Mooi Marco
praktisch hoor zo TV kijken ,en je zou eens kunnen solliciteren daar, als bv minister van V&W
Maar wel jammer idd dat ze zo slordig omgaan met de waterhuishouding .
grt Bram
Langs Franse kanalen en kunstwerken.
Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.
vaar om te leven (niet andersom)
Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.
Marco,
Op het oudste gedeelte staat te lezen "etablissements Jules Dorget" een textielbaron die een eind verderop ook burgemeester was in La Longine en daar ook een fabriek had (misschien nog wel meer) Betekende wel wat voor de streek, want in Nancy heb je een Square Jules Dorget. De man heeft wel al voor het eind van de 19e eeuw het tijdelijke voor het eeuwige geruild. Op het nieuwere deel zie je nog vaag Peaudouce staan. Dit is een frans luiermerk en die zullen ze hier vast al gemaakt hebben toen die nog in stof waren en misschien later overgeschakeld zijn op kunststoffen e.d.
Dat dit gehucht Forges de Thunimont heet wijst er in ieder geval op dat ook hier ooit metaal gegoten/bewerkt werd.
Ik zie dat ze de slagboombediening te Selles zelfs herschilderd hebben...het moet niet gekker worden. Stilaan lijkt het toch hier en daar door te dringen dat net deze dingen de charme van zo'n kanaal maken. Toen ik er de laatste keer langskwam begon ik al te vrezen dat ze zouden verdwijnen voor electrische slagbomen...
Groeten, Kurt
Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.
Bedankt voor de uitleg Kurt. Het blijft bijzonder om zo'n fabriek in deze bosrijke omgeving tegen te komen.
En Bram, ik heb veel foto's van het slechte onderhoud en, de vaak bijzondere manier, van oeverbescherming gemaakt. Ik zal ze nog eens apart posten.
Donderdag 16 juni 2011
Eerst de wierpotten maar eens schoongemaakt. Je zuigt toch heel wat rommel aan.
Het eerste stuk van het hoogste pand is uitgehouwen uit de rotsen. Een mooi stukje varen.
Nu het water er zo laag staat, kan je pas goed zien hoe de oevers er aan toe zijn.
Maar er werd ook aan gewerkt.
En dan de sluizentrap van Golbey. Het zijn 15 automatische sluizen die dicht op elkaar liggen. Ze zijn goed op elkaar afgestemd zodat steeds de volgende sluis al klaar staat.
Langs dit stuk worden de nodige nieuwe huizen gebouwd. Zouden de fransen toch nog het water ontdekt hebben.
Ergens halverwege ligt deze Biarritz. Duidelijk een onderdeel van een pousseur. In ieder geval een vreemde plaats om hem tegen te komen.
Het regent flink en dat was wel eens nodig. Tussen sluis 15 en 16 blijf ik liggen. Hier is een steunpunt van de VNF en op het terrein mag je afmeren. Ik lig aan het begin van de aftakking naar Epinal. Ook dit stuk is door waterschaarste afgesloten en niet bevaarbaar.
Iemand heeft duidelijk geprobeerd naar Epinal te varen en is hardhandig met de balk onder water in aanraking gekomen. Er is een flinke hap uit. Later zal het oranje net wel gespannen zijn.
Daarachter ligt het aquaduct over de Moezel.
Er zit dus niets anders op, dan Epinal vanaf hier te gaan verkennen.
marco
En Bram, ik heb veel foto's van het slechte onderhoud en, de vaak bijzondere manier, van oeverbescherming gemaakt. Ik zal ze nog eens apart posten.
Donderdag 16 juni 2011
Eerst de wierpotten maar eens schoongemaakt. Je zuigt toch heel wat rommel aan.
Het eerste stuk van het hoogste pand is uitgehouwen uit de rotsen. Een mooi stukje varen.
Nu het water er zo laag staat, kan je pas goed zien hoe de oevers er aan toe zijn.
