Ik wil hier even wat informatie plaatsen over een schip wat ik 'kwijt' ben. Het gaat om het schip van mijn opa
Geert Schouwstra, de
Flevo, gebouwd in 1926? Er stond een tweedehands 2 cyl Deutz-Brons uit 1916 in. Ik meen een 40/48 pk. Die had eerst nog in een boterfabriek gestaan.
Het was een bewerkelijke motor. Al na de eerste reis bleek dat de compressie onvoldoende was en zijn zuigers en voeringen vervangen. Mijn opa kon erg goed sleutelen en dat was ook hard nodig. De hoofdlagers liepen er zeker één keer per jaar uit. Eerst liet hij dat bij de machinefabriek doen, maar na een tijdje, dacht hij: dat kan ik ook. Hij begon zelf lagers te gieten door materiaal te smelten in de kachel en daarna uit te schrapen. En zijn eigengemaakte lagers hielden net zolang als de officiële van de machinefabriek.
Later is de motor verdieseld en het lagerprobleem opgelost. In de oorlog is er tijdelijk een houtgasgenerator voor gezet en de motor aangepast (compressiedruk omlaag en bougies aanbregen)
Mijn opa en oma hebben vanaf de nieuwbouw met de
Flevo gevaren, eerst van Zwolle, later van Zwijndrecht. In 1958 werd mijn vader, Gerrit Schouwstra uit Zwijndrecht schipper. Hij ging NPRC varen, mast en giek verdwenen daarna snel. In 1961 kwam zijn zwager Berend de Roode uit Zwolle op het schip. Toen is de Deutz-Brons in de soep gedraaid en vervangen door een GM. Het schip is daarna verkocht aan een veevoederbedrijf in Oudewater en uit het zicht geraakt.
Hieronder wat foto's van het schip:
De Flevo in 1929.
De Flevo in 1938 in Amsterdam.
De Flevo in de haven van Neuss in 1960
Een model van de Flevo, 1:100, gemaakt door Bob Flobbe in 1963.
Wie weet wat er van dit schip geworden is?
Gert