Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Alles over binnenscheepvaart
fré
Berichten: 236
Lid geworden op: 17 jan 2005 13:12
Locatie: scheemda

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers

Bericht door fré »

En hoe was de pannenkoek Rene?
:D
"De tijd zal 't leren"
Roy-

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers

Bericht door Roy- »

Dat heb ik nooit eerder gezien; een oude schip als de klipper "Verandering" geconserveerd op / in een nieuwe bak.
Best wel een goed idee !.

m.v.g. Roy
Binnenvaart
Berichten: 28406
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers

Bericht door Binnenvaart »

fré schreef:En hoe was de pannenkoek Rene?
:D
Die heb ik alleen kunnen ruiken,we waren bij vrienden op bezoek en zijn daar wezen eten,maar dat komt waarschijnlijk ook wel een keer :lol:

groeten Rene
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers

Bericht door Kees Keijzer »

Kees Keijzer schreef:
wrijfhout schreef:Natuurlijk het is/was de Verandering. Het schip heeft destijds lange tijd in het Eemskanaal gelegen voordat ze met de ombouw begonnen. Jammergenoeg heb ik er toen maar twee fototjes aan gewaagd, dat zouden we vandaag de dag heel anders doen... :wink: Afbeelding

gr. Harry
Harry; Rijkers uit Werkendam was de eigenaar van de "Verandering" jaren lang zand naar België gevaren.
Gr, Kees.
Hier een foto van de "Onderneming" een schip van de zelfde werf als de "Verandering" in Werkendam voor de wal als trotse tweemastklipper;
Afbeelding
Hier het onderschrift bij de foto van het bovenstaand schip; uit het boek 110 jaar K.V.V. Werkendam;
Afbeelding
En hier een model van het zusterschip, "Volharding" eveneens uit dat dorp aan de Merwede het model is gemaakt door dhr. van Putte uit Dordrecht.
Afbeelding
Hier een foto van de ex "Onderneming" actief in de chartervaart Als "Dageraad"door mij geschoten in Amsterdam.
Afbeelding
Alle drie gebouwd bij de werf 't Zandje van van Duijvendijk Lekkerkerk.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers

Bericht door Kees Keijzer »

Vorige week donderdag en vrijdag in de Houthaven in Amsterdam liggen wachten tot we aan de beurt waren om te laden, donderdagmorgen lag aan de andere kant van het ponton een schip van de bruine vloot wat in dit topic al meer aangehaald is; de ex "Avontuur" van Bes den Braber;
Afbeelding
Afbeelding
Om een uur of negen kwamen de mensen van de "Pouwel Jonas" aan dek en ik knoopte een praatje aan met de bemanning die in middels de Gardner al gestart hadden, want er moest gevaren worden.
na dat ik verteld had dat ik het schip wel kende van vroeger, toonde men belangstelling maar er was niet veel tijd want ze wilden opschieten , de bestemming was Makkum, de thuishaven en er werd voor die dag flink wind verwacht, 6 a 7 uit het westen, dus ik zei tegen die mannen ;" Dan zullen jullie je windje wel hebben vandaag
Men vertrok, met een steekend achter en achteruit draaien, kopschroef hebben ze niet, echte schippers.
Toen het schip op het IJ was heb ik nog een foto van gemaakt maar het weer werkte niet mee;
Afbeelding
De andere dag, vrijdag, komt er een voor mij ook bekend charterschip de Houthaven invaren; de "Waterwolf";
Afbeelding
Een schip wat nogal eens een zeilwedstrijd wint, Het schip is jarenlang in bezit geweest van A. Ghijsels een neef van mijn vader, onder de naam " Nelmar" en daarvoor als "Juma" Fam. Leunis.
De "Waterwolf" meerde af bij ons achter de kont, dus even een praatje maken met de schipper Jelte Toxopeus, die er wel verguld mee was dat ik het schip kon van vroeger, hij heeft mij het schip van binnen en van buiten laten zien. Toen ik thuis kwam afgelopen dinsdag zaten er in m'n mailbox diverse foto's van het schip onder zeil en ook nog foto's die hij van de familie Leunis had gekregen. Hier eerst de foto's van de familie Leunis;
Afbeelding
De bovenste foto met een lading stro in en de onderste is de oudste van voor de oorlog.
Hier nog een paar foto's van het schip onder zeil;
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Tijdens ons gesprek vertelde Toxopeus nog dat de "Pouwel Jonas "de dag er voor in Enkhuizen was blijven liggen, dus niet meer naar de thuishaven gevaren was, vanwege de wind.
Al met al een leuke ervaring voor mij die dag.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers

Bericht door Arie »

Mooi om de Nelmar te zien, na Ghijsels is ze van schipper Sandberg uit Amerongen geweest.
Die heeft er op de Lek eens een aanvaring mee gehad, de kop zat lelijk in elkander.
het heeft heel wat zoekwerk gekost om een scheepswerf te vinden die de klipperkop weer in oude glorie kon herstellen. Staat die 3 pitter 120 pk Industrie er nog in?

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers

Bericht door Kees Keijzer »

Hallo, Arie;
Ja, dat was leuk om weer eens op de schuit van ome Arie rond te lopen. Toxopeus vertelde me nog dat hij met de ombouw nog overwogen had om de 3VD6 120 pk Industrie er in te houden maar gaf dat vele practische bezwaren,dus kwam er 240 pk G M in.
Ik zal eens aan m'n achternicht vragen of die nog foto's heeft uit de Nelmartijd.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers

Bericht door Arie »

Hallo Kees

Ik heb de Nelmar heel vaak "op Stad" zien liggen.
Zou leuk zijn als je nog wat foto's boven water kan halen van de Nelmar, gemak dient de mens, maar erg jammer dat die Industrie er uit is, de rillingen van afschuw lopen me over de rug :twisted: bij de gedachte dat er nu zo een amerikaanse gillende keukenmeid in staat, dat hoort absoluut bij zo een en zeker niet dat schip.

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
Roy-

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers

Bericht door Roy- »

Arie z'n posting is me uit het leven gegerepen !.
Waarom nu zo'n Yankee giller ?.
Als je toch een beetje gevoel voor steil / nostalgie hebt, laat je er zo'n monumentale motor als een Industrie er lekker instaan. Maar ja, de huidige zeilchartervaart pretendeerd alleen maar dat er gevaren wordt zoals de binnenschipper van weleer het deden......................
Ik vermoed zomaar dat de meesten onder ons duidelijk beter weten !.

m.v.g. Roy
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers

Bericht door hydra »

Ik kan me herinneren dat die schipper Sandberg ook een schip had met de naam Wisseling. Was dat geen luxe motor? Wie heeft er naast een foto van de Nelmar ook 1 van de wisseling?

gr. marco
recht zo die gaat
Plaats reactie