Maar er werd ook aan gewerkt.
En dan de sluizentrap van Golbey. Het zijn 15 automatische sluizen die dicht op elkaar liggen. Ze zijn goed op elkaar afgestemd zodat steeds de volgende sluis al klaar staat.
Langs dit stuk worden de nodige nieuwe huizen gebouwd. Zouden de fransen toch nog het water ontdekt hebben.
Ergens halverwege ligt deze Biarritz. Duidelijk een onderdeel van een pousseur. In ieder geval een vreemde plaats om hem tegen te komen.
Het regent flink en dat was wel eens nodig. Tussen sluis 15 en 16 blijf ik liggen. Hier is een steunpunt van de VNF en op het terrein mag je afmeren. Ik lig aan het begin van de aftakking naar Epinal. Ook dit stuk is door waterschaarste afgesloten en niet bevaarbaar.
Iemand heeft duidelijk geprobeerd naar Epinal te varen en is hardhandig met de balk onder water in aanraking gekomen. Er is een flinke hap uit. Later zal het oranje net wel gespannen zijn.
Daarachter ligt het aquaduct over de Moezel.
Er zit dus niets anders op, dan Epinal vanaf hier te gaan verkennen.
marco
recht zo die gaat
Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.
Nu Epinal in beeld komt, plaats ik een paar foto's uit 1976. Wij lagen daar toen met
cellulose van Terneuzen.
De Pionier nog in origenele staat, houten luiken, houten ramen en kozijnen.
En de stuurhut ook nog van de werf in Dedemsvaart.
En de bemanning z'on 36 jonger
Groet Wim Pionier
cellulose van Terneuzen.
De Pionier nog in origenele staat, houten luiken, houten ramen en kozijnen.
En de stuurhut ook nog van de werf in Dedemsvaart.
En de bemanning z'on 36 jonger
Groet Wim Pionier
-
- Berichten: 499
- Lid geworden op: 04 jan 2009 23:15
Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.
Marco, nu wordt het voor mij wat spannender, de Rust Roest II nu Exocet zou hier zo maar kunnen liggen.
Zij is van de (voormalige) havenmeester Joanny Touzelet uit Epinal.
Het scheepje van vader waar ik samen met mijn broer in 1964 op voer, en daarmee ook een jeugdherinnering is.
Groet, Willem.
Zij is van de (voormalige) havenmeester Joanny Touzelet uit Epinal.
Het scheepje van vader waar ik samen met mijn broer in 1964 op voer, en daarmee ook een jeugdherinnering is.
Groet, Willem.
Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.
Ik ben naar Epinal gewandeld. Hier halverwege het "embranchement".
En hier in het laatste stuk wat je kan bevaren. Is dit dezelfde locatie als waar jij hebt gelost, Wim?
Ondanks dat het nu een jachthaven is, lijkt het er wel op.
En Willem, er lag wel een luxe motor maar ik heb geen betere foto dan deze. Als het het schip is, zal het zo te zien, flink geballast zijn.
marco
En hier in het laatste stuk wat je kan bevaren. Is dit dezelfde locatie als waar jij hebt gelost, Wim?
Ondanks dat het nu een jachthaven is, lijkt het er wel op.
En Willem, er lag wel een luxe motor maar ik heb geen betere foto dan deze. Als het het schip is, zal het zo te zien, flink geballast zijn.
marco
recht zo die gaat
Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.
In deze haven lagen wij toen Marco, het was toen erg warm, midden in de zomervakantie.
Groet Wim Pionier
Groet Wim Pionier
Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.
Daar hebben we met Pasen ook al eens sneeuw gehad. Maar toen stonden ere nog de omgebouwde stoomkraantjes om de sisal en en cellulose te lossen.
Gr. Frans
Gr. Frans
-
- Berichten: 499
- Lid geworden op: 04 jan 2009 23:15
Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.
Marco, het is deze:
dus zij was toen op reis, je kan haar charteren voor de vakanties.
