sturen wegafhankelijk, kortom stréss.
Hij liep vlak voor ons langs hard weg naar bakboord en het duurde lang voordat de zaak weer onder controle was, tot ver aan de rode kant. Gelukkig geen probleem met die afvaart want die ging Wesel binnen. Als we dat geweten hadden waren we wel over gelopen..
Verontschuldigingen gemaakt voor ons aandeel in de situatie.
Achteraf hadden wij hem veel meer ruimte moeten geven, en eerder af moeten stoppen. En hij had ons minder hard op moeten lopen en wat verder weg. Maar hij zat in de droogte dus kon niet weg. Vervelende situatie die goed afliep. Pfff..
Afijn, alsnog Wesel binnen en een rustige nacht langszij de Tokaj 2.
Vanmorgen om zes uur overstuur naar buiten en weiter zu berg.
ETA Duisburg Parallelhafen net na de koffie. Ze gaan gelijk aan ons beginnen dus we komen wel leeg vandaag.
Dan leeg op naar Neuss, maandag raap laden voor Deventer DOK, voor woensdag lossen.
Weekeindje Neuss of Düsseldorf dus. Tips anyone?
Re: Vliegende Vaart
Mooie repor weer!
Geen tip voor het ankerprobleem; heb dit vaak genoeg gehad en altijd ging het na twee of drie keer opnieuw laten vallen weer goed.
Weekeindtip: je patent te gelde maken,m. a.w.iemand met te weinig patent of bemanning even verder naar boven helpen.
(Mijn patent ging maar tot Neuss, dus dat had mooi uitgekomen)
Gr. Jan.
Geen tip voor het ankerprobleem; heb dit vaak genoeg gehad en altijd ging het na twee of drie keer opnieuw laten vallen weer goed.
Weekeindtip: je patent te gelde maken,m. a.w.iemand met te weinig patent of bemanning even verder naar boven helpen.
(Mijn patent ging maar tot Neuss, dus dat had mooi uitgekomen)
Gr. Jan.
Re: Vliegende Vaart
We zijn keurig op onze ETA van 10:45 geland in de Parallelhafen, open gelegd, en nu in afwachting van de dingen die komen gaan. De tweede shift gaat ons aanpakken zeggen ze. Vanmiddag nog wel leeg.
Het anker-probleem is inmiddels opgelost, na nog een keer laten vallen kwam-ie goed boven.
Ik kreeg trouwens zojuist via de App nog een paar hele goede tips, bedankt Bas :
-net aan de grond laten zakken en heel langzaam vooruit varen en tegelijk ophalen
-de vloeien met de boegschroef naar voren blazen. Dat vereist oefening, goed mikken
Plaatjes:
Het anker-probleem is inmiddels opgelost, na nog een keer laten vallen kwam-ie goed boven.
Ik kreeg trouwens zojuist via de App nog een paar hele goede tips, bedankt Bas :
-net aan de grond laten zakken en heel langzaam vooruit varen en tegelijk ophalen
-de vloeien met de boegschroef naar voren blazen. Dat vereist oefening, goed mikken
Plaatjes:
Re: Vliegende Vaart
Wat het probleem met verkeerd bovenkomen van het anker betreft.
Ik heb een schipper gehad en die zei: het anker 9 schalmen laten zakken, en dan komt tie goed boven.
En ik moet zeggen, bij mij komt het dan wel goed boven.
ADDIO
Ik heb een schipper gehad en die zei: het anker 9 schalmen laten zakken, en dan komt tie goed boven.
En ik moet zeggen, bij mij komt het dan wel goed boven.
ADDIO
-
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Vliegende Vaart
Zo losten wij dat ook altijd op, gewoon een stukje laten vallen, net zo vaak tot ie goed voor de kop komt.
Het is lastiger als je twee ankers in de knoop zitten.
Het is lastiger als je twee ankers in de knoop zitten.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
-
- Berichten: 2445
- Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31
Re: Vliegende Vaart
Of het anker gemakkelijk omklapt is sterk afhankelijk van het model van de kop, is hij vrij steil of loopt hij onder de kluisgaten snel weg.
