Klopt Leo, van de zomer gaan we starten hè..
Dan zijn de ondernemerspapieren binnen.
Leuk dat je weer bent gaan posten Marco!
Groetjes,
Rens
Langs Franse kanalen en kunstwerken.
Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.
Nog even een vraag aan de kenners: Hoe herken je zo'n "transformable" ?
Dinsdag 24 mei 2011
Nu wil toch eens weten waar het zijkanaal heen gaat waar we gisteren langs gekomen zijn.
Er is een sluis en daarna kom je op een stuk bevaarbare Oise. Tenminste zo was het vroeger neem ik aan.
De sluisinvaart (rechts) is nu helemaal verzand.
We gooien los en gaan bij Abbecourt het canal de l'oise a aisne in. Na de eerste sluis is er direct een aquaduct wat over de Oise voert.
Klaprozen en in de verte de vesting, Coucy le chateau auffrique. Een aanrader als je eens in de buurt bent.
Op de oude foto van Chauny (harry) reden tractions en aan deze palen te zien reden ze langs de "vaart van abbecourt" ook.
Er vaart hier nog wel wat beroepsmatig en het kanaal ziet er redelijk tot goed onderhouden uit. Verder kenmerkt het zich met lange rechte stukken en veel bomen.
De bovenste sluisrand is vaak afgewerkt met een railsprofiel. Zou dit hergebruikt zijn na het opdoeken van de tractions?
En niet te geloven! Een half uur nadat ik de vorige foto gemaakt heb komt de Rimar ons tegemoet
Dit is de laatste sluis voor het scheidingspand. Links het "lac de monampteuil" en rechts, voorbij de woonspits Harmonie, gaan we overnachten.
Een ex hollander neem ik aan.
marco
Dinsdag 24 mei 2011
Nu wil toch eens weten waar het zijkanaal heen gaat waar we gisteren langs gekomen zijn.
Er is een sluis en daarna kom je op een stuk bevaarbare Oise. Tenminste zo was het vroeger neem ik aan.
De sluisinvaart (rechts) is nu helemaal verzand.
We gooien los en gaan bij Abbecourt het canal de l'oise a aisne in. Na de eerste sluis is er direct een aquaduct wat over de Oise voert.
Klaprozen en in de verte de vesting, Coucy le chateau auffrique. Een aanrader als je eens in de buurt bent.
Op de oude foto van Chauny (harry) reden tractions en aan deze palen te zien reden ze langs de "vaart van abbecourt" ook.
Er vaart hier nog wel wat beroepsmatig en het kanaal ziet er redelijk tot goed onderhouden uit. Verder kenmerkt het zich met lange rechte stukken en veel bomen.
De bovenste sluisrand is vaak afgewerkt met een railsprofiel. Zou dit hergebruikt zijn na het opdoeken van de tractions?
En niet te geloven! Een half uur nadat ik de vorige foto gemaakt heb komt de Rimar ons tegemoet
Dit is de laatste sluis voor het scheidingspand. Links het "lac de monampteuil" en rechts, voorbij de woonspits Harmonie, gaan we overnachten.
Een ex hollander neem ik aan.
marco
recht zo die gaat
-
- Berichten: 768
- Lid geworden op: 02 feb 2009 14:49
Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.
Marco, leuk dat je weer begonnen bent.
Ik heb er nooit gelost, maar er ging vroeger veel koper naar Chauny, een kabelfabriek heb ik begrepen. Dan moest je door die sluis . Zal dus wel doodlopen.
De eerste sluis op Abecourt, kon je vroeger konijnen kopen, gevild of gewoon levend, voor als je de week al gepland had met vlees.
We blijven meelezen, gr Rienk
Ik heb er nooit gelost, maar er ging vroeger veel koper naar Chauny, een kabelfabriek heb ik begrepen. Dan moest je door die sluis . Zal dus wel doodlopen.
De eerste sluis op Abecourt, kon je vroeger konijnen kopen, gevild of gewoon levend, voor als je de week al gepland had met vlees.
We blijven meelezen, gr Rienk
nog steeds een beetje bezig
Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.
Hallo Marco, die transformables waren precies hetzelfde als de reeds gemotoriseerde schepen van de zelfde serie, zelfs de motor fundatie was er al in geplaatst, het wachten op het motoriseren was pas jaren later als er genoeg geld verdiend was om de installatie te kunnen betalen. Ook wel omdat er vaak meer werk was naar bestemmingen waar geen sleeptreintjes of tractoren meer waren.
Groet,
Peter.
Groet,
Peter.
Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.
Hierbij een foto van zo'n 'transformable' zoals ze werden opgeleverd. Daar zit wel een heel verhaal aan vast zoals ik las in een boekje dat ik via Guy Matignon heb gekregen. Het waren eigenlijk vervangers van in de oorlog 'gesneuvelde' houten of ijzeren spitsen. Ze werden aan de lopende band, in sectie's, soms ver van het water gebouwd. Ongemotoriseerd en als er genoeg was verdiend kwam er een motor in. Dat is in heel beknopte vorm het verhaal.
