Luxe motors.

Alles over binnenscheepvaart
patweb

Bericht door patweb »

wrijfhout schreef:Nog een paar mooie luxemotors, als eerste de Elwira, de ex Rio ex Hydra en nu weer Hydra, ingekort en wel.

Harry

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Alle machtig,Wat een ding zeg !
Ik vond hem nu al in het echt zo groot !

Marco: Ik hoorde dat je al fllink opschiet met het lassen en de motor geverfd !
Kan je foto's mailen aub? dan zet ik ze op m'n site
Groetjes
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

Omdat ik het een beeld vind, dat je eigenlijk niet meer zou verwachten in deze eeuw, nog 2 foto's. Hoe oud zijn ze eigenlijk?

Afbeelding

Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Een opmerkelijk stel Ben, dit onderwerp begint zo'n beetje met de Allegonda, al stond die er toen 'frisser' op.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Flevo -Schouwstra - Zwolle

Bericht door Gert Schouwstra »

Ik wil hier even wat informatie plaatsen over een schip wat ik 'kwijt' ben. Het gaat om het schip van mijn opa Geert Schouwstra, de Flevo, gebouwd in 1926? Er stond een tweedehands 2 cyl Deutz-Brons uit 1916 in. Ik meen een 40/48 pk. Die had eerst nog in een boterfabriek gestaan.

Het was een bewerkelijke motor. Al na de eerste reis bleek dat de compressie onvoldoende was en zijn zuigers en voeringen vervangen. Mijn opa kon erg goed sleutelen en dat was ook hard nodig. De hoofdlagers liepen er zeker één keer per jaar uit. Eerst liet hij dat bij de machinefabriek doen, maar na een tijdje, dacht hij: dat kan ik ook. Hij begon zelf lagers te gieten door materiaal te smelten in de kachel en daarna uit te schrapen. En zijn eigengemaakte lagers hielden net zolang als de officiële van de machinefabriek.
Later is de motor verdieseld en het lagerprobleem opgelost. In de oorlog is er tijdelijk een houtgasgenerator voor gezet en de motor aangepast (compressiedruk omlaag en bougies aanbregen)

Mijn opa en oma hebben vanaf de nieuwbouw met de Flevo gevaren, eerst van Zwolle, later van Zwijndrecht. In 1958 werd mijn vader, Gerrit Schouwstra uit Zwijndrecht schipper. Hij ging NPRC varen, mast en giek verdwenen daarna snel. In 1961 kwam zijn zwager Berend de Roode uit Zwolle op het schip. Toen is de Deutz-Brons in de soep gedraaid en vervangen door een GM. Het schip is daarna verkocht aan een veevoederbedrijf in Oudewater en uit het zicht geraakt.

Hieronder wat foto's van het schip:
Afbeelding
De Flevo in 1929.

Afbeelding
De Flevo in 1938 in Amsterdam.

Afbeelding
De Flevo in de haven van Neuss in 1960

Afbeelding
Een model van de Flevo, 1:100, gemaakt door Bob Flobbe in 1963.

Wie weet wat er van dit schip geworden is?

Gert
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
MdB
Berichten: 506
Lid geworden op: 02 jan 2005 10:38
Locatie: Wormerveer
Contacteer:

Bericht door MdB »

In Oudewater zat SIX als veevoeder bedrijf.
Nu in fusie heet dat DZ-SIX in Bergambacht.
Wellicht kun je daar eens heen bellen.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

De Flevo heeft nog jaren onder de naam De Hoop 2 uit Oudewater gevaren. Het schip is in 1995 'afgevoerd' wat dat ook mag betekenen, zou kunnen inhouden dat het als recreatievaarder is ingezet??

gr. Harry

Afbeelding

Oudewater, de jarenlange bestemming van de De Hoop 2 ex Flevo.

Afbeelding

Afbeelding
Foto's: Piet Bieze, archief Harry de Groot
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Flevo

Bericht door Gert Schouwstra »

Waauw, Martin en Harry, bedankt voor de informatie, ik was dit schip echt kwijt. Mijn vader en moeder zullen hartstikke blij met deze foto's zijn.
ik zal eens gaan bellen met Bergambacht.

Gert
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Flevo -Schouwstra - Zwolle

Bericht door Gert Schouwstra »

Nou ik heb maar even gebeld met Piet Six, de directeur van het veevoederbedrijf in Bergambacht. En mijn vader, die in het ziekenhuis ligt, was ook weer aardig opgeknapt dus ik heb nu de geschiedenis van dit schip compleet.

