Luxe motors.

Alles over binnenscheepvaart
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Luxe motors

Bericht door Kees Keijzer »

Afbeelding
Een foto van de luxe motor "Neeltje"van A. Ghijsels uit Stad aan't Haringvliet, die man was een neef van mijn vader. De foto is genomen in de zestiger jaren toen het schip vast in het stukgoederenvervoer van Rotterdam naar Antwerpen en retour met kisten glas van Brussel naar diverse plaatsen in Noord en Zuid-Holland alwaar ze de kisten zelf losten met het eigen hijstuig. Rond 1930 in het schip gebouwd in Alkmaar, eerste motor een 55pk Blauwe Deutz en vanaf de eind vijtiger jaren een 75 pk Industrie type 2 D 41. als iemand weet waar het schip gebleven is hoor ik het graag.
Groeten Kees Keijzer.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding

Het M/S "Fiat" van Nico van Vliek uit Amersfoort. Het schip was in de 50' jaren het grootste schip van Amersfoort en was uigerust met een 100 pk Brons. Het schip was 200 ton en was in de huur bij het graanbedrijf van Gerritsen.

Zelf heb ik enkele reizen met net schip gemaakt.

foto eens gekregen van Harry de Groot en gemaakt door Jan Biezenaar.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding


Bij mijn laatste bezoek aan Rotterdam en langs Haringvliet, Binnenhaven, Oude haven gewandeld. maar wat ik daar zag aan zgn. oude schepen welke eens onder de naam Luxe Motor, Beurtvaarschip (Beurtman) gevaren hebben was er niet veel de moeite waard om er een foto van te maken. Was om te huilen. Zo verwaarloosd, verknoeid om er iets woonbaars van te maken. De sloper wil het missschien niet eens meer hebben.
Heb dan ook alleen maar een foto gemaakt van het geheel. Valt het niet zo op.


Afbeelding
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding

Deze ziet er nog prima uit.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Lau Bos
Berichten: 218
Lid geworden op: 05 mei 2005 21:08
Locatie: Middelburg

Fiat

Bericht door Lau Bos »

Jan, die Fiat uit Amersfoort heeft later ook in de beurtdienst op Antwerpen gevaren, de eigenaar was toen Wim v/d Starre. We voeren toen met 14 schepen voor de rederij West Friesland van A.dam, R.dam naar Antwerpen en Brussel. Die fotos van Kees Keijzer zijn ook uit die tijd.
Groeten Lau Bos,
lukt et vandaege nie, dan lukt et morrege.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

De Zeezwaluw ex Fiat vaart nog steeds. Hierbij een foto van een jaar of vijftien geleden toen ze met 125 ton kunstmest van IJmuiden naar Zuidwolde voer.

Die foto's van Jan doen me sterk aan de Noorderhaven in Groningen denken. Veel mensen denken: ha een boot, dat is mooi. Maar vergeten dat zoiets elke week geboend moet worden en geverfd. Dat is al gauw te veel en ik hoef hier nuet te vertellen hoe snel een schip van de af gaat als je er niks aan doet.

groetjes

harry

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Luxe motors

Bericht door Kees Keijzer »

Harry, de laatste eigenaar van de "Zeezwaluw"; Schokker, heeft het schip weer ingekort op zijn orginele lengte en in het ruim woonfaciliteiten gecreëerd en heeft nu een varend woonschip. Het schip is in 1938 bij Matena in Papendrecht gebouwd.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Jan Stolp
Berichten: 2244
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Bericht door Jan Stolp »

OP de site van Vooruit staan foto's van het inkorten van de Zeezwaluw.
www.scheepswerfvooruit.nl
Groet Jan
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Laat ik nou toch denken dat ik die Zeezwaluw van Schokker nog niet zolang geleden heb zien varen. Ik heb zojuist met een neef van hem gesproken en het blijkt dat de baan bij de Gemeenteponten in Amsterdam is gaan werken en dat het schip nu in Amsterdam Noord ligt.

Het lijkt wel of oude tijden terugkeren. Je ziet steeds vaker dat schippers 'in ruste' hun vroegere broodwinning tot woonschip ombouwen, net Groningen in de zestiger jaren. Daar werden toch ook al die kleine gesaneerde schepen omgebouwd tot woonschip...

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Luxe motors...

Bericht door Kees Keijzer »

Klopt, Harry; de "Zeezwaluw' zijn vaste plaats is daar in Amsterdam Noord.
Gr.Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Plaats reactie