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
-
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 20 mar 2007 21:26
Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.
Het zijkanaal met sluis,boven de laatste sluis bij Chauny ging naar een kunstmestfabriek
in de jaren `60 heb ik ooit eens een paar keer daar woestijnzand gelost wat we in Sas van Gent
cq Terneuzen geladen hadden.
Herrinner me nog dat tegen de Kerstdagen we daar moesten lossen en er veel stroom ging
op de Oise, we achteruit door het sluisje gingen, om zo met de kop instroom achteruit op
de rivier te komen en zo achteruit naar de losplaats te zakken.
Die fabriek stond ,als je met kop in stroom lag aan S.B.
Nog even nagekeken het was 20 Dec 1963.
in de jaren `60 heb ik ooit eens een paar keer daar woestijnzand gelost wat we in Sas van Gent
cq Terneuzen geladen hadden.
Herrinner me nog dat tegen de Kerstdagen we daar moesten lossen en er veel stroom ging
op de Oise, we achteruit door het sluisje gingen, om zo met de kop instroom achteruit op
de rivier te komen en zo achteruit naar de losplaats te zakken.
Die fabriek stond ,als je met kop in stroom lag aan S.B.
Nog even nagekeken het was 20 Dec 1963.
er was geen geen beter leven dan een spitsenschippersleven .
Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.
Chauny vanuit de lucht, staat jouw losplek hier op Enterprise?
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.
Mooi, die oude foto's
Ik denk dat enterprise dan gelost heeft bij de fabriek met het ronde dak op de onderste foto. Op mijn eerder geplaatste foto staat die loods ook nog. Veel verder stroomafwaarts kan je niet want bij de witte boogbrug is een stuw.
Maar we horen het wel definitief van enterprise.
Hier nog een foto van de sluis die dus niet meer in gebruik is.
marco
Ik denk dat enterprise dan gelost heeft bij de fabriek met het ronde dak op de onderste foto. Op mijn eerder geplaatste foto staat die loods ook nog. Veel verder stroomafwaarts kan je niet want bij de witte boogbrug is een stuw.
Maar we horen het wel definitief van enterprise.
Hier nog een foto van de sluis die dus niet meer in gebruik is.
marco
recht zo die gaat
-
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 20 mar 2007 21:26
Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.
inderdaad net beneden de uitvaart bij die loods aan andere oever was de losplaats.
werd in die tijd veel gelost en ik denk ook wel geladen, want er lagen daar altijd wel lege schepen
werd in die tijd veel gelost en ik denk ook wel geladen, want er lagen daar altijd wel lege schepen
er was geen geen beter leven dan een spitsenschippersleven .
-
- Berichten: 1944
- Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
- Locatie: Wageningen
Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.
Chauny vanuit de lucht,
Mooie overzichten zo van Chauny.
In december 1975 hebben daar ook gelost door de sluis op de l'Oise .
Wij hebben van uit de sluis vandaan een stukje naar boven gelost.
Er stond toen een vaste kraan die al redelijk op leeftijd was ze hebben over 250 ton zowat een hele dag gelost.
Toen we er kwamen liep er haast geen stroom maar het heeft twee dagen veel geregend en eer we leeg waren was het een hard stromende rivier geworden.
Het koper werd boven de sluis in het kanaal in de verbreding gelost aan dezelfde kant als waar de l,Oise stroomt dus links.
De rechterkant op die plaats was toen heel ondiep er konden alleen lege schepen liggen.
Een mooi traject Marco wat je nu vaart er komt zo weer veel voorbij uit de tijd dat we daar met de spits voeren .
gr, schier
Mooie overzichten zo van Chauny.
In december 1975 hebben daar ook gelost door de sluis op de l'Oise .
Wij hebben van uit de sluis vandaan een stukje naar boven gelost.
Er stond toen een vaste kraan die al redelijk op leeftijd was ze hebben over 250 ton zowat een hele dag gelost.
Toen we er kwamen liep er haast geen stroom maar het heeft twee dagen veel geregend en eer we leeg waren was het een hard stromende rivier geworden.
Zo zie je dan weer dat er een stukje spitsenvaart in ongebruik raakthydra schreef:Nu wil toch eens weten waar het zijkanaal heen gaat waar we gisteren langs gekomen zijn.
Er is een sluis en daarna kom je op een stuk bevaarbare Oise. Tenminste zo was het vroeger neem ik aan.
De sluisinvaart (rechts) is nu helemaal verzand.
Het koper werd boven de sluis in het kanaal in de verbreding gelost aan dezelfde kant als waar de l,Oise stroomt dus links.
De rechterkant op die plaats was toen heel ondiep er konden alleen lege schepen liggen.
Een mooi traject Marco wat je nu vaart er komt zo weer veel voorbij uit de tijd dat we daar met de spits voeren .
gr, schier