Peter, de reisgids wordt nog dikker en dikkerder hoor.
We zijn nog lang niet in Sas van Gent.
Voor mij was bijna alles nieuw met die lange spits van ons kon je alleen over de rijksweg.
Op de fietspaden konden wij niet komen.
Maar we gaan verder.
Hier zijn we opweg naar Montmartre en de Sacre Coeur.
Plein met de tekenaars en schilders op Montmartre.
Zilveren straatartiest.
Als je hem wat geld gaf speelde hij een liedje op een fluitje en maakte daarbij bewegingen met z'n hoofd, armen en benen.
Draaide wat heen en weer met z'n lijf en als het liedje uit was stond hij weer exact in dezelfde positie.
Aardig om te zien.
De Sacre Coeur.
Binnen is het verboden om foto's te maken.
Maar de kerk is wel heel mooi van binnen.
Plein voor de Sacre Coeur.
We zijn nog ook nog bovenop de Sacre Coeur geweest.
Dan heb je ook een mooi uitzicht over Parijs. Hier hoefden we helemaal niet te wachten zoals bij de Eiffeltoren.
Het zijn wel een paar honderd treden naar boven maar dan zie je ook wat.
We wandelen weer op het gemak terug naar het metrostation en bekijken onderweg wat souvenirswinkels.
Volgens mij als je er één hebt gezien weet je wat ze overal verkopen.
We zoeken de route uit die we moeten volgen om weer bij de Mastodont te komen en stappen in de metro.
Op dit station stappen we over in de tram voor het laatste stuk.
Station Issy Val de Seine.
Stappen uit in Les Coteaux.
Lopen het laatste stukje en zijn weer aan boord.
Mijn jeugd.
Re: Mijn jeugd.
op pagina 520 zijn er wat afkortingen van duitse kanalen gezet, ik heb er nog 2 gevonden:
RVK
SLK, bij deze moet men wel op de beperkte diepgang letten, voor meer informatie klik
hier
goeie reis en gr.Jan
RVK
SLK, bij deze moet men wel op de beperkte diepgang letten, voor meer informatie klik
hier
goeie reis en gr.Jan
gr. Jan
semper viator.
semper viator.
Re: Mijn jeugd.
Smullen, die link over het ESK, Jan!
En nooit geweten dat ze in Wüsteneutzsch eigenlijk een Hebewerk wilden maken. De restanten zien er toch eerder uit als het begin van een sluis.
En nooit geweten dat ze in Wüsteneutzsch eigenlijk een Hebewerk wilden maken. De restanten zien er toch eerder uit als het begin van een sluis.
De situatie is hopeloos, maar niet ernstig
Re: Mijn jeugd.
jan 38 schreef:op pagina 520 zijn er wat afkortingen van duitse kanalen gezet, ik heb er nog 2 gevonden:
RVK
SLK, bij deze moet men wel op de beperkte diepgang letten, voor meer informatie klik
hier
goeie reis en gr.Jan
Koos_F schreef:Smullen, die link over het ESK, Jan!
En nooit geweten dat ze in Wüsteneutzsch eigenlijk een Hebewerk wilden maken. De restanten zien er toch eerder uit als het begin van een sluis.
Koos, ik werd hierdoor nogal nieuwsgierig, en heb een beetje gezocht op het internet.
En ik vermoed, dat het Hebewerk, in de link van Jan, een foutje in dat foto-verslag is.
Want Schleuse WÜsteneuztsch is zeker geen Hebewerk, nooit geweest ook, als je het mij vraagt.
De volgende foto is wat minder duidelijk, maar het lijkt hier nog steeds niet op een (afgebroken) Hebewerk.
Gr. Ed
Re: Mijn jeugd.
