Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
Lydia Lippens
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mar 2018 20:52

Re: Wie weet?

Bericht door Lydia Lippens »

Voor mijn onderzoek naar de geschiedenis van het huidige woonschip de Anna Sjoerdina, een tjalk uit 1910 wil ik graag in contact komen met een vroegere eigenaar van het schip Peter Jan Weeda, scheepstimmerman, geboren in Schiedam 1945. In de 70-ger jaren woonde hij in Vlaardingen.
Wie kan mij helpen om met hem in contact te komen?
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Wie weet?

Bericht door joop 1 »

ik denk dat Peter in Zierikzee woont is lang timmerman bij de museumhaven geweest ik heb nog samen met hem in het zangkoor van de watersport in Zierikzee gezongen als ik ten minste de goede voor heb ik denk het wel want hij had in Zierikzee voordat ie aan de wal woonde een tjalk ik zelf woon niet meer op schouwen anders zocht ik wel even contact maar in Zierikzee zeker bekend gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Wie weet?

Bericht door navigatie »

De naam "Anna Sjoerdina" klink me bekend in de oren. Hij lag hiermee in de Oude haven van Vlaardingen. Ik heb het te kort meegemaakt om verder te weten waar hij met die tjalk naar toe gegaan is. Als ik terug denk zal hij eind 70er jaren vertrokken zijn.
grt Wim
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Gert Schouwstra »

Dag Sjaak,

Welkom op ons forum. De NATRA 5 is gebouwd door mijn "ome Kees", naar wie ik vernoemd ben. Dat was Cornelis Albertus Janssen uit Arnhem. Hij was een halfbroer van mijn opa en had daar een zand- en grinthandel. Het schip is in 1937 gebouwd als zelflossende zandzuiger ENERGIE VII en werd drie jaar later al verlengd. In 1940 zette ome Kees de naam TENAX 2 er op. Direct daarna verkocht hij het schip aan Joh Nauta Handel & Transport in Rotterdam die hem omdoopt tot NATRA 5 en zo is hij tot 1972 blijven varen. Tegenwoordig ligt het als woonschip in Amsterdam met de naam NOVA CURA. HIER staat de volledige geschiedenis van het schip.
Tenax 1942.jpg
Tenax 1942.jpg (34.73 KiB) 1626 keer bekeken
Dit is foto van de TENAX uit 1942. Dat is niet hetzelfde schip, maar het geeft aan hoe de zandzuigers van mijn ome Kees er toen uit zagen.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Gert Schouwstra »

Van de NATRA 11 is minder bekend. Het was in 1922 gebouwd als sleepschip FRIEDRICHSHOF voor Krupp en in 1962 omgebouwd tot motorschip voor Joh. Nauta. Later is het nog de HENKLA geworden en in 1982 al gesloopt. Zie verder HIER.

ik heb het verhaal van de aanvaring teruggevonden in de krant van 4 december 1974.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
ultramarin
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 mar 2018 09:33

Re: Wie weet?

Bericht door ultramarin »

Goede middag,
voor een verhaal over de binnenvaart had ik graag geweten hoe een tewaterlating/scheepsdoop van een nieuwbouw in de tijd tussen de jaren 1940 - 1970 in detail afloopt - b.v. vorbereiding van de tewaterlating, ontvangst van gasten, vorbereiding van de doop, samenkomst van de arbeiders, toespraken, overdracht (?) etc. (Misschien staat het ook in een boek beschreven. Ik vind alleen iets over zeeschepen en grote gebeurtenissen.)
Alvast bedankt
ultramarin
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Gert Schouwstra »

proefvaart Drechtstad Schouwstra kopie.jpg
proefvaart Drechtstad Schouwstra kopie.jpg (160.39 KiB) 1825 keer bekeken
Ik kan je het verhaal van het schip van mijn vader vertellen. (Drechtstad - scheepswerf Harlingen, 1961) Het staat ook helemaal opgetekend in het boek: Te berg te dal, wij voeren overal" van Harry de Groot, op blz 57-60. Het schip werd in 3 maanden gebouwd. 1 maand voor vlak en kimmen, 1 mand voor de rest van het caso, tweterlating en 1 maand afbouw in het water. Bij de tewaterlating was geen plechtigheid, alleen een borrel na afloop. De proefvaart was de echte feestelijke gelegenheid waarbij iedereen werd uitgenodigd en de overdracht werd getekend. Maar soms was er ook helemaal niets, dat lag aan de zuinigheid van de opdrachtgever.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

De tewaterlating van mbs Almere in beeld.
Ik heb trouwens een heel verslag van ms Randwijk gekregen, inclusief het testen in de sleeptank en de bouw, maar geen woord over de tewaterlating :-(
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Wie weet?

Bericht door k-k »

https://www.ald-makkum.nl/amelsdetail.php?id_main=66
Een aantal plaatjes van de tewaterlating van de Stavo voor A de Groot te Stavoren. Herken diverse personen van fam. de Groot.
Is er in de buurt van je woonplaats geen werf waar je zo'n gebeurtenis eens kunt bijwonen? Gaat vandaag de dag misschien wat anders dan in de vorige eeuw. Maar sommige dingen zijn niet (echt) veranderd. Er wordt in overleg met de beheerder van de vaarweg een datum en tijd gepland. Gasten uitgenodigd o.a opdrachtgever en leveranciers. Het schip wordt op smeer gezet om op het geplande moment te water te glijden. Op het laatste moment (meestal net na de doop) slaat men de laatste schakel los en glijdt het schip te water. Na de tewaterlating wordt er met de gasten iets gedronken en/of gegeten. Het werfpersoneel kreeg vaak een borrel van de kapitein/eigenaar. Hieronder een link naar wat filmpjes met tewaterlatingen en proefvaarten. Gr. Klaas.
https://scheepswerfvoorwaarts.wordpress.com/films/
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

In "De Bouwgeschiedenis van de botter" door Peter Dorleijn worden er ook niet veel woorden aan vuil gemaakt.
Er moest natuurlijk wat werk verzet worden voordat het ding het water in kan glijden, maar 'genodigden' en 'toespraken' schijnen er niet aan te pas te komen. De opdrachtgever en een glaasje sterke drank waren vaak wel aanwezig.

De overdracht was meestal veel belangrijker dan de tewaterlating.

Na de gedeeltelijke afbouw volgde meestal een technische proefvaart.
Daarna werd het schip afgebouwd, geschilderd en gepavoiseerd en kwamen de gasten aan boord.
Tijdens of na de officiële proefvaart volgde de overdracht.
Na afloop ging men op de foto en naar de receptie.
foto archief m bernhard.jpg
foto archief m bernhard.jpg (119.22 KiB) 1720 keer bekeken
Rechts van het midden met gevulde aktetas de nieuwe eigenaar.
Schuin achter hem mogelijk de werfeigenaar N.A. Bernhard jr.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Plaats reactie