Luxe motors.
Zonder kopschroef moet je andere 'technieken' gebruiken om achter het hoekje weg te komen. Met behulp van een draadje wist de schipper van de Nieuwe Zorg daar wel raad op. Sluis Grave, maar dat hadden jullie al gezien
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Breng maar weer heinwee en herinneringen op Harry.
Drie schepen waar ik in vacantie, aflosser en matroos op heb gevaren.
De "FIAT" van Nico van Vliek,
tweede van links achter het schip van Gerrit v.d. Heuvel, de "ONDERNEMING" de "LAUS DEO" van Eppie Brouwer z'n schoonvader Koelewijn en achter de "FIAT" de "HENDRIKA" van Jan van den Heuvel afgemeerd bij de COVA.
De "FIAT" was in de huur bij Gerritsen en de andere twee bij van Nieuwenhuizen.
en op de voorgrond het achterschip van de "BURGEMEESTER van AMERSFOORT IV" met een broer van Jan van den Heuvel als schipper.
Het schip voer op Amsterdam voor Houtzager en Heineman.
Drie schepen waar ik in vacantie, aflosser en matroos op heb gevaren.
De "FIAT" van Nico van Vliek,
tweede van links achter het schip van Gerrit v.d. Heuvel, de "ONDERNEMING" de "LAUS DEO" van Eppie Brouwer z'n schoonvader Koelewijn en achter de "FIAT" de "HENDRIKA" van Jan van den Heuvel afgemeerd bij de COVA.
De "FIAT" was in de huur bij Gerritsen en de andere twee bij van Nieuwenhuizen.
en op de voorgrond het achterschip van de "BURGEMEESTER van AMERSFOORT IV" met een broer van Jan van den Heuvel als schipper.
Het schip voer op Amsterdam voor Houtzager en Heineman.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Alle machtig,Wat een ding zeg !wrijfhout schreef:Nog een paar mooie luxemotors, als eerste de Elwira, de ex Rio ex Hydra en nu weer Hydra, ingekort en wel.
Harry
Ik vond hem nu al in het echt zo groot !
Marco: Ik hoorde dat je al fllink opschiet met het lassen en de motor geverfd !
Kan je foto's mailen aub? dan zet ik ze op m'n site
Groetjes
-
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Flevo -Schouwstra - Zwolle
Ik wil hier even wat informatie plaatsen over een schip wat ik 'kwijt' ben. Het gaat om het schip van mijn opa Geert Schouwstra, de Flevo, gebouwd in 1926? Er stond een tweedehands 2 cyl Deutz-Brons uit 1916 in. Ik meen een 40/48 pk. Die had eerst nog in een boterfabriek gestaan.
Het was een bewerkelijke motor. Al na de eerste reis bleek dat de compressie onvoldoende was en zijn zuigers en voeringen vervangen. Mijn opa kon erg goed sleutelen en dat was ook hard nodig. De hoofdlagers liepen er zeker één keer per jaar uit. Eerst liet hij dat bij de machinefabriek doen, maar na een tijdje, dacht hij: dat kan ik ook. Hij begon zelf lagers te gieten door materiaal te smelten in de kachel en daarna uit te schrapen. En zijn eigengemaakte lagers hielden net zolang als de officiële van de machinefabriek.
Later is de motor verdieseld en het lagerprobleem opgelost. In de oorlog is er tijdelijk een houtgasgenerator voor gezet en de motor aangepast (compressiedruk omlaag en bougies aanbregen)
Mijn opa en oma hebben vanaf de nieuwbouw met de Flevo gevaren, eerst van Zwolle, later van Zwijndrecht. In 1958 werd mijn vader, Gerrit Schouwstra uit Zwijndrecht schipper. Hij ging NPRC varen, mast en giek verdwenen daarna snel. In 1961 kwam zijn zwager Berend de Roode uit Zwolle op het schip. Toen is de Deutz-Brons in de soep gedraaid en vervangen door een GM. Het schip is daarna verkocht aan een veevoederbedrijf in Oudewater en uit het zicht geraakt.
Hieronder wat foto's van het schip:
De Flevo in 1929.
De Flevo in 1938 in Amsterdam.
De Flevo in de haven van Neuss in 1960
Een model van de Flevo, 1:100, gemaakt door Bob Flobbe in 1963.
Wie weet wat er van dit schip geworden is?
Gert
Het was een bewerkelijke motor. Al na de eerste reis bleek dat de compressie onvoldoende was en zijn zuigers en voeringen vervangen. Mijn opa kon erg goed sleutelen en dat was ook hard nodig. De hoofdlagers liepen er zeker één keer per jaar uit. Eerst liet hij dat bij de machinefabriek doen, maar na een tijdje, dacht hij: dat kan ik ook. Hij begon zelf lagers te gieten door materiaal te smelten in de kachel en daarna uit te schrapen. En zijn eigengemaakte lagers hielden net zolang als de officiële van de machinefabriek.
Later is de motor verdieseld en het lagerprobleem opgelost. In de oorlog is er tijdelijk een houtgasgenerator voor gezet en de motor aangepast (compressiedruk omlaag en bougies aanbregen)
Mijn opa en oma hebben vanaf de nieuwbouw met de Flevo gevaren, eerst van Zwolle, later van Zwijndrecht. In 1958 werd mijn vader, Gerrit Schouwstra uit Zwijndrecht schipper. Hij ging NPRC varen, mast en giek verdwenen daarna snel. In 1961 kwam zijn zwager Berend de Roode uit Zwolle op het schip. Toen is de Deutz-Brons in de soep gedraaid en vervangen door een GM. Het schip is daarna verkocht aan een veevoederbedrijf in Oudewater en uit het zicht geraakt.
Hieronder wat foto's van het schip:
De Flevo in 1929.
De Flevo in 1938 in Amsterdam.
De Flevo in de haven van Neuss in 1960
Een model van de Flevo, 1:100, gemaakt door Bob Flobbe in 1963.
Wie weet wat er van dit schip geworden is?
Gert
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.