Hallo Jan 38
Ik heb de verklaring gevonden:
"Schleuse oder Hebewerk
Viele ältere Besucher sprechen immer wieder vom SCHIFFSHEBEWERK Wüsteneutzsch. Tatsächlich wurde bis zu einem gewissen Planungsstadium der Bau eines Schiffshebewerkes in Wüsteneutzsch untersucht. Dieses Schiffshebewerk sollte (bis auf die größere Hubhöhe) baugleich mit dem neuen Schiffshebewerk in Magdeburg-Rothensee sein. Auf Grund der höheren Baukosten und dem prognostizierten Transportvolumen auf dem Saale-Elster-Kanal entschied man sich jedoch für den Bau einer Schleusentreppe."
Kijk maar naar de laatste drie illustraties op de pagina die jij ons hebt gestuurd:
Das Schiffshebewerk Wüsteneutzsch
Dus eerst plannen voor een Hebewerk, daarna toch maar een sluis. Dat zou dan wel de enige tweetrapssluis op Duitse bodem zijn geweest.
Inmiddels is besloten alsnog het kanaal af te maken en een scheepslift te bouwen.
En misschien kan de moderator deze stukjes naar 'Scheepsliften' verplaatsen?
Ik heb de verklaring gevonden:
"Schleuse oder Hebewerk
Viele ältere Besucher sprechen immer wieder vom SCHIFFSHEBEWERK Wüsteneutzsch. Tatsächlich wurde bis zu einem gewissen Planungsstadium der Bau eines Schiffshebewerkes in Wüsteneutzsch untersucht. Dieses Schiffshebewerk sollte (bis auf die größere Hubhöhe) baugleich mit dem neuen Schiffshebewerk in Magdeburg-Rothensee sein. Auf Grund der höheren Baukosten und dem prognostizierten Transportvolumen auf dem Saale-Elster-Kanal entschied man sich jedoch für den Bau einer Schleusentreppe."
Kijk maar naar de laatste drie illustraties op de pagina die jij ons hebt gestuurd:
Das Schiffshebewerk Wüsteneutzsch
Dus eerst plannen voor een Hebewerk, daarna toch maar een sluis. Dat zou dan wel de enige tweetrapssluis op Duitse bodem zijn geweest.
Inmiddels is besloten alsnog het kanaal af te maken en een scheepslift te bouwen.
En misschien kan de moderator deze stukjes naar 'Scheepsliften' verplaatsen?
De situatie is hopeloos, maar niet ernstig
Re: Mijn jeugd.
Kijk, zo komt er alweer meer duidelijkheid in het geheel!
Het is idd wel een idee, om dit ergens anders naar toe te verplaatsen, het word nu wel erg off-topic....
Gr. Ed
Het is idd wel een idee, om dit ergens anders naar toe te verplaatsen, het word nu wel erg off-topic....
Gr. Ed
Re: Mijn jeugd.
Dus eerst plannen voor een Hebewerk, daarna toch maar een sluis. Dat zou dan wel de enige tweetrapssluis op Duitse bodem zijn geweest.
Inmiddels is besloten alsnog het kanaal af te maken en een scheepslift te bouwen.
En misschien kan de moderator deze stukjes naar 'Scheepsliften' verplaatsen?[/quote]
Voor de liefhebbers nog meer informatie klik hier
gr. Jan
Inmiddels is besloten alsnog het kanaal af te maken en een scheepslift te bouwen.
En misschien kan de moderator deze stukjes naar 'Scheepsliften' verplaatsen?[/quote]
Voor de liefhebbers nog meer informatie klik hier
gr. Jan
gr. Jan
semper viator.
semper viator.
Re: Mijn jeugd.
Hallo Anton,
mooi dat er nog meer te zien komt van de reis, en dat daardoor de gids nog dikker, en daardoor nog uitvoeriger, zal worden, maakt het waarschijnlijk nog beter verkoopbaar, maar de vele foto's zullen het wel duur gaan maken.
Ja, dat is een groot nadeel van zo'n lange spits, de echte 38-39m spits blijft tot nog toe het enige rasechte europa-schip, waarmee je overal (behalve op de gedeclasseerde kanaaltjes zoals Nivernais en Midi) kan komen.
