Rijnvaartnostalgie.

Alles over binnenscheepvaart
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door navigatie »

Arie, had je daar niet de WTAG kranen staan. We hebben daar nog wel eens kolen geladen.
Maar moest er in de Ruhrhavens niet verplicht gebruik gemaakt worden van Hafenbooten? Als dat zo is zou de Riny daar geen schip mogen weghalen.
Maar, ik zou het echt niet weten. Ik heb zelfs oude foto's van de Niederrheinische Hutte bekeken (wat graaf dacht). Ook dat sluit ik niet uit.
Kortom, eigenlijk is er te weinig te zien.

grt Wim
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door teerkwast »

Bij mijn weten kwamen de rijnsleepboten, niet in de havens, of sluizen.
Afbeelding
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Fluks »

De WTAG-kranen stonden verder naar buiten,dan de plaats,die ik bedoelde.Het was een geliefde plaats om te liggen als men van het kanaal kwam en wat in Ruhrort moest regelen.Ik meen dat daar ergens een losplaats voor ijzer was,maar het is allemaal zo lang geleden.Tijd vervaagt alles.
Groeten,Arie.
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door teerkwast »

Vandaag een telefoontje gehad, van een Damco schipper. Deze man bevestigde wat ik al zei, De rijnsleepboten, kwamen nooit in de havens, of kanaal bekkens. Zo hadden we het over hoeveel havenboten er vroeger in de ruhr voeren, buiten de Frauenlob. Dat waren de Rhein/ Ruhr/ Frans/ Rheinstrohm/ Louise/ Maria. De Maria en Louise deden het havenwerk, voor de N,P,R,C, De Frans en Rheinstrohm, het sleepwerk voor Damco.
Dan had je nog van de Haniel/ 5? en de Raab Karcher nog een havenboot. Ook aan de overkant, de Rhein Pruissenhafen, had je een eigen havenboot. Ook in Huckingen, maar de naam zijn we even kwijt.
Afbeelding
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door teerkwast »

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Kapitein Spok »

Zo hadden we het over hoeveel havenboten er vroeger in de ruhr voeren,

Bart, er heeft ook een havenboot met de naam Wendalin gevaren, maar die voer daar al vóór 1928, het jaar dat mijn opa stierf.
Vier van zijn dochters zijn klooster zuster geworden. Bij hun intrede in het klooster moesten ze hun wereldse naam afleggen en kregen en kloosternaam. In sommige kloosters werd die naam opgelegd in andere mochten de postulanten (aankomende nonnen) zelf een naam kiezen.
Mijn tante Lies voelde niet veel voor alle heilige en soms verbasterde latijnse namen die ze uit een alphabetische lijst mocht kiezen.
Bijna ten einde raad was ze al tot de "W" gekomen en nog niks gevonden dat haar aanstond.
Toen zag ze de naam Wendalina. En ze wist meteen dat dát haar kloosternaam zou worden.
Ze herinnerde zich uit haar kindertijd de Wendalin die hun altijd veilig op de goede weg (stroomafwaarts) leidde.
Zo wilde zij getooid met die naam ook de mensen die ze in haar verdere leven zou ontmoeten, op de goede weg helpen.

Dat heeft ze met enthousiasme gedaan, tot het einde van haar lange leven.Iin Nederland en in de Missie op Flores.
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Kees Keijzer »

Dat is een mooi verhaal Theo.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
verzamelaar
Berichten: 583
Lid geworden op: 11 dec 2009 19:08
Locatie: Rotterdam

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door verzamelaar »

Gelukkig hebben we de foto's nog. Een geweldig stuk historie in de vaart op Basel.


Groet arnold
Bijlagen
basel 1904.jpg
basel 1904.jpg (108.61 KiB) 1688 keer bekeken
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Robert Delhaye »

teerkwast schreef: 22 nov 2017 02:01 Bij mijn weten kwamen de rijnsleepboten, niet in de havens, of sluizen.
Er zijn talloze foto's van Haniel raderboten in de havens van Duisburg-Ruhrort.
Zie foto's bij Archiv Haniel op www.binnenschifferforum.de

Je kon en kunt daar geen sleepschepen van zo'n 2000 ton per stuk afkoppelen of oppikken op de Rijn, te harde stroming. En ze oppikken gaat ook niet. Dus de sleep werd samengesteld en opgepikt in de havens, in feite zij-armen van de Rijn.
Geladen sleepschepen naar Mannheim, Straatsburg, Basel etc. bijvoorbeeld.
Dat wilt niet zeggen dat de grote sleepboot de sleepschepen exact bij de los- of laad-plaats achter liet, daarvoor waren de havensleepboten. Haniel had er op haar toppunt (stoom en diesel) ongeveer een veertiental havensleepboten, maar sommige van deze sleepboten waren zeer geschikt voor "kleiner" sleepwerk, zoals het slepen op de Rijn, Waal en Merwede van één sleepschip, ik denk dat er een of twee naar Damco zijn gegaan.

Uiteraard was Haniel niet de enige die de havens van Duisburg binnenvoer, andere daar lokale rederijen deden dat ook.

met vriendelijke groet,
Robert
ossebaar.j
Berichten: 1435
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door ossebaar.j »

Sorry robert ,
Er kwamen alleen LOSSE rijn- boten in de havens . Hoe wil jij een sleep ven ongeveer 3 geladen sleepschepen , en bijvoorbeeld de triton /of een motorschip aangemaakt en wel de havens uittrekken en de reis bovenstrooms voortzetten . Denk aan het uitvieren der strangen . Indien nodig kreeg je bij het aanmaken op stroom ,hulp van een havenboot .Bij de NRV was dit de BIzon voor de RUHR . De rivier rede's waren in vakken verdeeld ,zodat ieder de ruimte had . Ook het koppelen / samenstellen van duwbakken gebeurd op stroom .
Plaats reactie