Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Alles over binnenscheepvaart
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Bericht door hydra »

Donderdag 19 mei 2011

's Ochtends eerst eens een rondje gefietst en dan kom je al snel bij het oude centrumkanaal.

Afbeelding

Daar weer vlakbij de werf van Plaquet. Dit koppelverband lag daar in het dok. Onder de Caraibes hangt een schottelaandrijving waarvan de schroef niet aanwezig was.

Afbeelding

En vertrokken. Aan het einde van het kanaal bakboord uit en dan ben je al snel in Frankrijk. Veel spitsen gespot op dat stuk.

Afbeelding

Afbeelding

Zie je toch ook niet veel meer, dat varen met afgebroken hut.

Afbeelding

Boven de sluis van Valenciennes, achteruit het stuwgat in laten zakken. Hier staat flink wat stroom maar je ligt er mooi rustig.
En vlak bij de brug die naar de stad gaat.

Afbeelding

gr. marco
recht zo die gaat
bargemast
Berichten: 590
Lid geworden op: 10 aug 2009 08:01
Locatie: Frankrijk a/b M.Y."JOY"

Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Bericht door bargemast »

Hallo Marco, de mooie spits "Luxembourg" die je op jouw foto halverwege op het Centrum Kanaal tegen gekomen bent is vrijdag 16 maart bij het laden van rollen staal in Antwerpen gezonken, volgens zeggen had hij nog gemakkelijk gered kunnen worden, maar de havenwerkers en de kraandrijver hebben met hun handen in de zakken staan afwachten tot het schip afborrelde.

Wat een onnodige zonde, en niets als ellende voor de arme schipper en zijn vrouw die in één klap alles kwijt waren.

Groet,

Peter.
KVM
Berichten: 1118
Lid geworden op: 02 jan 2005 01:44
Locatie: Zeebrugge
Contacteer:

Re: Langs franse kanalen en kunstwerken

Bericht door KVM »

hydra schreef: Ik zit voor een groot gedeelte in hetzelfde water te roeren maar hoop toch wat leuks te kunnen laten zien.

gr. marco
Blij dat we het toch nog gaan meemaken.... :o
Zat hier al zolang op te wachten.... :shock:

Groeten, Kurt
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Bericht door hydra »

Ik had het meegekregen van de Luxembourg. Erg triest.

Ok Kurt, dan doen we nog een dagje.

Vrijdag 20 mei 2011

Het is voorbij Valenciennes nog steeds groot vaarwater. Dit keer weinig spitsen, op deze na dan. De Animo 3 uit Terneuzen.

Afbeelding

En vandaag de laatste grotere schepen. De komende weken alleen maar spitsen.

Afbeelding

En hier is dan de eerste spitsensluis. Canal st. Quentin.

Afbeelding

In Cambrai vinden we een mooi plekje aan een oude loswal.

Afbeelding

Op het rijtje ligt ook de Morgane. Strak in de teer.

Afbeelding

Voor onze neus krijgen we een oldtimershow te zien. De plaatselijke autosloper/verzamelaar verhuist zijn collectie naar een aangrenzend terrein. Ik kan wel genieten van dat franse gerommel.

Afbeelding

Op de Ger-Jac na liggen er geen spitsen in Cambrai. Helaas.

Afbeelding

In Cambrai nog een lekker ouderwets geasfalteerd stadsplein. Zo zie je ze steeds minder. Wel vooruitstrevend is dat je je straaljager hier ook mag parkeren. :P

Afbeelding

gr. marco
recht zo die gaat
KVM
Berichten: 1118
Lid geworden op: 02 jan 2005 01:44
Locatie: Zeebrugge
Contacteer:

Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Bericht door KVM »

Ik wil al niet meteen vervelend doen... :mrgreen:
Maar zou het kunnen dat het de Morgane 2 was??
De Morgane zelf ziet er nogal anders uit.
Morgane 2 zou ooit nog "El Verdugo" geweest zijn.

Groeten , Kurt
bargemast
Berichten: 590
Lid geworden op: 10 aug 2009 08:01
Locatie: Frankrijk a/b M.Y."JOY"

Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Bericht door bargemast »

Hallo Kurt, deze "Morgane" heet echt "Morgane", ik heb voor las-werkzaamheden ruim een jaar op het Canal de Saint-Quentin gelegen, waar deze "Morgane" heel regelmatig voorbij kwam, en een goede bekende van de lasser was.

