Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Alles over binnenscheepvaart
KVM
Berichten: 1118
Lid geworden op: 02 jan 2005 01:44
Locatie: Zeebrugge
Contacteer:

Re: Langs franse kanalen en kunstwerken

Bericht door KVM »

Frans,

Dan doen we nog even een "in memoriam" voor Chantal uit de bovenste bak....

Afbeelding

Afbeelding

Nee, echt fris was ze niet meer....

Groeten, Kurt
KVM
Berichten: 1118
Lid geworden op: 02 jan 2005 01:44
Locatie: Zeebrugge
Contacteer:

Re: Langs franse kanalen en kunstwerken

Bericht door KVM »

Hoi,

Zoals sommigen wel zullen weten heeft m'n dochter van 10 haar eerste spitsenreis achter de rug, en nog niet zo'n kleintje ook (Villeguisien le Lac - Arles). Heel leuk vind ik zelf is het feit dat ze ook al flink aan het experimenteren is met het fototoestel :roll:
Deze foto vind ik in ieder geval heel sfeervol, een echte ouderwetse Franse sluiswachterswoning op een miezerige dag....;
Afbeelding

Groeten, Kurt
fré
Berichten: 236
Lid geworden op: 17 jan 2005 13:12
Locatie: scheemda

Re: Langs franse kanalen en kunstwerken

Bericht door fré »

Ja Kurt,

Van wie heeft ze nou dat talent? :)

De appel valt niet ver van de boom tenslotte.....

Gr.

Fré
"De tijd zal 't leren"
careljan
Berichten: 87
Lid geworden op: 02 jan 2009 14:33

Re: Langs franse kanalen en kunstwerken

Bericht door careljan »

KVM schreef:Hoi,
Heel leuk vind ik zelf is het feit dat ze ook al flink aan het experimenteren is met het fototoestel :roll:

Groeten, Kurt
Ik heb genoten van haar verslagjes in het Picaro logboek, en nu mogen we ook nog verder smullen van de foto's van de reis. Een dochter waar jullie trots op mogen zijn, Kurt!

Groet, CJ
If you think education is expensive, try ignorance (Derek Bok)
Frans Rensen
Berichten: 480
Lid geworden op: 22 jun 2008 16:14
Locatie: arkel

Re: Langs franse kanalen en kunstwerken

Bericht door Frans Rensen »

Weggezakt naar de tweede pagina, dat kan niet, voordat de rest terugkomt uit Frankrijk, een foto van mijn korte reis, we zijn bij de tunnel van Riqueval geweest, en hebben gewacht tot 19.00uur de rame in noordelijke richting arriveerde, als eerste van drie in de sleep kwam de Riopse 06001410 Bleharies uit de tunnel.
Afbeelding
Gr. Frans
Schier Hameete
Berichten: 1944
Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
Locatie: Wageningen

Re: Langs franse kanalen en kunstwerken

Bericht door Schier Hameete »

Ik heb wel geen beelden van deze zomer maar in 1997 kapeerden we in de buurt van Toulouse we zijn toen naar Nerac geweest dit ligt aan de Baise we hadden in een frans kanalen boek
een plaatje gezien van een sluis en een stuw en dat zag er schilderachtig mooi uit.We dachten een vervallen iets te vinden maar het bleek allemaal opgeknapt te zijn en weer bevaarbaar voor de recreatie.
Afbeelding
Dit is een stukje kaart waar de Baise op vermeld staat.
Afbeelding
Je schut er vanaf het kan lateraal Garonne naar toe en dan vaar je onder deze kanaalbrug door dit is dus een kanaalbrug waar zowel scheepvaart overheen als onderdoor vaart.
Afbeelding
Sluis met stuw bij Lavardac het water is heel modderig want er was de laatste tijd veel regen gevallen .
Afbeelding
Dezelfde sluis wat dichterbij .
Afbeelding
Dit is Nerac bij de meest stuwen staat een watermolen welke nu stroom opwekt.
Afbeelding
Dit was het plaatje waar we naar op zoek waren en de foto is precies gelijk aan dat oude plaatje.
Afbeelding
De benedenkant van de sluis van Nerac
Afbeelding
Ook in Nerac maar nu een stuk boven de brug
Afbeelding
Dit is Valance sur Baise en op de brug staat een verbod om verder te varen een heel mooi stukje vaargebied maar je moet wel heen en terug.
Gr. Schier
Afbeelding Afbeelding
A.R.Vink
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 dec 2007 19:24
Locatie: Sliedrecht

Re: Langs franse kanalen en kunstwerken

Bericht door A.R.Vink »

Afbeelding
Het aquaduct in Saint-Nazaire-en-Royans op de rivier de Isère.
Hier is Napoleon druk mee geweest.(o.a.)

Afbeelding
Brug over de Isère bij Saint-Nazaire-en-Royans.