Succes met het plaatsen van het vervolg,
Peter.
mooi dat er nog meer te zien komt van de reis, en dat daardoor de gids nog dikker, en daardoor nog uitvoeriger, zal worden, maakt het waarschijnlijk nog beter verkoopbaar, maar de vele foto's zullen het wel duur gaan maken.
Ja, dat is een groot nadeel van zo'n lange spits, de echte 38-39m spits blijft tot nog toe het enige rasechte europa-schip, waarmee je overal (behalve op de gedeclasseerde kanaaltjes zoals Nivernais en Midi) kan komen.
Succes met het plaatsen van het vervolg,
Peter.
Re: Mijn jeugd.
Vanmorgen gaan we weer in de opvaart door de stad.
Als we terug naar de stad varen zien we de "Andromeda" ook een ex Hollander.
We zijn door het Bras de la Monnaie opgevaren.
De alternat ging net op rood voordat we er waren.
De Notre Dame en Ile de la Cité in de morgenzonnegloed.
Dan komen we voor het Canal St. Martin waar we naar binnen gaan.
De deuren van de eerste sluis, sluis 9 L'Arsenal gaan dicht.
Op dit kanaal hebben de sluizen drijfbolders een ongekende luxe.
De jachthaven Arsenal.
Ingang Voûte de Bastille.
Het zijn drie tunnels voor je aan de volgende sluis bent.
Voûte de Bastille, Voûte Richard Lenoir en de Voûte du Temple.
Als je er in bent is het gewoon één lange tunnel van ongeveer 2 km.
In één van de voûtes.
Je hebt steeds grote licht, luchtgaten.
Het Canal St. Martin is ca. 4,5 km lang en heeft 4 dubbele en één enkele sluis.
Vanuit de tunnel vaar je zo direkt sluis 8 du Temple in.
In sluis 8 du Temple, je ziet de tunnel nog.
Draaibrug tussen sluis 7 du Temple en sluis 6 Récollets.
Bij de bruin verkleurde boom zie je sluis Récollets al.
Sluis 5 en 6 Récollets met draaibrug.
Straatbeeld tussen de sluizen.
Sluis 5 en 6 Récollets.
De sluis loopt vol.
Sluis Récollets van de bovenkant gezien.
Paris numéro 100.
Sluis 3 en 4 des Morts.
Hier moesten we een poos wachten.
eerst kwam er een rondvaartboot af.
Toen één op en daarna nog één.
Die hebben natuurlijk voorschutting op de pleziervaart.
De Sapeurs Pompiers de Paris.
Voûte Lafayette met daarachter sluis 2 Villette.
Installatie waarmee vroeger de schepen door de voûte in de sluis werden getrokken.
Tenminste dat is mijn idee.
In sluis 1 Villette, er is van alles te zien.
Metro, brug, tunnel en sluis.
Deze sluis, sluis 1 Villette is de laatste sluis in het Canal St. Martin.
Als we terug naar de stad varen zien we de "Andromeda" ook een ex Hollander.
We zijn door het Bras de la Monnaie opgevaren.
De alternat ging net op rood voordat we er waren.
De Notre Dame en Ile de la Cité in de morgenzonnegloed.
Dan komen we voor het Canal St. Martin waar we naar binnen gaan.
De deuren van de eerste sluis, sluis 9 L'Arsenal gaan dicht.
Op dit kanaal hebben de sluizen drijfbolders een ongekende luxe.
De jachthaven Arsenal.
Ingang Voûte de Bastille.
Het zijn drie tunnels voor je aan de volgende sluis bent.
Voûte de Bastille, Voûte Richard Lenoir en de Voûte du Temple.
Als je er in bent is het gewoon één lange tunnel van ongeveer 2 km.
In één van de voûtes.
Je hebt steeds grote licht, luchtgaten.
Het Canal St. Martin is ca. 4,5 km lang en heeft 4 dubbele en één enkele sluis.
Vanuit de tunnel vaar je zo direkt sluis 8 du Temple in.
In sluis 8 du Temple, je ziet de tunnel nog.
Draaibrug tussen sluis 7 du Temple en sluis 6 Récollets.
Bij de bruin verkleurde boom zie je sluis Récollets al.