De andere "Morgane" zag ik ook regelmatig toen ik in '93 een jaar op de Marne gevaren heb met mijn passagierschip, in die tijd had hij een zand contact, en dat was een Petite Synthe, en ik denk dat dat het schip is wat jij in gedachten had.

Groet,

Peter.
KVM
Berichten: 1118
Lid geworden op: 02 jan 2005 01:44
Locatie: Zeebrugge
Contacteer:

Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Bericht door KVM »

Peter,

Ik ga je deskundigheid niet in twijfel trekken....maar ga je toch tegenspreken :mrgreen: :mrgreen:
Dit is de Morgane 2.
De Morgane is veel hoekiger met een gigantische roef, ooit gebouwd bij Leffer
kijk en vergelijk
https://www.vagus-vagrant.fr/forum/viewt ... ane#p37410
Ergens halfweg de pagina zie je beide Morgane's. Morgane met alu stuurhut, Morgane 2 met houten stuurhut.

Groeten, Kurt
bargemast
Berichten: 590
Lid geworden op: 10 aug 2009 08:01
Locatie: Frankrijk a/b M.Y."JOY"

Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Bericht door bargemast »

Hallo Kurt, je hebt helemaal gelijk, en ik zal toch eens een nieuwe sterkere bril moeten aanschaffen, het is heel dom van me dat ik niet op de stuurhut gelet heb, want ik zou goed hebben moeten weten dat de "Morgane" waar ik mee in de war was een aluminium hut heeft, en dat is het schip van de schipper die goed bevriend was met de lasser uit Crèvecoeur, die andere is denk ik de broer van zijn vrouw, en die had ik ondanks mijn te lange verblijf vlakbij Cambrai, nog nooit eerder gezien. Zo te zien komen ze als ze in Cambrai zijn dus ook op de zelfde plek ligplaats kiezen.

Groet, en fijne Paasdagen,

Peter.
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Bericht door hydra »

Ik ben geen spitsenkenner maar de schipper had de 2 achter Morgane wel wat groter kunnen schilderen. :lol: toch :?:

Zaterdag 21 mei 2011

Om 10 uur uit Cambrai vertrokken voor het mooiste stuk Canal st. Quentin.

Afbeelding

De eerste spits die we tegen komen is deze Vasano. Precies op de plaats waar men bezig is om nieuwe damwand te plaatsen.

Afbeelding

De silo van Vaucelles. Hier zullen we morgenavond weer zijn om op bezoek bij een spits te gaan. Later meer.

Afbeelding

Bij deze controlepost word het kanaal in de gaten gehouden en worden je gegevens genoteerd tbv de tunnel doorvaart.
We wilden eigenlijk voor de tunnel een dagje blijven liggen maar horen hier dat de RAM(kettingboot) zondag niet zal varen.
We kunnen nog aanhaken bij de RAM van 16.30 uur, dus doen we dat maar.

Afbeelding

In het bief de partage (scheidingspand) ligt deze strakke spits.

Afbeelding

Bij de tunnel ligt de Farida, ook al zo'n netjes onderhouden spits, en een nederlands jacht. We hangen met zijn drieën achter de kettingboot.

Afbeelding

Nog 5600 meter te gaan.

Afbeelding

Dit keer toch eens opgelet waar het einde van de ketting aan vast zit. Heb het niet helemaal kunnen zien maar hier komt hij het water uit. Vroeger liep hij door tot Lesdins omdat je ook door de kleine tunnel gesleept werd.

Afbeelding

Tussen de tunnels zijn ook nog twee laadplaatsen. Bij de eerste ligt de Edouard.

Afbeelding

De andere laadpijp lijkt zo uit het bos te komen en is er volgens mij nog niet zo lang.

Afbeelding

Om 19.45 uur afgemeerd in Lesdins. Het oude aanmaakstation voor de sleep in noordelijke richting.
Een lage kade zodat de BMW er voor het eerst af kan. In 2010 was me al opgevallen dat veel kades dezelfde hoogte hebben als het achterdek van de Spritz. In de winter daarop het hekwerk maar demontabel gemaakt.
Morgen dus een dagje motorrijden. Het is er in ieder geval goed weer voor.

gr. marco
recht zo die gaat
enterprise
Berichten: 437
Lid geworden op: 20 mar 2007 21:26

Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Bericht door enterprise »

vroeger toen er 2 toueurs waren waren er 2 kettingen 1 voor de grote tunnel en 1 die van de grote door de kleine tunnel ging .
er was geen geen beter leven dan een spitsenschippersleven .
Plaats reactie