Dag Han,
Dank je voor de opsomming.
Ik neem aan dat de motorkast op de Rival niet midden tussen de suikerbieten kwam te staan.
De motor moet toch bereikbaar geweest zijn bij een vol ruim?
En bij de Zwerver in Zwolle, bedoel je een soort diepherft?
Lamme arm.
Re: Lamme arm.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 15 jan 2008 23:02
- Locatie: zwolle
Re: Lamme arm.
Ik ben maar éénmaal kort in de "Rival" geweest. Binnendoor. In het halfduister. Zover ik me herinner een stalen schot in de breedte en naar voren toe een stalen deur. Net daarlangs de toegang tot het vooronder. Van buitenaf dacht ik een toegang via de den te hebben gezien, met luik en deurtje.
Bij de Zwerver stond de keerkoppeling en het sleefmechanisme in de herft. Meer naar de midden de bovenpoulie en daarnaast de ladder naar de "motorkamer". De motorkamer is nu slaapkamer en de zijschroefinstallatie is in zijn geheel naar het scheepvaartmuseum in Vreeswijk verhuisd, alwaar ze nu voor het nageslacht in bedrijf te bewonderen is.
Bij de Zwerver stond de keerkoppeling en het sleefmechanisme in de herft. Meer naar de midden de bovenpoulie en daarnaast de ladder naar de "motorkamer". De motorkamer is nu slaapkamer en de zijschroefinstallatie is in zijn geheel naar het scheepvaartmuseum in Vreeswijk verhuisd, alwaar ze nu voor het nageslacht in bedrijf te bewonderen is.
Re: Lamme arm.
Misschien wel aardig om te vermelden, dat op de foto van de Spontaan bij Utrecht op de achtergrond de mslb.Toni van De Rijk vaart.Kees Keijzer schreef:De meeste zijschroefmotoren stonden aan dek maar er waren er ook die een machinekamertje hadden in een gedeelte van het vooronder en van het ruim. Dat kon feitelijk alleen met verticale motoren in lijn b.v. 40 pk 4cyl. Lister , ook weet ik van een Skoda die in een machinekamer stond .Dan verloor je in de lengte niet veel ruimte.
De grotere schepen Kempenaars, hagenaars, zelfs een kleine dordmunder, daar stonden ze in het middelherft, had je ook weer meer ruimte voor een horizotale motor ,liggende Deutz, sommige schepen hadden er twee.
Hier de SPONTAAN van Volker 64x8.20 in 1960 voor de sluis van Wijk bij Duurstede op de eerste foto, op de andere ligt hij in Utrecht;
Foto's met dank, uit het boek De wurref van Veldhuijs.
Gr, Kees.
Deze boot heeft vele jaren gevaren in charter voor de Roode Ster.
vr.gr. Contessa
Gezien vanaf de Dancing Queen
Gezien vanaf de Dancing Queen
Re: Lamme arm.
Ik geloof dat we zulke constructies toch maar als diepherft moeten boeken.han visser schreef:Ik ben maar éénmaal kort in de "Rival" geweest. Binnendoor. In het halfduister. Zover ik me herinner een stalen schot in de breedte en naar voren toe een stalen deur. Net daarlangs de toegang tot het vooronder. Van buitenaf dacht ik een toegang via de den te hebben gezien, met luik en deurtje.
Bij de Zwerver stond de keerkoppeling en het sleefmechanisme in de herft. Meer naar de midden de bovenpoulie en daarnaast de ladder naar de "motorkamer". De motorkamer is nu slaapkamer en de zijschroefinstallatie is in zijn geheel naar het scheepvaartmuseum in Vreeswijk verhuisd, alwaar ze nu voor het nageslacht in bedrijf te bewonderen is.
Ik vraag me af of er nog meer krachtige zijschroeven, dus boven de 30pk waren.....
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 9009
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Lamme arm.
Wat ik er van meegekregen heb is dat er niet zoveel sterkere motoren waren als een 24 pk liggende Deutz op de zijschroef.
Mijn vader voer van an 1935 op een zeilschip met zijschroef en ook zelflosinstalatie met een 24 pk Liggende Deutz en die vertelde dat er van het assenwerk wel eens wat kapot ging het moest door die meerdere pk's ook steeds zwaarder worden en dat gebeurde niet altijd.
Ik weet van een kastje waar ene Gradus de Wit op voer daar stond 40 Pk Lister op het voordek. De Twee Gebroeders van Kees Meijer z'n vader die een 30 pk Scoda in een machinekamertje staan.
Gr, Kees.
Mijn vader voer van an 1935 op een zeilschip met zijschroef en ook zelflosinstalatie met een 24 pk Liggende Deutz en die vertelde dat er van het assenwerk wel eens wat kapot ging het moest door die meerdere pk's ook steeds zwaarder worden en dat gebeurde niet altijd.
Ik weet van een kastje waar ene Gradus de Wit op voer daar stond 40 Pk Lister op het voordek. De Twee Gebroeders van Kees Meijer z'n vader die een 30 pk Scoda in een machinekamertje staan.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Re: Lamme arm.
Er hangt mij iets bij van een Linquenda met 116 Deutz voorop. Die voer de Rijn op.
Re: Lamme arm.
Bedankt!
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Lamme arm.
De Onderneming van Koekoek,116 Deutz.Is later naar achteren in gebouwd.
Gerard.
Gerard.
Re: Lamme arm.
116 pk lijkt me erg veel!
Je hebt dan assen van, volgens mijn berekeningen, minimaal 8cm.
Je zal er een klus aan hebben dat op te draaien, vooral omdat de schroef, en de schroefaskoker, dan ook evenredig zwaar zijn.
Je hebt dan assen van, volgens mijn berekeningen, minimaal 8cm.
Je zal er een klus aan hebben dat op te draaien, vooral omdat de schroef, en de schroefaskoker, dan ook evenredig zwaar zijn.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Lamme arm.
Niet gezegd natuurlijk dat al die PK's op de schroef kwamen. Misschien is die motor beschikbaar geweest en heeft men later die achter in laten bouwen met een installatie die wel bij dat vermogen paste. Ik suggereer natuurlijk maar wat Pieter. Gr. Klaas.