Donderdag 19 mei 2011
's Ochtends eerst eens een rondje gefietst en dan kom je al snel bij het oude centrumkanaal.
Daar weer vlakbij de werf van Plaquet. Dit koppelverband lag daar in het dok. Onder de Caraibes hangt een schottelaandrijving waarvan de schroef niet aanwezig was.
En vertrokken. Aan het einde van het kanaal bakboord uit en dan ben je al snel in Frankrijk. Veel spitsen gespot op dat stuk.
Zie je toch ook niet veel meer, dat varen met afgebroken hut.
Boven de sluis van Valenciennes, achteruit het stuwgat in laten zakken. Hier staat flink wat stroom maar je ligt er mooi rustig.
En vlak bij de brug die naar de stad gaat.
gr. marco
Langs Franse kanalen en kunstwerken.
Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.
recht zo die gaat
Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.
Hallo Marco, de mooie spits "Luxembourg" die je op jouw foto halverwege op het Centrum Kanaal tegen gekomen bent is vrijdag 16 maart bij het laden van rollen staal in Antwerpen gezonken, volgens zeggen had hij nog gemakkelijk gered kunnen worden, maar de havenwerkers en de kraandrijver hebben met hun handen in de zakken staan afwachten tot het schip afborrelde.
Wat een onnodige zonde, en niets als ellende voor de arme schipper en zijn vrouw die in één klap alles kwijt waren.
Groet,
Peter.
Wat een onnodige zonde, en niets als ellende voor de arme schipper en zijn vrouw die in één klap alles kwijt waren.
Groet,
Peter.
Re: Langs franse kanalen en kunstwerken
Blij dat we het toch nog gaan meemaken....hydra schreef: Ik zit voor een groot gedeelte in hetzelfde water te roeren maar hoop toch wat leuks te kunnen laten zien.
gr. marco
Zat hier al zolang op te wachten....
Groeten, Kurt
Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.
Ik had het meegekregen van de Luxembourg. Erg triest.
Ok Kurt, dan doen we nog een dagje.
Vrijdag 20 mei 2011
Het is voorbij Valenciennes nog steeds groot vaarwater. Dit keer weinig spitsen, op deze na dan. De Animo 3 uit Terneuzen.
En vandaag de laatste grotere schepen. De komende weken alleen maar spitsen.
En hier is dan de eerste spitsensluis. Canal st. Quentin.
In Cambrai vinden we een mooi plekje aan een oude loswal.
Op het rijtje ligt ook de Morgane. Strak in de teer.
Voor onze neus krijgen we een oldtimershow te zien. De plaatselijke autosloper/verzamelaar verhuist zijn collectie naar een aangrenzend terrein. Ik kan wel genieten van dat franse gerommel.
Op de Ger-Jac na liggen er geen spitsen in Cambrai. Helaas.
In Cambrai nog een lekker ouderwets geasfalteerd stadsplein. Zo zie je ze steeds minder. Wel vooruitstrevend is dat je je straaljager hier ook mag parkeren.
gr. marco
Ok Kurt, dan doen we nog een dagje.
Vrijdag 20 mei 2011
Het is voorbij Valenciennes nog steeds groot vaarwater. Dit keer weinig spitsen, op deze na dan. De Animo 3 uit Terneuzen.
En vandaag de laatste grotere schepen. De komende weken alleen maar spitsen.
En hier is dan de eerste spitsensluis. Canal st. Quentin.
In Cambrai vinden we een mooi plekje aan een oude loswal.
Op het rijtje ligt ook de Morgane. Strak in de teer.
Voor onze neus krijgen we een oldtimershow te zien. De plaatselijke autosloper/verzamelaar verhuist zijn collectie naar een aangrenzend terrein. Ik kan wel genieten van dat franse gerommel.
Op de Ger-Jac na liggen er geen spitsen in Cambrai. Helaas.
In Cambrai nog een lekker ouderwets geasfalteerd stadsplein. Zo zie je ze steeds minder. Wel vooruitstrevend is dat je je straaljager hier ook mag parkeren.
gr. marco
recht zo die gaat
Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.
Ik wil al niet meteen vervelend doen...
Maar zou het kunnen dat het de Morgane 2 was??
De Morgane zelf ziet er nogal anders uit.
Morgane 2 zou ooit nog "El Verdugo" geweest zijn.
Groeten , Kurt
Maar zou het kunnen dat het de Morgane 2 was??
De Morgane zelf ziet er nogal anders uit.
Morgane 2 zou ooit nog "El Verdugo" geweest zijn.
Groeten , Kurt
Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.
Hallo Kurt, deze "Morgane" heet echt "Morgane", ik heb voor las-werkzaamheden ruim een jaar op het Canal de Saint-Quentin gelegen, waar deze "Morgane" heel regelmatig voorbij kwam, en een goede bekende van de lasser was.
De andere "Morgane" zag ik ook regelmatig toen ik in '93 een jaar op de Marne gevaren heb met mijn passagierschip, in die tijd had hij een zand contact, en dat was een Petite Synthe, en ik denk dat dat het schip is wat jij in gedachten had.
Groet,
Peter.
De andere "Morgane" zag ik ook regelmatig toen ik in '93 een jaar op de Marne gevaren heb met mijn passagierschip, in die tijd had hij een zand contact, en dat was een Petite Synthe, en ik denk dat dat het schip is wat jij in gedachten had.
Groet,
Peter.
Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.
Peter,
Ik ga je deskundigheid niet in twijfel trekken....maar ga je toch tegenspreken
Dit is de Morgane 2.
De Morgane is veel hoekiger met een gigantische roef, ooit gebouwd bij Leffer
kijk en vergelijk
https://www.vagus-vagrant.fr/forum/viewt ... ane#p37410
Ergens halfweg de pagina zie je beide Morgane's. Morgane met alu stuurhut, Morgane 2 met houten stuurhut.