Sluis 5 en 6 Récollets met draaibrug.
Straatbeeld tussen de sluizen.
Sluis 5 en 6 Récollets.
De sluis loopt vol.
Sluis Récollets van de bovenkant gezien.
Paris numéro 100.
Sluis 3 en 4 des Morts.
Hier moesten we een poos wachten.
eerst kwam er een rondvaartboot af.
Toen één op en daarna nog één.
Die hebben natuurlijk voorschutting op de pleziervaart.
De Sapeurs Pompiers de Paris.
Voûte Lafayette met daarachter sluis 2 Villette.
Installatie waarmee vroeger de schepen door de voûte in de sluis werden getrokken.
Tenminste dat is mijn idee.
In sluis 1 Villette, er is van alles te zien.
Metro, brug, tunnel en sluis.
Deze sluis, sluis 1 Villette is de laatste sluis in het Canal St. Martin.
Groeten, Anton
Re: Mijn jeugd.
Uit sluis Villette kom je in het Bassin de la Villette.
Langs de kant een oud scheepvaartkantoor.
In het Bassin de la Villette passeren we hefbrug Crimeé.
Hefbrug Crimeé in geheven stand.
Hier zijn we aan het einde van Bassin de la Villette en draaien hier het Canal St. Denis in.
Sluis 1 Pont de Flandre van Canal St. Denis.
Sluis Pont de Flandre heeft aan de benedenkant maar één deur.
Sluishuis op sluis 2 Quatre Chemins.
Loswallen Aubervilliers.
Hier raken we buiten de stad, die ligt nu achter ons.
Luxor ligt te lossen in Aubervilliers.
Duwboot S.O.S., wat een kleurtje hè.
Deze moderne draaibrug is in La Courneuve.
De brug wordt op afstand bediend.
Hij was helemaal open gedraaid maar het licht bleef op rood staan.
Na verschillende minuten te hebben gewacht zijn we toen maar door rood gevaren.
Vermoedelijk was de franse ambtenaar ingedut of had hij het erg druk behalve met z'n werk.
Boven sluis 7 La Briche de laatste sluis in het Canal St. Denis.
Hier moesten we ook de kosten betalen om door het Canal St. Martin en het Canal St. Denis te varen.
Ik meen me te herinneren dat het 23 euro en nog wat centen was.
Boven de laatste sluis was ook nog een tentenkamp.
De muur in sluis La Briche lijkt wel een begroeide rotswand.
Uit de laatste sluis, hier komen we weer op de Seine.
Langs de kant een oud scheepvaartkantoor.
In het Bassin de la Villette passeren we hefbrug Crimeé.
Hefbrug Crimeé in geheven stand.
Hier zijn we aan het einde van Bassin de la Villette en draaien hier het Canal St. Denis in.
Sluis 1 Pont de Flandre van Canal St. Denis.
Sluis Pont de Flandre heeft aan de benedenkant maar één deur.
Sluishuis op sluis 2 Quatre Chemins.
Loswallen Aubervilliers.
Hier raken we buiten de stad, die ligt nu achter ons.
Luxor ligt te lossen in Aubervilliers.
Duwboot S.O.S., wat een kleurtje hè.
Deze moderne draaibrug is in La Courneuve.
De brug wordt op afstand bediend.
Hij was helemaal open gedraaid maar het licht bleef op rood staan.
Na verschillende minuten te hebben gewacht zijn we toen maar door rood gevaren.
Vermoedelijk was de franse ambtenaar ingedut of had hij het erg druk behalve met z'n werk.
Boven sluis 7 La Briche de laatste sluis in het Canal St. Denis.
Hier moesten we ook de kosten betalen om door het Canal St. Martin en het Canal St. Denis te varen.
Ik meen me te herinneren dat het 23 euro en nog wat centen was.
Boven de laatste sluis was ook nog een tentenkamp.
De muur in sluis La Briche lijkt wel een begroeide rotswand.
Uit de laatste sluis, hier komen we weer op de Seine.
Groeten, Anton