Groet, Willem.
dus zij was toen op reis, je kan haar charteren voor de vakanties.
Groet, Willem.
Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.
Misschien op tijd gevlucht Willem. Als je weet dat het een aantal weken gestremd gaat worden, gooi je misschien snel los .
Om nog even terug te komen op de zoektocht naar het toeleidingskanaal naar het Reservoir de bouzey (zie 15 juni) kreeg ik van Jack de Wit het volgende mailtje.
Het water van de moezel wordt bij Saint-Etienne-lès-Remiremont in het
voedingskanaal toegelaten om het reservoir van Bouzey enigzins op peil te
houden, dit kanaal is 45,3 km lang.
Zie ook
https://www.sn-nord-est.developpement-du ... rticle1835
Ik volg uw reizen op de voet (nou ja op Google Earth) en en wacht vol
ongeduld op elke toevoeging.
Jack de Wit
Een mooie link en ongelofelijk wat die fransen destijds gebouwd hebben.
Maar we gaan vandaag nog een stukje varen.
Vrijdag 17 juni 2011
Het weer is opgeknapt en na de eerste sluis maakt het kanaal een haakse bocht en ben je in het dal van de Moezel. Als je dan achterom kijkt zie je de karakteristieke watertoren van Epinal.
Er word op dit stuk intensief gevaren met een nieuw type spitsen. Ze vervoeren over een aantal kilometer grondstoffen voor de bouw.
Soms vaar je vlak langs de Moezel. Hier is het jaagpad verlaagd zodat het als overstort kan dienen.
Het tuinhuisje van een sluiswachter.
En dan opeens een nieuwe haven. Er zijn blijkbaar grootse plannen bij deze gemeente.
Kijk dat is nou leuk. Een hartelijk welkom voordat ik Charmes binnen vaar.
In Charmes blijf ik liggen. Het is weer zo'n typische plaats waar geen spits meer kan liggen. Nu alleen maar jachten en heel veel campers aan beide zijden van de brug.
Maar Charmes is dan ook een leuk en levendig stadje.
marco
Om nog even terug te komen op de zoektocht naar het toeleidingskanaal naar het Reservoir de bouzey (zie 15 juni) kreeg ik van Jack de Wit het volgende mailtje.
Het water van de moezel wordt bij Saint-Etienne-lès-Remiremont in het
voedingskanaal toegelaten om het reservoir van Bouzey enigzins op peil te
houden, dit kanaal is 45,3 km lang.
Zie ook
https://www.sn-nord-est.developpement-du ... rticle1835
Ik volg uw reizen op de voet (nou ja op Google Earth) en en wacht vol
ongeduld op elke toevoeging.
Jack de Wit
Een mooie link en ongelofelijk wat die fransen destijds gebouwd hebben.
Maar we gaan vandaag nog een stukje varen.
Vrijdag 17 juni 2011
Het weer is opgeknapt en na de eerste sluis maakt het kanaal een haakse bocht en ben je in het dal van de Moezel. Als je dan achterom kijkt zie je de karakteristieke watertoren van Epinal.
Er word op dit stuk intensief gevaren met een nieuw type spitsen. Ze vervoeren over een aantal kilometer grondstoffen voor de bouw.
Soms vaar je vlak langs de Moezel. Hier is het jaagpad verlaagd zodat het als overstort kan dienen.
Het tuinhuisje van een sluiswachter.
En dan opeens een nieuwe haven. Er zijn blijkbaar grootse plannen bij deze gemeente.
Kijk dat is nou leuk. Een hartelijk welkom voordat ik Charmes binnen vaar.
In Charmes blijf ik liggen. Het is weer zo'n typische plaats waar geen spits meer kan liggen. Nu alleen maar jachten en heel veel campers aan beide zijden van de brug.
Maar Charmes is dan ook een leuk en levendig stadje.
marco
recht zo die gaat