Oud Rotterdam.
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Oud Rotterdam
Een poos geleden vond ik op het internet deze foto van de Parkhaven in Rotterdam;
Volgens de code bij de foto is uit het jaar 1966 en dat kan goed kloppen.
Bij nadere bestudering van het plaatje constadeerde ik dat het ouderlijk schip "Haringvliet" als derde van af de wal er op staat voor de tonnenlegger "Delfshaven"van het loodswezen die daar z'n vaste ligplaats had. Aan de bomen van het park is te zien dat het in het zomerseizoen is. De Euromast is nog niet verhoogd. Beide zeeschepen hebben de plaats ingenomen van de vier rijen schepen die er voor die tijd konden liggen. De voorste was de "Jan Bakx" van de Stichting Havenvakschool en het ander schip de "Seven-Seas" was studenten huisvesting. Als we in de Maasstad op werk wachten lagen we altijd in de Parkhaven.Op de foto zag ik dat de roeren van ons schip nog in de rode verf staan in latere jaren hebben we ze zwart gemaakt.Hier nog een foto genomen van af het achterdek van de "Seven-Seas";
De foto is genomen op 19 januari 1967, de verjaardag van Prinses Margriet, zie de vlag op het belastingkantoor.De volgende foto is op 30 april van dat jaar genomen;
Je ziet het, ik was de vlaggen aan het luchten voor Koninginnedag.
Hier nog een foto van 11 december 1966, toen was de 'Jan Bakx"weg voor een dokbeurt denk ik ;
De luiken liggen open om het ruim te laten drogen, we hadden twee dagen daar voor grind in Hillegom gelost en een withouten buikdenning droogd in de winter niet zo snel.
Zo dat was weer even de Parkhaven.
Gr, Kees.
Volgens de code bij de foto is uit het jaar 1966 en dat kan goed kloppen.
Bij nadere bestudering van het plaatje constadeerde ik dat het ouderlijk schip "Haringvliet" als derde van af de wal er op staat voor de tonnenlegger "Delfshaven"van het loodswezen die daar z'n vaste ligplaats had. Aan de bomen van het park is te zien dat het in het zomerseizoen is. De Euromast is nog niet verhoogd. Beide zeeschepen hebben de plaats ingenomen van de vier rijen schepen die er voor die tijd konden liggen. De voorste was de "Jan Bakx" van de Stichting Havenvakschool en het ander schip de "Seven-Seas" was studenten huisvesting. Als we in de Maasstad op werk wachten lagen we altijd in de Parkhaven.Op de foto zag ik dat de roeren van ons schip nog in de rode verf staan in latere jaren hebben we ze zwart gemaakt.Hier nog een foto genomen van af het achterdek van de "Seven-Seas";
De foto is genomen op 19 januari 1967, de verjaardag van Prinses Margriet, zie de vlag op het belastingkantoor.De volgende foto is op 30 april van dat jaar genomen;
Je ziet het, ik was de vlaggen aan het luchten voor Koninginnedag.
Hier nog een foto van 11 december 1966, toen was de 'Jan Bakx"weg voor een dokbeurt denk ik ;
De luiken liggen open om het ruim te laten drogen, we hadden twee dagen daar voor grind in Hillegom gelost en een withouten buikdenning droogd in de winter niet zo snel.
Zo dat was weer even de Parkhaven.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Oud Rotterdam.
Hallo, Harry;
Een mooie foto van denk ik net na de tweede wereddoorlog; Je ziet op de achtergrond nog net het Witte Huis staan met het grote reclamebord van Van Nelle er op. Op de kop van de Wilhelminakade ligt een liberty of victory schip van de H A L . En op de voorgrond bij het Katendrechtse veersteiger liggen een paar sceepjes, een voormalig beurtmotor en een directie vaartuig van J. W. Junius & Zn Maintenance of ships, een bedrijf wat zich bezig hield met schoon maken van tanks met stoom op schepen.
Het bedrijf had diverse oude sleepboten of kusters die omgebouwd waren tot werkschepen voor dat doel. In Delfhaven in de achterhaven lag er ook altijd wel een.
Gr, Kees.
Een mooie foto van denk ik net na de tweede wereddoorlog; Je ziet op de achtergrond nog net het Witte Huis staan met het grote reclamebord van Van Nelle er op. Op de kop van de Wilhelminakade ligt een liberty of victory schip van de H A L . En op de voorgrond bij het Katendrechtse veersteiger liggen een paar sceepjes, een voormalig beurtmotor en een directie vaartuig van J. W. Junius & Zn Maintenance of ships, een bedrijf wat zich bezig hield met schoon maken van tanks met stoom op schepen.
