Luxe motors.

Alles over binnenscheepvaart
Cees H

Re: Luxe motors.

Bericht door Cees H »

Hier is een foto van de Zelden van Pas. Een luxe motor gebouwd op de Werf als bouwnummer 884 "de Vooruitgang" te Aphen aan den Rijn in 1927. Er stond een 2 cylinder Industrie in. Als het scheepje onder de Algerabrug bij Krimpen door voer, kon ik hem, op dat moment als kind op school in de klas, herkennen aan het typische "tabak - tabak" geluid dat de motor produceerde en weergalmde onder de brug. Opdrachtgever was mijn overgrootvader P. Pols uit Ouderkerk aan den IJssel. Mijn grootvader D. Pols ook uit Ouderkerk is hierop schipper geworden toen zijn vader is afgestapt. Eigenlijk ligt het begin van ons geslacht op dit scheepje. Op de foto vaart het scheepje geladen op de Noord, ter hoogte van Alblasserdam rond 1955. Tevens is D.Pols een van de latere eigenaren van de Content, later overgenomen door schoonzoon W. de Wilde.
https://www.bsforklifts.com/linkexchange ... b25cbfef2a
Schier Hameete
Berichten: 1944
Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
Locatie: Wageningen

Re: Luxe motors.

Bericht door Schier Hameete »

Schier Hameete schreef:Afbeelding
Aardappels laden , er zijn geen gegevens bij ik denk zelf Colijnsplaat.
Ook geen scheepsnaam maar omdat deze kaart bij de familie wegkomt zou het misschien een van de twee schepen van Ten Haaf kunnen zijn ???
gr, schier
De gegevens van deze foto zijn intussen boven water en het zou in Krabbendijke zijn.

gr, schier
Afbeelding Afbeelding
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Luxe motors.

Bericht door piet42 »

schier

als ik de haven bekijkt en vergelijk met foto,s uit die tijd zou dat wel eens kunnen tegenover de loswal had je paalhoofden en bij de man met zak op zijn rug wordt de haven breder zal nog een foto zoeken die ik mag plaatsen.
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Luxe motors.

Bericht door Kees Keijzer »

Piet;
Dat klopt die haven werd verder naar binnen toe breder zag ik op een kadasterkaart uit 1949 en die paalhoofden stonden op die dijk om de golven met westenwind te breken. Mijn vader had het weleens over de Rattekaai en Krabbendijke hij was er in z'n knechtentijd weleens geweest, haventjes met een lange geul door de slikken.
Gr. Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
tijdstroom
Berichten: 768
Lid geworden op: 02 feb 2009 14:49

Re: Luxe motors.

Bericht door tijdstroom »

Kijk, daarom wilde ik zo graag een luxe motor, zeewaardig scheepje, geen last van wat golfslag, wat er op komt loop erin en er weer uit.

Afbeelding
Gisteren richting Urk.
De ijkmerken bovenop de bolders?

gr Rienk
nog steeds een beetje bezig
Schipperdochter
Berichten: 3302
Lid geworden op: 30 mar 2008 15:23
Locatie: Spijk Gn.

Re: Luxe motors.

Bericht door Schipperdochter »

Heb je de naam niet kunnen ontcijferen ?
Mooi fotootje alleen een beetje klein :)
Groetjes Jenet ( Nu walkapitein in Spijk Gn. ;) )

Spitsenliefde roest niet, als je het maar bij houdt.
tijdstroom
Berichten: 768
Lid geworden op: 02 feb 2009 14:49

Re: Luxe motors.

Bericht door tijdstroom »

Ik heb hm zelf niet genomen Jenet, via de telefoon, dus ja kon beter. Geen naam bekend.

gr Rienk
nog steeds een beetje bezig
amphora

Re: Luxe motors.

Bericht door amphora »

Ik denk de vroegere "Spes et Felicitas" van Geerling. Tegenwoordig van Ben Eeltink uit Nijkerk. Huidige scheepsnaam weet ik niet.
Volgens Ver. De Binnenvaart klopt dit ook.

Gr. Cees
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Luxe motors.

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Spes et Felicitas een paar jaar geleden in Friesland gespot.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Tollebeek1
Berichten: 249
Lid geworden op: 19 dec 2011 22:39
Locatie: Tollebeek N.O.P.

Re: Luxe motors.

Bericht door Tollebeek1 »

amphora schreef:Ik denk de vroegere "Spes et Felicitas" van Geerling. Tegenwoordig van Ben Eeltink uit Nijkerk. Huidige scheepsnaam weet ik niet.
Volgens Ver. De Binnenvaart klopt dit ook.

Gr. Cees
de Spes et Felicitas is nog steeds van Geerling , alleen hij vaart er zelf niet meer op ,dit na het overlijden van zijn vrouw.
Ik zie het schip nog dagelijks hier in de NOP varen
Martin Boersma
Tollebeek NOP
Met je kop in de wind
Wie doet je wat
Plaats reactie