Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Alles over binnenscheepvaart
enterprise
Berichten: 437
Lid geworden op: 20 mar 2007 21:26

Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Bericht door enterprise »

Het zijkanaal met sluis,boven de laatste sluis bij Chauny ging naar een kunstmestfabriek
in de jaren `60 heb ik ooit eens een paar keer daar woestijnzand gelost wat we in Sas van Gent
cq Terneuzen geladen hadden.
Herrinner me nog dat tegen de Kerstdagen we daar moesten lossen en er veel stroom ging
op de Oise, we achteruit door het sluisje gingen, om zo met de kop instroom achteruit op
de rivier te komen en zo achteruit naar de losplaats te zakken.
Die fabriek stond ,als je met kop in stroom lag aan S.B.
Nog even nagekeken het was 20 Dec 1963.
er was geen geen beter leven dan een spitsenschippersleven .
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding

Afbeelding

Chauny vanuit de lucht, staat jouw losplek hier op Enterprise?

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Bericht door hydra »

Mooi, die oude foto's
Ik denk dat enterprise dan gelost heeft bij de fabriek met het ronde dak op de onderste foto. Op mijn eerder geplaatste foto staat die loods ook nog. Veel verder stroomafwaarts kan je niet want bij de witte boogbrug is een stuw.
Maar we horen het wel definitief van enterprise.
Hier nog een foto van de sluis die dus niet meer in gebruik is.

Afbeelding

marco
recht zo die gaat
enterprise
Berichten: 437
Lid geworden op: 20 mar 2007 21:26

Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Bericht door enterprise »

inderdaad net beneden de uitvaart bij die loods aan andere oever was de losplaats.
werd in die tijd veel gelost en ik denk ook wel geladen, want er lagen daar altijd wel lege schepen
er was geen geen beter leven dan een spitsenschippersleven .
Schier Hameete
Berichten: 1944
Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
Locatie: Wageningen

Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Bericht door Schier Hameete »

Chauny vanuit de lucht,
Mooie overzichten zo van Chauny.
In december 1975 hebben daar ook gelost door de sluis op de l'Oise .
Wij hebben van uit de sluis vandaan een stukje naar boven gelost.
Er stond toen een vaste kraan die al redelijk op leeftijd was ze hebben over 250 ton zowat een hele dag gelost.
Toen we er kwamen liep er haast geen stroom maar het heeft twee dagen veel geregend en eer we leeg waren was het een hard stromende rivier geworden.
hydra schreef:Nu wil toch eens weten waar het zijkanaal heen gaat waar we gisteren langs gekomen zijn.
Er is een sluis en daarna kom je op een stuk bevaarbare Oise. Tenminste zo was het vroeger neem ik aan.
De sluisinvaart (rechts) is nu helemaal verzand.
Zo zie je dan weer dat er een stukje spitsenvaart in ongebruik raakt
Het koper werd boven de sluis in het kanaal in de verbreding gelost aan dezelfde kant als waar de l,Oise stroomt dus links.
De rechterkant op die plaats was toen heel ondiep er konden alleen lege schepen liggen.

Een mooi traject Marco wat je nu vaart er komt zo weer veel voorbij uit de tijd dat we daar met de spits voeren .

gr, schier
Afbeelding Afbeelding
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Bericht door hydra »

Mooi dat er zo gereageerd word. Dat maakt het plaatje completer.
Op de plaats waar het koper gelost werd heb ik overnacht. Aan de overkant is een jachthaven maar ik zag er geen meerwaarde in om daar te gaan liggen. Het blijft een wat troosteloze omgeving.

Afbeelding

Woensdag 25 mei 2011

Nog even water bijvullen en vertrokken. Het souterrain de Braye is vlakbij en dat is vooral heel vochtig.

Afbeelding

Na de tunnel gaat het, via een serie sluizen, rap naar beneden. Dan het aquaduct bij Bourg et Comin waar de Aisne onderdoor stroomt.

Afbeelding

Een paar honderd meter verder sluit het kanaal aan op het Canal lateral a l'aisne. De fiets eraf en heerlijk vers brood gehaald in Bourg et Comin.

