Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Alles over binnenscheepvaart
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Bericht door hydra »

Het blijven inderdaad ondingen. Jammer dat die electrapalen zo meegeven. 8)

Maandag 6 juni 2011

Het blijft in dit soort dorpjes lastig om aan brood te komen. De bakkers zijn vaak vervangen door een busje wat 's ochtends langs komt maar je weet nooit hoe laat. Er gaat niets boven een vers stokbrood maar dan toch maar weer wat uit de vriezer gehaald.
Het kanaal slingert zich naar beneden met vaak rijen bomen langs het water. Dit is een typisch plaatje voor die omgeving.

Afbeelding

De sluizen zijn geautomatiseerd maar werken een stuk beter dan in het begin van het kanaal. ruim voor de sluis staat een radarbol die je signaleert. Druk op de telecommande en de sluis word gereed gemaakt.

Afbeelding

Er is weinig vaart in dit kanaal.

Afbeelding

Bij sluis 29 staat zowaar een frietkraam. Dat is weer eens wat anders voor de lunch.
Ik zit alweer op kilometer 210 en daar ligt dit spoorviaduct.

Afbeelding

Eindelijk eens een flinke regenbui. En dat is hard nodig want het is in Europa veel te droog. Ik ben dan ook bang dat een terugreis door de Vogezen er niet in zit. Dat kanaal kampt met een watertekort. Alternatief zou zijn om via de Bourgogne terug te varen maar dan ben je wel veel tijd kwijt en ik moet rond 10 juli weer werken.
Ander alternatief is de Doubs. Veel sneller doordat je de Rijn dan af vaart maar ik ben er in 2010 al geweest.
Tot nu toe, schijn je er met 1,40 meter diepgang te kunnen varen.
Afgemeerd bij een kleine silo in Reneve. Het is hier een andere provincie (cote d'or) en dat is te merken.
Er zijn weinig voorzieningen voor jachten aanwezig.

Afbeelding

marco
recht zo die gaat
KVM
Berichten: 1118
Lid geworden op: 02 jan 2005 01:44
Locatie: Zeebrugge
Contacteer:

Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Bericht door KVM »

Marco,

Menig spitsenschipper zou opgetogen zijn met hier en daar een ring op plekken waar zij voor de wal kunnen/willen komen...bij de sluizen dus
Ik ken het kanaal wel een beetje, en heb de indruk dat die aanlegplaatsen voor pleziervaart over het algemeen gratis zijn. Vaak aangelegd met medewerking van de dorpjes om weer wat volk bij de plaatselijke "commerces" te krijgen...voor zover die er nog zijn...
Telkens ik langs Canal'frit passeerde was het gesloten...

Groeten, Kurt
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Bericht door hydra »

Dinsdag 7 juni 2011

Het word een warme dag dus op tijd vertrokken. Bij kilometer 223 is de laatste sluis van dit kanaal en daar staat een machine waar de telecommande in gedeponeerd moet worden. Andersom kan er ook een apparaat verstrekt worden.
De VNF mevrouw die mij via de intercom aanspreekt blijkt een vlaamse te zijn. Ik vraag haar of zij weet of de Vogezen open zijn.
Daar heeft ze even de tijd voor nodig dus ik maak na de sluis vast en wacht af. Prettige service, want ze heeft met Epinal gebeld en er is doorvaart tot 1.40 meter diepgang. Mooi dan kan ik verder, voor denk ik, het mooiste stuk van de reis.

Afbeelding

Dit is het zuidelijkste puntje wat ik deze vakantie bereik. Ik kom onder de blauwe brug vandaan en de sluis achter mij gaat verder richting Auxonne. Ik ga in de opvaart richting Gray.

Afbeelding

De Saone is echt heel mooi varen.

Afbeelding

En hier kan het weer. De beide motoren eens goed schoonblazen. Die hebben de afgelopen weken alleen maar op pruttelstand gestaan.

Afbeelding

Dit is Mantoche. Het ziet er nu rustiek uit maar er is duidelijk te zien dat het water hier ook flink hoog kan komen.

Afbeelding

Gray. toen ik deze sluis zag moest ik denken aan de foto's met hoog water. Heb je die nog bij de hand Leo?
Nu is het er rustig en je ligt er prima met 220 volt en de supermarkt om de hoek.

Afbeelding

De omgeving met de fiets verkend en zag een aantal oude treinen staan. Museum of...... :?:

Afbeelding

's Avonds ligt de St. Laurent voor de sluis. Die zal dus ook wel over de Vogezen gaan.
Foto is genomen bij schemering, sterk ingezoomd. Vandaar de slechte kwaliteit.

Afbeelding

marco
recht zo die gaat
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Bericht door Tim76 »

hydra schreef: De omgeving met de fiets verkend en zag een aantal oude treinen staan. Museum of...... :?:
marco
Die twee roestige dingen zijn overduidelijk van Franse makelij, 50'er of 60'er jaren. Vergelijk het met 'onze' ouwe 2400-serie, die waren (zijn) ook Frans. De lichtblauwe kleine locjes links en rechts, daar zijn talloze exemplaren van gemaakt de afgelopen decennia. Duitsland, Frankrijk, maar ook in Nederland, niet toegelaten op hoofdspoorwegen en in gebruik bij aannemers en bedrijven met een spooraansluiting. Die grote blauw-met-witte is een G1206, MaK-product uit Kiel, beroemd (berucht?) om de zwakke fundatieplaat (hier een mooi voorbeeld) en waarschijnlijk nog volop in gebruik. Het lijkt trouwens wel of deze ook al een keertje voorzichtig een stootjuk geraakt heeft... :wink:

En verder: met volle teugen, Marco... :wink:

Groeten van Tim!

