Re: Langs franse kanalen en kunstwerken
Geplaatst: 01 okt 2009 22:01
Mooie foto's Evert,
De foto's van Berry au bac komen mij zeer bekend voor want ik ben daar geweest tijdens de stremming. De foto's plaats ik hierbij.
Ik ga weer een dag van mijn motortocht plaatsen. We waren gebleven in Rethel.
Het is zondagochtend 13 september en we gaan eerst maar eens kijken bij de 2 silo's in Rethel.
Bij de eerste silo ligt de Sebastien laadgereed.
Het is een spits gebouwd bij de Michot-werf in Thuin. Maar daarover later meer.
Bij de andere silo liggen zowaar nog 2 spitsen te wachten om geladen te worden.
Het zijn de de Belgische Shelendo en de Franca die volgens mij in Luxemburg geregistreerd staat.
Vanaf hier rijden we richting het westen en overal waar we silo's zien staan gaan we kijken of er wat ligt.
In Vieux les asfeld ligt de Teluste en zijn ze bezig om de oever te renoveren. Op nog twee plaatsen hebben we dit gezien dus er word gelukkig wel wat aan onderhoud gedaan.
Tot Berry au bac komen we geen spitsen meer tegen. In Berry liggen er drie. De Taifun, die op de foto's van Evert ook al te zien is,de Alain en even verderop de Elly uit Nederland.
Sluis nr. 1 van het Marne-Aisne kanaal staat voor groot onderhoud droog. En niet alleen dat, maar ook het pand erachter staat droog. Voor mijn reisgenoot, die aannemer in waterwerken is,was dit een mooi studieobject om te kijken hoe die fransen dat aanpakken.
De kanaalbodem bleek verrassend schoon. In nederland zou er menige fiets etc. te zien zijn. Het is wel te hopen dat ze wat overtollige klei/slib verwijderen want stuurboord voor de sluis is het wel erg ondiep.
Als je op pad gaat moet je wel de chomagelijst doornemen want anders kom je voor vervelende verassingen te staan. Deze engelsman wilde naar het zuiden varen maar vond de drooggezette sluis op zijn weg. Helaas 100 km. terugvaren en via Parijs dan maar.
De volgende stop is Bourg et Comin. Hier splitst het kanaal in het Canal de l'oise a l'aisne (op de foto rechts) en de Aisne.
Er is hier wel wat te zien. Zo zit er een dokje van de VNF, een waterkrachtcentrale/pompgemaal en een aquaduct waar het riviertje de aisne onder het kanaal door stroomt.
Voor de sluis ligt de Scaldis met een lading zand.
Verderop nemen we weer een stuk jaagpad en in een oude loods van de VNF vinden we 2 oude tracteurs. Dik onder het stof en al jaren aan het wegkwijnen. Typisch Frankrijk. Hier zou zoiets toch in een museum staan!
Het zijn vrachtwagenchassis met achterop een sleephaak. Ik ben toch erg benieuwd wat voor merk dit kan zijn. Iemand een idee?, en wie gaat deze twee oudgedienden redden?
Naast de tracteurs staat dit apparaat. Het staat op stalen wielen en ook bovenop zitten wielen. Iemand een idee wat dit kan zijn?
In het oise-aisne kanaal bevind zich nog een tunnel. Die ventilator zal een beste puist lucht kunnen verplaatsen, lijkt me.
We overnachten in het toeristische Coucy le château auffrique. Tenminste overdag want na 20 uur zijn de dagjesmensen verdwenen en is het uitgestorven. Een biertje halen in het plaatslijke café zit er dan ook niet in.
Volgende keer zal ik de laatste dag plaatsen.
gr. marco
De foto's van Berry au bac komen mij zeer bekend voor want ik ben daar geweest tijdens de stremming. De foto's plaats ik hierbij.
Ik ga weer een dag van mijn motortocht plaatsen. We waren gebleven in Rethel.
Het is zondagochtend 13 september en we gaan eerst maar eens kijken bij de 2 silo's in Rethel.
Bij de eerste silo ligt de Sebastien laadgereed.
Het is een spits gebouwd bij de Michot-werf in Thuin. Maar daarover later meer.
Bij de andere silo liggen zowaar nog 2 spitsen te wachten om geladen te worden.
Het zijn de de Belgische Shelendo en de Franca die volgens mij in Luxemburg geregistreerd staat.
Vanaf hier rijden we richting het westen en overal waar we silo's zien staan gaan we kijken of er wat ligt.
In Vieux les asfeld ligt de Teluste en zijn ze bezig om de oever te renoveren. Op nog twee plaatsen hebben we dit gezien dus er word gelukkig wel wat aan onderhoud gedaan.
Tot Berry au bac komen we geen spitsen meer tegen. In Berry liggen er drie. De Taifun, die op de foto's van Evert ook al te zien is,de Alain en even verderop de Elly uit Nederland.
Sluis nr. 1 van het Marne-Aisne kanaal staat voor groot onderhoud droog. En niet alleen dat, maar ook het pand erachter staat droog. Voor mijn reisgenoot, die aannemer in waterwerken is,was dit een mooi studieobject om te kijken hoe die fransen dat aanpakken.
De kanaalbodem bleek verrassend schoon. In nederland zou er menige fiets etc. te zien zijn. Het is wel te hopen dat ze wat overtollige klei/slib verwijderen want stuurboord voor de sluis is het wel erg ondiep.
Als je op pad gaat moet je wel de chomagelijst doornemen want anders kom je voor vervelende verassingen te staan. Deze engelsman wilde naar het zuiden varen maar vond de drooggezette sluis op zijn weg. Helaas 100 km. terugvaren en via Parijs dan maar.
De volgende stop is Bourg et Comin. Hier splitst het kanaal in het Canal de l'oise a l'aisne (op de foto rechts) en de Aisne.
Er is hier wel wat te zien. Zo zit er een dokje van de VNF, een waterkrachtcentrale/pompgemaal en een aquaduct waar het riviertje de aisne onder het kanaal door stroomt.
Voor de sluis ligt de Scaldis met een lading zand.
Verderop nemen we weer een stuk jaagpad en in een oude loods van de VNF vinden we 2 oude tracteurs. Dik onder het stof en al jaren aan het wegkwijnen. Typisch Frankrijk. Hier zou zoiets toch in een museum staan!
Het zijn vrachtwagenchassis met achterop een sleephaak. Ik ben toch erg benieuwd wat voor merk dit kan zijn. Iemand een idee?, en wie gaat deze twee oudgedienden redden?
Naast de tracteurs staat dit apparaat. Het staat op stalen wielen en ook bovenop zitten wielen. Iemand een idee wat dit kan zijn?
In het oise-aisne kanaal bevind zich nog een tunnel. Die ventilator zal een beste puist lucht kunnen verplaatsen, lijkt me.
We overnachten in het toeristische Coucy le château auffrique. Tenminste overdag want na 20 uur zijn de dagjesmensen verdwenen en is het uitgestorven. Een biertje halen in het plaatslijke café zit er dan ook niet in.
Volgende keer zal ik de laatste dag plaatsen.
gr. marco