Ook de kracht van de stroming en het model van het anker speelt een rol.
Maar zeker bij een steile kop bijvoorbeeld Dormunder of Kempenaar is zo hoog mogelijk opdraaien waarbij de punten tegen de huid moeten blijven en dan een klein beetje laten zakken vaak voldoende. De weerstand van de punten op de huid is dan net groot genoeg om te zorgen dat de brug van het anker eerder zakt dan de vloeien.
Maar met de "kop van Jannette" sorry voor de uitdrukking, zal dat waarschijnlijk niet lukken omdat hier het anker als het ware uitgespuugd wordt.
Ik zou er niet lang mee tobben maar de strop van een staaldraad bovenstrooms langs één arm van het anker vieren, met een pikhaak die strop aan de andere kant van die arm opvissen strop en draad op en langs de kopbolder vastzetten en dan langzaam het anker vieren tot hij omklapt want uiteindelijk komt het anker aan één vloei te hangen. Dan kan het wel zijn dat je het schip even met de stroom mee moet laten drijven zodat het anker "in stil water" komt.
(bij gebrek aan (zinkend) staaldraad volstaat een kunststof touw, verzwaard met een sluiting natuurlijk ook!)
Maar hoe dan ook het blijft lastig!
Erik het is al eerder door anderen gezegd maar ik vind het al bijzonder dat je ons laat delen in je successen, maar meer nog dat je ook verteld dat het soms wel eens niet gaat zoals het zou moeten. Ik vind dat heel bijzonder en kan daar alleen maar diep, diep, respect voor opbrengen! .
En tenslotte nog een vraag.
Je hebt ons verteld dat er ook niet-varensmensen, bij voorbeeld piloten, jouw relaas volgen.
Weten deze mensen dat het feit dat jij, na een goede nachtrust, toch overstuur de haven uit bent gegaan, niets te maken heeft met de spannende momenten de dag ervoor?!
Ook de kracht van de stroming en het model van het anker speelt een rol.
Maar zeker bij een steile kop bijvoorbeeld Dormunder of Kempenaar is zo hoog mogelijk opdraaien waarbij de punten tegen de huid moeten blijven en dan een klein beetje laten zakken vaak voldoende. De weerstand van de punten op de huid is dan net groot genoeg om te zorgen dat de brug van het anker eerder zakt dan de vloeien.
Maar met de "kop van Jannette" sorry voor de uitdrukking, zal dat waarschijnlijk niet lukken omdat hier het anker als het ware uitgespuugd wordt.
Ik zou er niet lang mee tobben maar de strop van een staaldraad bovenstrooms langs één arm van het anker vieren, met een pikhaak die strop aan de andere kant van die arm opvissen strop en draad op en langs de kopbolder vastzetten en dan langzaam het anker vieren tot hij omklapt want uiteindelijk komt het anker aan één vloei te hangen. Dan kan het wel zijn dat je het schip even met de stroom mee moet laten drijven zodat het anker "in stil water" komt.
(bij gebrek aan (zinkend) staaldraad volstaat een kunststof touw, verzwaard met een sluiting natuurlijk ook!)
Maar hoe dan ook het blijft lastig!
Erik het is al eerder door anderen gezegd maar ik vind het al bijzonder dat je ons laat delen in je successen, maar meer nog dat je ook verteld dat het soms wel eens niet gaat zoals het zou moeten. Ik vind dat heel bijzonder en kan daar alleen maar diep, diep, respect voor opbrengen! .
En tenslotte nog een vraag.
Je hebt ons verteld dat er ook niet-varensmensen, bij voorbeeld piloten, jouw relaas volgen.
Weten deze mensen dat het feit dat jij, na een goede nachtrust, toch overstuur de haven uit bent gegaan, niets te maken heeft met de spannende momenten de dag ervoor?!
Re: Vliegende Vaart
Je ziet wel eens twee half ronden een eindje onder de kluisgaten.
Zijn die misschien opdat het anker houvast heeft, als het om moet klappen wanneer je het een eindje laat zakken?
Zijn die misschien opdat het anker houvast heeft, als het om moet klappen wanneer je het een eindje laat zakken?
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....