Laden en lossen

Alles over binnenscheepvaart
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Laden en lossen

Bericht door Gert Schouwstra »

Nou Hein, zo te zien doe je dat toch wel goed. Er door het water zo hoog op te zetten is je vrije vloeistof oppervlak beperkt. Je zou natuurlijk een stabiliteitsprogramma kunnen gebruiken zoals containerschepen dat doen. Ideaal is dan dat je dan ook nog je stabiliteit kunt uitrekenen, maar dan moet je wel de zwaartepunten van die kisten weten en die zijn in verhouding niet zo zwaar. Als je je ballasttanks helemaal vol hebt, kan het water zich niet verplaatsen. Ik ben wel benieuwd wat je ervaringen op ruimer water zijn. Zou je zo ook achter een zeeboot langs oversteken naar Terneuzen?
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
itasca
Berichten: 327
Lid geworden op: 30 jun 2009 07:07
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Laden en lossen

Bericht door itasca »

De stabiliteit, uitrekenen is ook niet het probleem, met vrije vloeistof in het ruim is ook maar een formule, die je kan invullen op exel :) en de uitkomst vergelijken met de tabel voor het schip. :)
We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Laden en lossen

Bericht door Gert Schouwstra »

Ja dat is waar
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
itasca
Berichten: 327
Lid geworden op: 30 jun 2009 07:07
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Laden in Lüdinghausen DEK km 35

Bericht door itasca »

SAM_2237.jpg
SAM_2237.jpg (83.96 KiB) 1515 keer bekeken
Laden met 2 kranen van Wagenborg in Lüdinghausen. Een soort oven van 140 ton 16,60 x 6,55 m. hoog
SAM_2238.jpg
SAM_2238.jpg (118.6 KiB) 1515 keer bekeken
W-ballastruim van 38,5 m en achterruim van 22,60 voor de lading. Ik ga van een brughoogte uit 480 cm. Dus dan wil ik een diepgang hebben van 225 cm.= 1000 ton.
SAM_2240.jpg
SAM_2240.jpg (88.48 KiB) 1515 keer bekeken
Met de zijtanks meegerekend, pompen we ongeveer 830 ton water, om het schip diep genoeg te krijgen.
SAM_2241.jpg
SAM_2241.jpg (130.6 KiB) 1515 keer bekeken
De kunst van dit soort projekten is: hoe ik mijn achterschip diep genoeg, want je kan niet ongestraft water blijven pompen op ruim 1 :)
Dus ik reken het zwaartepunt uit vanaf voorschot, van lading en waterballast. En weet uit ervaring met 1000 ton moet dat meer zijn als 28 m.
SAM_2242.jpg
SAM_2242.jpg (67.18 KiB) 1515 keer bekeken
Alle beetjes helpen, dus DW tank vrij vol en veel gasolie aan boord en de berekening klopt, :) we lagen kleine 10 cm achterover, met op de middenijk een diepgang van iets meer als 225 cm. :)
We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Laden en lossen

Bericht door DPLA »

Weer een mooie foto's gemaakt.
SMILEY DUIM OMHOOG images.jpg
SMILEY DUIM OMHOOG images.jpg (11.43 KiB) 1409 keer bekeken

Is het niet risicovol als 830 ton water inneemt zonder dat je gebruik maakt van slingerschotten in de 2 ruimen ?
Ik kan me voorstellen als je in/op open water komt, met veel wind dat je toch een bepaald risico loopt ?
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
itasca
Berichten: 327
Lid geworden op: 30 jun 2009 07:07
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Laden en lossen

Bericht door itasca »

Hallo Pieter, slagzij over BB en SB hebben totaal geen last van, Meer met sluizen varen, door het lange voor-ruim , ligt het schip nooit stil. Blijft 50 cm naar voren en achteren bewegen. Dus je denkt na klappie achteruit, stil te liggen en 2 sec. later gaat hij weer vooruit :) en ligt na ee 50 cm ineens weer stil.
We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Laden en lossen

Bericht door navigatie »

Mooie reportage Hein.
Ik verwonder mij er iedere keer over dat het schot zo goed waterdicht is, geweldig.
Prima voor elkaar voor zulke transporten.
Een vraagje. Als je hiermee het kanaal afkomt pomp je er dan ook al water uit of laat je het dan ook de hele reis staan?

Grt Wim
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Laden en lossen

Bericht door pieter53 »

itasca schreef: 16 jul 2018 10:31.....
In mijn geval, ik begin met 1000 ton zand, ik pomp diverse BT vol en op het laatst, komt er nog een kist achter van dik 100 ton en een paar ton op vakje 1 voorop. En dan wil ik voor een diepgang hebben van 290 cm. en achter tenminste 3 meter. ......
Hoe regel je dat zand? Dat wil je toch dicht bij de laadplaats kunnen laden en dicht bij de losplaats kunnen lossen. Is dat een vrachtje wat je gratis meeneemt of moet je voor dat ballast zand zelfs nog betalen?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Laden en lossen

Bericht door DPLA »

itasca schreef: 03 aug 2018 08:00 Hallo Pieter, slagzij over BB en SB hebben totaal geen last van, Meer met sluizen varen, door het lange voor-ruim , ligt het schip nooit stil. Blijft 50 cm naar voren en achteren bewegen. Dus je denkt na klappie achteruit, stil te liggen en 2 sec. later gaat hij weer vooruit :) en ligt na ee 50 cm ineens weer stil.
Hallo Hein,

Bedankt voor he antwoord, daar had ik even niet aan gedacht, inderdaad bij het afstoppen, krijg je natuurlijk een grote waterverplaatsing naar voren toe en dat komt ook weer terug.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Laden en lossen

Bericht door mastodont »

dit kan denk ik niet iedereen,dus leverd het je wel extra werk op
zo iemand noemen we een expert :wink:

gr
leo
Plaats reactie