Laden en lossen
-
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Laden en lossen
Nou Hein, zo te zien doe je dat toch wel goed. Er door het water zo hoog op te zetten is je vrije vloeistof oppervlak beperkt. Je zou natuurlijk een stabiliteitsprogramma kunnen gebruiken zoals containerschepen dat doen. Ideaal is dan dat je dan ook nog je stabiliteit kunt uitrekenen, maar dan moet je wel de zwaartepunten van die kisten weten en die zijn in verhouding niet zo zwaar. Als je je ballasttanks helemaal vol hebt, kan het water zich niet verplaatsen. Ik ben wel benieuwd wat je ervaringen op ruimer water zijn. Zou je zo ook achter een zeeboot langs oversteken naar Terneuzen?
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: Laden en lossen
De stabiliteit, uitrekenen is ook niet het probleem, met vrije vloeistof in het ruim is ook maar een formule, die je kan invullen op exel en de uitkomst vergelijken met de tabel voor het schip.
We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser
-
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Laden en lossen
Ja dat is waar
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Laden in Lüdinghausen DEK km 35
W-ballastruim van 38,5 m en achterruim van 22,60 voor de lading. Ik ga van een brughoogte uit 480 cm. Dus dan wil ik een diepgang hebben van 225 cm.= 1000 ton.
Met de zijtanks meegerekend, pompen we ongeveer 830 ton water, om het schip diep genoeg te krijgen.
De kunst van dit soort projekten is: hoe ik mijn achterschip diep genoeg, want je kan niet ongestraft water blijven pompen op ruim 1
Dus ik reken het zwaartepunt uit vanaf voorschot, van lading en waterballast. En weet uit ervaring met 1000 ton moet dat meer zijn als 28 m.
Alle beetjes helpen, dus DW tank vrij vol en veel gasolie aan boord en de berekening klopt, we lagen kleine 10 cm achterover, met op de middenijk een diepgang van iets meer als 225 cm.
We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser
Re: Laden en lossen
Weer een mooie foto's gemaakt.
Is het niet risicovol als 830 ton water inneemt zonder dat je gebruik maakt van slingerschotten in de 2 ruimen ?
Ik kan me voorstellen als je in/op open water komt, met veel wind dat je toch een bepaald risico loopt ?
Is het niet risicovol als 830 ton water inneemt zonder dat je gebruik maakt van slingerschotten in de 2 ruimen ?
Ik kan me voorstellen als je in/op open water komt, met veel wind dat je toch een bepaald risico loopt ?
Groetjes Pieter
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Re: Laden en lossen
Hallo Pieter, slagzij over BB en SB hebben totaal geen last van, Meer met sluizen varen, door het lange voor-ruim , ligt het schip nooit stil. Blijft 50 cm naar voren en achteren bewegen. Dus je denkt na klappie achteruit, stil te liggen en 2 sec. later gaat hij weer vooruit en ligt na ee 50 cm ineens weer stil.
We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser
Re: Laden en lossen
Mooie reportage Hein.
Ik verwonder mij er iedere keer over dat het schot zo goed waterdicht is, geweldig.
Prima voor elkaar voor zulke transporten.
Een vraagje. Als je hiermee het kanaal afkomt pomp je er dan ook al water uit of laat je het dan ook de hele reis staan?
Grt Wim
Ik verwonder mij er iedere keer over dat het schot zo goed waterdicht is, geweldig.
Prima voor elkaar voor zulke transporten.
Een vraagje. Als je hiermee het kanaal afkomt pomp je er dan ook al water uit of laat je het dan ook de hele reis staan?
Grt Wim
Re: Laden en lossen
Hoe regel je dat zand? Dat wil je toch dicht bij de laadplaats kunnen laden en dicht bij de losplaats kunnen lossen. Is dat een vrachtje wat je gratis meeneemt of moet je voor dat ballast zand zelfs nog betalen?
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Laden en lossen
Hallo Hein,itasca schreef: ↑03 aug 2018 08:00 Hallo Pieter, slagzij over BB en SB hebben totaal geen last van, Meer met sluizen varen, door het lange voor-ruim , ligt het schip nooit stil. Blijft 50 cm naar voren en achteren bewegen. Dus je denkt na klappie achteruit, stil te liggen en 2 sec. later gaat hij weer vooruit en ligt na ee 50 cm ineens weer stil.
Bedankt voor he antwoord, daar had ik even niet aan gedacht, inderdaad bij het afstoppen, krijg je natuurlijk een grote waterverplaatsing naar voren toe en dat komt ook weer terug.
Groetjes Pieter
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Re: Laden en lossen
dit kan denk ik niet iedereen,dus leverd het je wel extra werk op
zo iemand noemen we een expert
gr
leo
zo iemand noemen we een expert
gr
leo