Groeten, Kurt
Ik ga je deskundigheid niet in twijfel trekken....maar ga je toch tegenspreken
Dit is de Morgane 2.
De Morgane is veel hoekiger met een gigantische roef, ooit gebouwd bij Leffer
kijk en vergelijk
https://www.vagus-vagrant.fr/forum/viewt ... ane#p37410
Ergens halfweg de pagina zie je beide Morgane's. Morgane met alu stuurhut, Morgane 2 met houten stuurhut.
Groeten, Kurt
Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.
Hallo Kurt, je hebt helemaal gelijk, en ik zal toch eens een nieuwe sterkere bril moeten aanschaffen, het is heel dom van me dat ik niet op de stuurhut gelet heb, want ik zou goed hebben moeten weten dat de "Morgane" waar ik mee in de war was een aluminium hut heeft, en dat is het schip van de schipper die goed bevriend was met de lasser uit Crèvecoeur, die andere is denk ik de broer van zijn vrouw, en die had ik ondanks mijn te lange verblijf vlakbij Cambrai, nog nooit eerder gezien. Zo te zien komen ze als ze in Cambrai zijn dus ook op de zelfde plek ligplaats kiezen.
Groet, en fijne Paasdagen,
Peter.
Groet, en fijne Paasdagen,
Peter.
Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.
Ik ben geen spitsenkenner maar de schipper had de 2 achter Morgane wel wat groter kunnen schilderen. toch
Zaterdag 21 mei 2011
Om 10 uur uit Cambrai vertrokken voor het mooiste stuk Canal st. Quentin.
De eerste spits die we tegen komen is deze Vasano. Precies op de plaats waar men bezig is om nieuwe damwand te plaatsen.
De silo van Vaucelles. Hier zullen we morgenavond weer zijn om op bezoek bij een spits te gaan. Later meer.
Bij deze controlepost word het kanaal in de gaten gehouden en worden je gegevens genoteerd tbv de tunnel doorvaart.
We wilden eigenlijk voor de tunnel een dagje blijven liggen maar horen hier dat de RAM(kettingboot) zondag niet zal varen.
We kunnen nog aanhaken bij de RAM van 16.30 uur, dus doen we dat maar.
In het bief de partage (scheidingspand) ligt deze strakke spits.
Bij de tunnel ligt de Farida, ook al zo'n netjes onderhouden spits, en een nederlands jacht. We hangen met zijn drieën achter de kettingboot.
Nog 5600 meter te gaan.
Dit keer toch eens opgelet waar het einde van de ketting aan vast zit. Heb het niet helemaal kunnen zien maar hier komt hij het water uit. Vroeger liep hij door tot Lesdins omdat je ook door de kleine tunnel gesleept werd.
Tussen de tunnels zijn ook nog twee laadplaatsen. Bij de eerste ligt de Edouard.
De andere laadpijp lijkt zo uit het bos te komen en is er volgens mij nog niet zo lang.
Om 19.45 uur afgemeerd in Lesdins. Het oude aanmaakstation voor de sleep in noordelijke richting.
Een lage kade zodat de BMW er voor het eerst af kan. In 2010 was me al opgevallen dat veel kades dezelfde hoogte hebben als het achterdek van de Spritz. In de winter daarop het hekwerk maar demontabel gemaakt.
Morgen dus een dagje motorrijden. Het is er in ieder geval goed weer voor.
gr. marco
Zaterdag 21 mei 2011
Om 10 uur uit Cambrai vertrokken voor het mooiste stuk Canal st. Quentin.
De eerste spits die we tegen komen is deze Vasano. Precies op de plaats waar men bezig is om nieuwe damwand te plaatsen.
De silo van Vaucelles. Hier zullen we morgenavond weer zijn om op bezoek bij een spits te gaan. Later meer.
Bij deze controlepost word het kanaal in de gaten gehouden en worden je gegevens genoteerd tbv de tunnel doorvaart.
We wilden eigenlijk voor de tunnel een dagje blijven liggen maar horen hier dat de RAM(kettingboot) zondag niet zal varen.
We kunnen nog aanhaken bij de RAM van 16.30 uur, dus doen we dat maar.
In het bief de partage (scheidingspand) ligt deze strakke spits.
Bij de tunnel ligt de Farida, ook al zo'n netjes onderhouden spits, en een nederlands jacht. We hangen met zijn drieën achter de kettingboot.
Nog 5600 meter te gaan.
Dit keer toch eens opgelet waar het einde van de ketting aan vast zit. Heb het niet helemaal kunnen zien maar hier komt hij het water uit. Vroeger liep hij door tot Lesdins omdat je ook door de kleine tunnel gesleept werd.
Tussen de tunnels zijn ook nog twee laadplaatsen. Bij de eerste ligt de Edouard.
De andere laadpijp lijkt zo uit het bos te komen en is er volgens mij nog niet zo lang.
Om 19.45 uur afgemeerd in Lesdins. Het oude aanmaakstation voor de sleep in noordelijke richting.
Een lage kade zodat de BMW er voor het eerst af kan. In 2010 was me al opgevallen dat veel kades dezelfde hoogte hebben als het achterdek van de Spritz. In de winter daarop het hekwerk maar demontabel gemaakt.
Morgen dus een dagje motorrijden. Het is er in ieder geval goed weer voor.
gr. marco
recht zo die gaat
-
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 20 mar 2007 21:26
Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.
vroeger toen er 2 toueurs waren waren er 2 kettingen 1 voor de grote tunnel en 1 die van de grote door de kleine tunnel ging .
er was geen geen beter leven dan een spitsenschippersleven .