Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

Ik had me wezenloos gezocht in de kranten, maar niets gevonden!
Ik snap dat niet.
Iedereen in ieder geval bedankt.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Wie weet?

Bericht door Jan Stolp »

Nog even wat over van den Beldt

Op 17 november 1921 werd theun van den Beldt voor 12000 gulden eigenaar van een bestaand timmer en scheepsmakers bedrijf in west Graftdijk .
Op 19 september 1952 draagt hij de werf over aan zijn beide zoons Rieuwert en Theun.
In 1956 stapt Rieuwert uit de werf in West Graftdijk en begint een bedrijf in Oude Wetering.
In de Moorman staan ze beiden onder een noemer maar wel twee gescheiden werven dus ze werkten wel samen.
Grappig is nog dat ik in West Graftdijk ,ik denk dat het 71 was, een opduwer kocht met een 15 pk Kromhout Type M0 die regelmatig sleepwerk voor de werf deed zoals b.v. een casco naar Den Helder.

Groeten
Jan
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

Bedankt!
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Yves
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 nov 2016 03:29

Waar zijn deze tjalken en klippers gebleven?

Bericht door Yves »

Vandaag nog eens gebladerd door het boekje "25 jaar samen door de wind - 1980-2005" Een uitgave ter gelegenheid van 25 jaar Zeilvloot Lemmer - Stavoren. Ik kwam hier een aantal schepen in tegen die ik "kwijt" ben in mijn geheugen. Wat is er gebeurd met de volgende schepen?
- De tjalk Albatros.
- Tjalk Anná of Annèchina Wilhelmina.
- Groninger tjalk Dankbaarheid? Is dat nu de Windbruid?
- Klipper De Hoop? Nu de Lauwerszee?
- Klipper Friso? Nu te koop bij Nieko in Franeker?
- De klipper Gemma Everdina?
- Klipper Jacoba, destijds van Sjoerd Faber?
- Tjalk Mededinger?
- Tjalk Observanda?
- Kotter Poolster?
- Aak Twee Gebroeders (Rindert de Jong 1995-2002)
- Klipper Twee Provinciën (Max Demmer 1992-2002)
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Waar zijn deze tjalken en klippers gebleven?

Bericht door Kees Keijzer »

Zo als hier boven al aangegeven is ; Kijk eerst waar je een vraag wil plaatsen, in het kader daar van ga ik morgen dit topic samen voegen met het Topic; WIE WEET, anders wordt het een onoverzichtelijke boel
Groet, Kees Keijzer, moderator.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Waar zijn deze tjalken en klippers gebleven?

Bericht door Ben »

Even terzijde van wat Kees zojuist schreef:

Yves, als je even met Google zoekt op b.v. de Windbruid en dat doe je met aanhalingstekens zo: "windbruid" + "tjalk" heb je al snel
één gevonden en wordt je lijst met 12 :!: :!: schepen snel korter en kan je per schip een vraag stellen bij een passend onderwerp.
kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: Wie weet?

Bericht door kajoe »

ik heb nog enkele manden in west graftdijk bij teun naast de werf gelegen om dat wij daar een schip verbouwd hadden ,in die tijd werden er nog 2 kotters gebouwd waarvan ik nog een filmpje heb even als van de emanuel uit drachten een van de laatste onder zeil varende vracht klipper .
een pracht werf ,hij tekende vaak zelf de schepen die hij bouwde ,jammer dat alles nu weg is tja de moderne tijd he.
jan de waard
Berichten: 190
Lid geworden op: 27 dec 2013 09:55
Locatie: Bergen lb

Re: Wie weet?

Bericht door jan de waard »

Yves,

Begin jaren tachtig tot negentig voer ik op de Friso. Na verkoop heeft hij nog enige jaren in de chartervaart gevaren en is daarna als woonschip gebruikt met als ligplaats Medemblik. Door een faillissement van de eigenaar is het schip in het slop geraakt. Ik weet er verder geen details van maar het schijnt inderdaad zo te zijn dat hij in Franeker op de wal staat.

Ik weet ook niet hoe het de andere schepen is vergaan. Wel weet ik nog dat de "Poolster" van Hans Piket ongeveer midden jaren tachtig naar Israel is verkocht als zeil/duikschip. Het casco is gebouwd door Peters in Kampen. De opdrachtgever heeft het schip nooit afgenomen en het heeft daar een aantal jaren op de wal gestaan totdat Hans het schip kocht en er een zeilkotter van maakte. Ik heb er nog wel eens op gevaren, maar helaas geen foto's

resizer-nl290ad8544a8da27.jpg
resizer-nl290ad8544a8da27.jpg (129.06 KiB) 2199 keer bekeken
Hier nog een foto van de Friso in de goede jaren. Gebouwd in 1898. 3 Generaties van de Familie Faasse uit St Phillipsland geweest. Daarna Jan Dijkstra, Jitse Grondsma, ondergetekende, Joep Steur en daarna onbekend voor mij.
Jan de Waard
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Wie weet?

Bericht door Ben »

Zo zag de Friso er uit in oktober 2012 aan de kade in Franeker en werd te koop aangeboden voor € 19.500,--

friso.JPG
friso.JPG (83.37 KiB) 2172 keer bekeken
Plaats reactie