Afbeelding
Brug over de Isère bij het plaatsje La Sône.
Varen blijft mijn ding
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Re: Langs franse kanalen en kunstwerken

Bericht door hydra »

Ik had nog een paar vakantiedagen over en afgelopen maand ben ik wederom met de motor langs franse kanalen gaan touren.
Vorig jaar heb ik dat voor het eerst gedaan en dat was heel goed bevallen. Voor wie het nog eens na wil lezen kan beginnen bij pagina 1 van dit onderwerp.
Doel was dit keer om langs het Canal des ardennes, de Aisne en canal st. Quentin te rijden. Ik had me voorbereid door, vooraf aan canal des ardennnes-kenners Rens en Kurt, te vragen welke plaatsen ik beslist moest bezoeken.
Omdat het met zijn tweeën wel zo gezellig is had ik een vriend gevraagd om mee te gaan. 11 September hebben we de motoren op de aanhanger achter de auto meegenomen naar Rocroi. Dit vestingstadje ligt net over de grens in Frankrijk.
Daar was onze eerste chambre d'hote.
Afbeelding

Dezelfde middag naar het nabijgelegen Revin en Fumay (aan de maas) gereden.
Afbeelding

De franse ardennen blijft een prachtig gebied. Alleen jammer dat er nog maar zo weinig spitsen varen. :(
Afbeelding

De volgende ochtend weer naar de Maas en deze gevolgd tot de hoofdstad van het departement, Charleville-Mezieres.
Even een bakkie doen op het place des ducales.
Afbeelding

Net buiten Charleville heeft de franse genie een open dag. In de oude maasarm worden demonstraties gegeven. Dit was wel het meest opvallende voer-vaartuig. Het is een zelfvarende pont met grote oprijkleppen.
Onder het middelste gedeelte zit een onderstel met wielen en een stuurcabine. Daarmee kan het geheel ook zelfstandig over de weg rijden.
Afbeelding

Daarna het begin van het canal des ardennes opgezocht in Pont a Bar.
Afbeelding

Eén van de bekendste plaatsen en een "must see" is wel het tunneltje bij St.Aignan.
Afbeelding

Op het hoogste punt van het kanaal ligt Le Chesne. Als we daar een broodje bij de boulangerie kopen zie in de verte een spits aankomen. Die schijn je hier niet veel meer te zien.
Hij gaat achteruit naar zijn laadplek maar moet eerst nog onder een lage brug door.
De fotoreportage heb ik bij het onderwerp "spitsenvaart" gezet.
Afbeelding

Vanaf Le Chesne ziet het jaagpad er goed uit en we volgen dat. Dat is maar goed ook want vlakbij begint de sluizentrap van Montgon. 27 sluizen op 9 kilometer.
De eerste zijn er gelijk 3 achter elkaar. Ertussen bevinden zich grote spaarbekkens. Tenminste ik neem aan dat ze daar voor zijn.
Afbeelding
Afbeelding

Het kanaal slingert zich naar beneden, met hoogstens, om de paar honderd meter een sluis.
Afbeelding

In de buurt van Rethel zoeken we een nieuwe overnachtingsplaats.
Morgen staan er wat silo-bezoeken op het programma.

gr. marco
recht zo die gaat
Evert CadIJ
Berichten: 1306
Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
Locatie: Capelle/IJssel

Re: Langs franse kanalen en kunstwerken

Bericht door Evert CadIJ »

In onze vakantie met de caravan op weg naar het zuiden, bezochten we op 16 aug Berry au Bac.
Daar was het niet druk maar tochboeiend genoeg om een uurtje te vertoeven en het een en ander te spotten:

Afbeelding

De TAIFUN van Saarbrücken, bouwjaar 1907. Ik begreep later bij de olieboer voor de wal (die er niet meer is)
Van dichtbij is duidelijk zichtbaar dat er wat nieuwe stukken in de kop zijn ingezet :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Verderop liggen 2 Hollandse spitsen, samen vormen ze een pousseur, terwijl ze hier in Berry-au-Bac al ca 100km los gevaren hebben.
De Dedemvaartse spits Rosemi en de Benfica, die hier zeer waarschijnlijk kunstmest uit Amsterdam moeten lossen.

Afbeelding

Ze genieten duidelijk in het vrije weekend van het mooie weer met een heerlijke BBQ met een muziekje erbij :roll: Zonnetent gespannen, waar de autokraan al niet goed voor is!
-0--- Vervoer over Water, de Juiste Weg ---0-
Evert CadIJ
Berichten: 1306
Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
Locatie: Capelle/IJssel

Re: Langs franse kanalen en kunstwerken

Bericht door Evert CadIJ »

Afbeelding

Onderweg richting ROSEMI kom je dus over de brug van dit sluisje in de vaart naar Reims. Het lijkt een dooie boel te zijn.................
Maar schijn bedriegt want volgens de schippers is het juist druk omdat deze sluis een week later voor 5 weken voor onderhoud dicht ging.

Dan zien we eindelijk actie!
Mr Carpentier uit Buvry komt van de kant.....

Afbeelding

De OSIRIS komt naar de sluis in het kanaal van de Aisne aanvaren.

Afbeelding

Het licht op groen, Die spits 1e lengte SB (zouden ze in Terneuzen roepen :D )
Het valt niet mee om recht voor de sluis te komen.

Afbeelding

Ja zo'n stuurman dáár heb je wat aan................ :!: :wink:

Afbeelding

Toch weer gelukt, al rammelde het wel even :cry:

Afbeelding

Dan nog even lassowerpen :P
-0--- Vervoer over Water, de Juiste Weg ---0-
Plaats reactie