Afbeelding

Dit is volgens mij de laadplaats van een suikerfabriek.

Afbeelding

En weer wat spitsen gespot.

Afbeelding

Nautica

Afbeelding

Dan Berry au Bac. Een bekende bestemming voor veel hollandse spitsen. Vooraan de (franse) Maryland. Net voorbij de ingang van het kanaal naar Reims ligt de Hensie te wachten op lossing. En in de verte word de Ja"el gelost.
Wij gaan richting Reims, het canal de l'aisne a la marne op.

Afbeelding

Op kilometer 9, in Loivre, een mooie ligplaats gevonden.

Afbeelding

De motor gaat weer van boord en dan zie je het franse land heel anders. In de verte Reims.

Afbeelding

Ook nog deze discotheek gespot.

Afbeelding

En het is nog steeds prachtig weer met bijbehorende zonsondergangen.

Afbeelding

marco
recht zo die gaat
tijdstroom
Berichten: 768
Lid geworden op: 02 feb 2009 14:49

Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Bericht door tijdstroom »

Uit de regio Reims kwam veel suiker. Veel franse spitsen deden dat, kwamen daar vaak leeg vanuit het noorden om. Dit moet Maisy zijn. Ook in Silliry, net boven Reims, soms wel tientallen tegelijk bevracht per beurs. Laden voor optie reizen, kon naar Cambrai, Valenciennes en Duinkerken. Tot het spoor het ging doen. Dat was een aparte tijd, de meeste spitsen zonder ballast via St Quentin, de meesten met een draadje over de luiken, om het koproer te bedienen vanaf achteren. Koproer, dat er dan ook elke reis weer vanonder moest worden gehaald.
Ik kon toen nooit begrijpen, dat die mensen zoveel werk deden voor een reis. Er was vaak volop werk naar Belgie en Nederland, waar ook weer retour werk was voor richting Reims, een stuk eenvoudiger.

gr Rienk
nog steeds een beetje bezig
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Bourg et Comin uit de lucht...

Afbeelding
Het aquaduct over de l'Aisne...

Afbeelding
De plaatselijke silo...

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
bargemast
Berichten: 590
Lid geworden op: 10 aug 2009 08:01
Locatie: Frankrijk a/b M.Y."JOY"

Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Bericht door bargemast »

tijdstroom schreef:Uit de regio Reims kwam veel suiker. Veel franse spitsen deden dat, kwamen daar vaak leeg vanuit het noorden om. Dit moet Maisy zijn. Ook in Silliry, net boven Reims, soms wel tientallen tegelijk bevracht per beurs. Laden voor optie reizen, kon naar Cambrai, Valenciennes en Duinkerken. Tot het spoor het ging doen. Dat was een aparte tijd, de meeste spitsen zonder ballast via St Quentin, de meesten met een draadje over de luiken, om het koproer te bedienen vanaf achteren. Koproer, dat er dan ook elke reis weer vanonder moest worden gehaald.
Ik kon toen nooit begrijpen, dat die mensen zoveel werk deden voor een reis. Er was vaak volop werk naar Belgie en Nederland, waar ook weer retour werk was voor richting Reims, een stuk eenvoudiger.

gr Rienk

Hallo Rienk,

het meerendeel van de oudere generatie franse spitsen-schippers was bang om naar Nederland te varen, en zelfs Noord-België was al een enorme stap, ze bleven liefst in eigen land, en als het niet anders kon heel misschien een reisje Waals Zuid-België, en dan snel (leeg) terug. Over Zeeland zagen ze helemaal niet zitten, tegenwoordig komen de franse spitsen ook overal, daar zou de oudere generatie nooit van gedroomd hebben.

Groet,

Peter.
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Bericht door klipper »

mee gemaakt dat er in Terneuzen 10 tallen Franse spitsen lagen te wachten met lading uit Frankrijk om op te lossen in NL schepen die de lading verder brachten naar NL of Duitse bestemmingen. Gr
Plaats reactie