Flevo, gebouwd in 1928 bij Jan Vos te Groningen, 2200706.
afmetingen 29,26 x 5,00 x 1,96. 158 ton.
Motor 2 cyl, 32/38 pk Deutz, patent Brons, bouwjaar 1918. 330 rpm. type SBrM2 726.

Eigenaar Geert Schouwstra te Zwolle, later te Zwijndrecht.
Vanaf 1957 zetschipper Gerrit Schouwstra uit Zwijndrecht (zoon) en vanaf 1961 Berend de Roode uit Zwolle (schoonzoon).
Geert was mijn opa en Gerrit mijn vader.

Het schip was uitgerust met mast en giek en natuurlijk met een zelflosinstallatie (zo'n bakje wat naar boven werd gehesen en dan omkiept) In het begin stond het mastdek een paar meter meer naar achteren. De hele zaak werd aangedreven door een liggende Deutz.

In juli 1944 werd de motor omgebouwd naar volgas zuiggasmotor. Er werd in Amsterdam een Heessen gasgenerator (lijkt op de Kromhout gasgenerator) aan dek geplaatst die bijna een jaar dienst heeft gedaan. Daarvoor werd de compressiedruk verkleind door de drijfstangen in te korten. En er werden natuurlijk bougies in de verstuivergaten ingebouwd. De motor leverde toen zo'n 43 pk, maar alleen bij vol toerental van 330 rpm. Ook stationair liep de motor op 330 toeren, maar dan werd de ontsteking van 1 cylinder uitgeschakeld. Na een klein jaar was de oorlog voorbij en werd de motor weer gewoon teruggebouwd naar gasoliemotor.

In 1948 is de motor voor het eerst verdieseld aan de Spangensekade te Rotterdam bij de voormalige van Berkelfabrieken. Dit was geen succes, want e nieuwe eigenaar van deze fabriek had het niet helemaal begrepen. De verstuivers werden horizontaal ingebouwd, waardoor de motor vreselijk rookte. Dat kon worden opgelost door de inspuitdruk te verlagen, maar dan had de motor geen kracht meer. Ook was de spiebaan op het tandwiel van de brandstofpomp verkeerd geboord waardoor deze niet op tijd te zetten was.

In 1949 is de motor opnieuw verdieseld bij Vennix en Bertouw (later machinefabriek de Maas) te Rotterdam Delfhaven. Dit keer ging het wel goed.

n 1961 draaide de Deutz-Brons in elkaar en werd deze vervangen door een 60 pk Bolinder langzaamloper. Dit was geen succes, want de fundatie was nogal zwak uitgevoerd en deze motor schudde zichzelf kapot. Na een paar jaar draaide deze ook in elkaar. Zo rond 1963 is er een Büssing van 80 pk ingekomen. Dat waren eigenlijk vrachtautomotoren. Ook deze motor heeft niet lang gedraaid. Uiteindelijk kwam er een 84 pk Gardner type 6LW bij 1300 rpm in te staan. Deze heeft tot het einde toe gedraaid.

Rond 1964 is het schip door mijn opa verkocht aan de heer Zwiggelaar die er als Flevo mee bleef doorvaren. In die tijd zijn er kalfdekken ingezet en werd een theehut geplaatst. Het schip zal toen naar schatting 200 ton geworden zijn.

In 1977 verkocht hij het schip aan veevoederfabriek Six in Oudewater die er de naam Hoop 2 op zette. Het schip werd weer afgemeten op 162 ton. De houten luikenkap ging er af en werd vervangen door dekkleden. Ik heb gebeld met Piet Six en kwam zo te weten dat het schip niet meer bestaat. In 1995 is het in de sanering gegaan en weggebracht naar Treffers in Haarlem. Maar ijzer vergaat niet. Wie weet in welke nieuwe schepen de ijzermoleculen van de Flevo uiteindelijk weer terecht zijn gekomen.

Gert
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Een andere Vos motor is de Nieuwe Zorg van Abel Bieze, vader van Piet die de foto's van de De Hoop 2 maakte en direkt zag dat er een Vos schip voor hem lag. Gelukje voor Gert :lol:

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Bericht door Jan Kroes »

Afbeelding

De Dymphina, met zelflosinstallatie, onder Panheel.
Is die al langs gekomen, kent iemand hem/haar?
Plaats reactie