Het bedrijf had diverse oude sleepboten of kusters die omgebouwd waren tot werkschepen voor dat doel. In Delfhaven in de achterhaven lag er ook altijd wel een.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Mooi Kees bedankt voor de informatie, daar past onderstaand kaartje dan weer mooi bij.
De Jan Willem is dan zo'n stoomcleaningsschip als Kees bedoeld. Binnenin ligt de Constantina, misschien is die ook omgebouwd?
gr. Harry
De Jan Willem is dan zo'n stoomcleaningsschip als Kees bedoeld. Binnenin ligt de Constantina, misschien is die ook omgebouwd?
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Oud Rotterdam
Ja, Harry;
dat is een machtige samenwerking, ik ben even een uurtje zoet geweest met miijn radarspotter en ik dacht toen die er op stond ik zal een kijken of Harry al gereageerd heeft. En jawel hoor; Daar achter de rug van een van onze grootste zeehelden in Delfshaven, die wel allemaal bezongen hebben, had dat bedriijf een locatie.
We zijn daar op het ouderlijk schip in 1951 opgehuisd we lagen toen bij de machinefabriek van de Gebr. van Ree, die veel in zijschroeven deed . En op de "Eben-Haëzer II in de dertiger jaren ook de zijschroef geinstaleerd had. in de 1961 hebben we er ook nog een gerepareerd en die foto van jou stamt uit die tijd, toen lagen die schepen van Junius daar ook.Aan de andere kant van de haven had je de fabriek van de bekende Driehoek soda. Bij komend detail is dat ik in 1976 het schip daar ook afgeleverd heb toen we het naar Perzië verkocht hadden.
Dat was weer nostalgie.
Gr, Kees.
dat is een machtige samenwerking, ik ben even een uurtje zoet geweest met miijn radarspotter en ik dacht toen die er op stond ik zal een kijken of Harry al gereageerd heeft. En jawel hoor; Daar achter de rug van een van onze grootste zeehelden in Delfshaven, die wel allemaal bezongen hebben, had dat bedriijf een locatie.
We zijn daar op het ouderlijk schip in 1951 opgehuisd we lagen toen bij de machinefabriek van de Gebr. van Ree, die veel in zijschroeven deed . En op de "Eben-Haëzer II in de dertiger jaren ook de zijschroef geinstaleerd had. in de 1961 hebben we er ook nog een gerepareerd en die foto van jou stamt uit die tijd, toen lagen die schepen van Junius daar ook.Aan de andere kant van de haven had je de fabriek van de bekende Driehoek soda. Bij komend detail is dat ik in 1976 het schip daar ook afgeleverd heb toen we het naar Perzië verkocht hadden.
Dat was weer nostalgie.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
-
- Berichten: 751
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:59
- Locatie: Dordrecht
Geplaatst: Zo Mrt 30, 2008 11:29 am Onderwerp:
--------------------------------------------------------------------------------
De Constantina is door Junius ook als stoomcleaner in gebruik genomen. De stuurhut kreeg hierbij een modern outfit. De stoommachine werd vervangen door een motor. Ondanks dat de boot het uiterlijk kreeg van een motorsleepboot is de stoomketel wel aan boord gebleven.
*Waterman*
--------------------------------------------------------------------------------
De Constantina is door Junius ook als stoomcleaner in gebruik genomen. De stuurhut kreeg hierbij een modern outfit. De stoommachine werd vervangen door een motor. Ondanks dat de boot het uiterlijk kreeg van een motorsleepboot is de stoomketel wel aan boord gebleven.
*Waterman*
-
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 20 mar 2007 21:26
oud rotterdam
Even een reactie op de foto van Jan Stolp van de Maashaven???
Dat schip tussenin met die merkwaardige woning is een lichter van de G.E.M. daar woonde de schipper met zijn gezin op in de jaren 50
later zijn ze aan de wal gaan wonen en werden ze er afgesloopt.
ze hadden niet allemaal een woning.
en hebben zo nog jaren lang al graanlichter in de Maashaven rondgevaren.
Dat schip tussenin met die merkwaardige woning is een lichter van de G.E.M. daar woonde de schipper met zijn gezin op in de jaren 50
later zijn ze aan de wal gaan wonen en werden ze er afgesloopt.
ze hadden niet allemaal een woning.
en hebben zo nog jaren lang al graanlichter in de Maashaven rondgevaren.
er was geen geen beter leven dan een spitsenschippersleven .