Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.
Geplaatst: 13 apr 2012 16:51
Donderdag 28 mei
Om 9.30 uur vertrokken. De tunnel is goed verlicht. Nog voor de eerste sluis ligt deze NDL II afgemeerd.
In 8 sluizen gaat het achter elkaar naar beneden. Onderweg in deze sluizentrap komt de Dahlia omhoog.
Condé sur Marne ligt op het einde van het kanaal. Je kan hier stuurboord richting Parijs en bakboord naar Vitry le Francois.
Ik doe het laatste maar eerst afmeren om brood te halen en te lunchen. Aan het kanaal staan grote loodsen van de VNF. Het ziet er vervallen uit en ga met de fiets eens kijken. Door een kapot raam maak ik onderstaande foto.
Het is een pompstation maar ik denk niet meer in gebruik. Een mooi stuk industrieële archeologie.
Een paar honderd meter noordelijker staat dit bouwwerk. Volgens bijstaand bord is het gebouwd in 1869. Het brengt het opgestuwde water 20 meter hoger en via een 7 km. lange goot komt het bij Vaudemange in het bovenste pand van het kanaal.
Dan weer verder. Tot Chalons en Champagne volg ik het Canal lateral a la marne. Een nogal saai stuk.
Net voor Chalons loop ik de Deo iuvante achterop. Jammer van die lelijke nieuwbouw voor de kathedraal.
In de sluis even gesproken met schipper Knoop. De laatste keer was een paar jaar geleden in de Vogezen.
Even zwaaien en verder naar Arles.
Net boven de sluis word een jachthaven aangelegd maar ik kan gelukkig nog aan een stuk kade afmeren.
Net als iedere avond de omgeving met de fiets verkend en kwam toen deze oude sluis tegen. Kennelijk was er vroeger een verbinding met de Marne. Zie de stuw op de achtergrond.
marco
Om 9.30 uur vertrokken. De tunnel is goed verlicht. Nog voor de eerste sluis ligt deze NDL II afgemeerd.
In 8 sluizen gaat het achter elkaar naar beneden. Onderweg in deze sluizentrap komt de Dahlia omhoog.
Condé sur Marne ligt op het einde van het kanaal. Je kan hier stuurboord richting Parijs en bakboord naar Vitry le Francois.
Ik doe het laatste maar eerst afmeren om brood te halen en te lunchen. Aan het kanaal staan grote loodsen van de VNF. Het ziet er vervallen uit en ga met de fiets eens kijken. Door een kapot raam maak ik onderstaande foto.
Het is een pompstation maar ik denk niet meer in gebruik. Een mooi stuk industrieële archeologie.
Een paar honderd meter noordelijker staat dit bouwwerk. Volgens bijstaand bord is het gebouwd in 1869. Het brengt het opgestuwde water 20 meter hoger en via een 7 km. lange goot komt het bij Vaudemange in het bovenste pand van het kanaal.
Dan weer verder. Tot Chalons en Champagne volg ik het Canal lateral a la marne. Een nogal saai stuk.
Net voor Chalons loop ik de Deo iuvante achterop. Jammer van die lelijke nieuwbouw voor de kathedraal.
In de sluis even gesproken met schipper Knoop. De laatste keer was een paar jaar geleden in de Vogezen.
Even zwaaien en verder naar Arles.
Net boven de sluis word een jachthaven aangelegd maar ik kan gelukkig nog aan een stuk kade afmeren.
Net als iedere avond de omgeving met de fiets verkend en kwam toen deze oude sluis tegen. Kennelijk was er vroeger een verbinding met de Marne. Zie de stuw op de achtergrond.
marco