(Update: Hier staan ze ook al. Mogelijk een museum of een depot van een museum, dat is me niet duidelijk. Maar misschien ook wel stalling van een vervoerder, of een combinatie van. SSN in Rotterdam doet dat ook, goedkope stalling voor vervoerders én er wordt geld mee verdiend, het mes snijdt aan twee kanten op die manier :wink:)
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Bericht door hydra »

Altijd leuk die treintjes. Jammer dat het onderwerp "spoor en water" zo is doodgebloed.
Ik plaats daar nog aanvullende foto's zodat dat onderwerp ook weer eens bovenaan staat.

marco
recht zo die gaat
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Uit Leo's archief: met de Astrid verwaterd in Gray...

Afbeelding
hij komt wel met het verhaal erbij...

Afbeelding
niet naar je verkering kunnen omdat het niet vaarbaar is. Het leverde Anton een 'wijwaterbakje' op...

Afbeelding
Gray vanuit de lucht...

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Bericht door mastodont »

jij doelt ongetwijfeld op bladzijde 22 van mijn jeugd
dan raad ik de mensen aan om HIERte kijken
gr
leo
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Bericht door hydra »

Ja, die foto's bedoelde ik.

Woensdag 8 juni blijf ik in Gray liggen. Wat klussen, internetten en de boel schoonmaken want morgen komen er twee nieuwe opstappers.

Donderdag 9 juni 2011

Om 12.30 word 1 van de motoren gestart en vertrekken we.
Gray ziet er van deze kant mooier uit.


Afbeelding

Hier varen veel huurjachten en je komt soms in situaties waarvan je hoopt dat het goed voor ze afloopt.
Vervolgens kijken ze je dan nog vreemd aan dat je aan andere kant blijft varen. :roll:

Afbeelding

Het blijft mooi hier. De tunnel van Savoyeux.

Afbeelding

De fransen zijn niet echt op het water gericht. In Nederland zijn huizen aan het water gewild en in Frankrijk zijn ze vooral zeldzaam. Vlak voor Ray sur Saone staan er een paar waarvan eentje te koop staat. Fraai hoor.

Afbeelding

De doorgaande route gaat via een sluis en kanaal maar wij varen een stukje de rivier op en meren af in Ray sur Saone.
Het grote kasteel domineert de omgeving.

Afbeelding

's Avonds een ommetje gemaakt en kwamen toen langs een verwaasloosde stuw.

Afbeelding

De houten naalden zijn flink verrot en je breekt ze zo af. Echt idioot want als dit doorbreekt is er een paar kilometer rivier en toeleidingskanaal niet bevaarbaar.

Afbeelding

Hier woonde waarschijnlijk de stuwwachter maar alles staat er leeg en verlaten bij. Het ziet er wel idyllisch uit.

Afbeelding

marco
recht zo die gaat
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Bericht door hydra »

Vrijdag 10 juni 2011

We gaan weer "en route". De Saone word steeds wat smaller en de bochten worden vaak afgesneden door afleidingskanalen.
Hier de ingang van "derivation de soing", stroomafwaarts gezien. het is maar een klein gaatje en met een flinke was in rivier lijkt het mij geen pretje om dit met een geladen spits te doen. :?

Afbeelding

De sluiswachter op sluis 8 "rupt" regelt de doorvaart door de tunnel van st. Albin. Je kan bij hem je voorraad aanvullen.
Hij verkoopt eieren, wijn, honing en wij kopen er een heerlijke bak kersen uit eigen tuin.

Afbeelding

Via een mooie S bocht ga je naar de ingang van de tunnel.

Afbeelding

Afbeelding

En hier er weer uit. Met het bewijs dat we er echt op 10 juni waren. :mrgreen:

Afbeelding

De petite Saone is vooral zo mooi omdat de landschappen zo wisselen. Dan weer door weilanden en dan weer langs steile beboste oevers.

Afbeelding

In Port sur Saone meren we af aan de kade. Een rustige ligplaats maar het centrum valt tegen. Dat komt omdat er een drukke verkeersweg doorheen loopt met veel vrachtverkeer.

Afbeelding

Bij de jachthaven verderop ligt dit hobbyproject. Een echte autoboot :P .

Afbeelding

En voor degene die nog meer foto's van de petite saone wil zien moet maar eens kijken op de site van ons forumlid KVM (kurt).
https://www.spitsen.be
De link staat wat verstopt op de site dus ik plak hem hieronder.
https://picasaweb.google.com/kvmpub/Pic ... directlink

groeten, marco
recht zo die gaat
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Bericht door hydra »

zaterdag 11 juni 2011

Eerst een ochtendwandeling en dan, los die trossen.

Afbeelding

Stuw en sluis liggen hier normaal niet bij elkaar in de buurt. Sluis 4 in Conflandey is een uitzondering en lijkt op de situaties zoals je die op de Yonne tegenkomt.

Afbeelding

Boven Conflandey word het anders. Het is hier vlakker en de Saone een stuk smaller.

Afbeelding

Blijkbaar werd er hier vroeger ook gejaagd. Anders bouw je toch niet zo'n omloop :?: .

Afbeelding

Kilometer 406. Het einde van de bevaarbare Saone.

Afbeelding

En vlak erna Corre. Begin van het Canal de l'est (branche sud) ook wel Canal des vosges genaamd.

Afbeelding

In Corre afgemeerd in het jachthaventje in het centrum. Aan de Saonekant is een nieuwe grote jachthaven maar dat spreekt mij niet aan.
De Spritz steekt wel wat uit dus haal ik de vlaggestok maar in. :lol:

Afbeelding

marco
recht zo die gaat
Plaats reactie