https://www.youtube.com/watch?v=5VxCOxgz04c
Dit was vanmiddag.
Groeten
Henk
Even Apeldoorn bellen?
Re: Even Apeldoorn bellen?
wat ik dus het stomste vind in dit geval dat men blijkbaar het schutten niet kan stoppen middels noodknoppen
dat is bij meerdere sluizen zo ,het lijkt me logisch dat de schuiven zich in geval van nood snel zouden moeten kunnen sluiten
grt Bram
dat is bij meerdere sluizen zo ,het lijkt me logisch dat de schuiven zich in geval van nood snel zouden moeten kunnen sluiten
grt Bram
vaar om te leven (niet andersom)
Re: Even Apeldoorn bellen?
Uiteraard heb je gelijk, maar een versnelling zit er meestal niet op en dan ben je dus te laat wanneer het fout dreigt te gaan. De sluis loopt gewoon vol tijdens het sluiten van de schuiven en zo groot is die Urkersluis niet. Dirk Smedeman heeft dit op dezelfde plaats jaren geleden ook al eens meegemaakt.
Re: Even Apeldoorn bellen?
ms GOUJE geplet in Urker sluis, schipper was voorheen in conflikt met waterstaat omdat hij alleen nog maar via Urk de NOP mocht in en uitvaren!!. Gr
Re: Even Apeldoorn bellen?
wat ik dus het stomste vind in dit geval dat men blijkbaar het schutten niet kan stoppen middels noodknoppen
dat is bij meerdere sluizen zo ,het lijkt me logisch dat de schuiven zich in geval van nood snel zouden moeten kunnen sluiten
grt Bram
Op de moezel kunnen ze dat wel,heb het in Lehmen een keer meegemaakt dat tijdens het zakken het touw niet meer los wilde .Toen een stoot op de hoorn gegeven en de sluis ging direct stop ,maar dan is het nog heel erg op letten want je krijgt dan toch een soort terugslag en moet je alle zeilen bij zetten om niet op de drempel te knallen en vervolgens vooruit niet door je touw te gaan.
Nou hebben wij daar ook niet zoveel over natuurlijk
gr gert
dat is bij meerdere sluizen zo ,het lijkt me logisch dat de schuiven zich in geval van nood snel zouden moeten kunnen sluiten
grt Bram
Op de moezel kunnen ze dat wel,heb het in Lehmen een keer meegemaakt dat tijdens het zakken het touw niet meer los wilde .Toen een stoot op de hoorn gegeven en de sluis ging direct stop ,maar dan is het nog heel erg op letten want je krijgt dan toch een soort terugslag en moet je alle zeilen bij zetten om niet op de drempel te knallen en vervolgens vooruit niet door je touw te gaan.
Nou hebben wij daar ook niet zoveel over natuurlijk
gr gert
Re: Even Apeldoorn bellen?
met de afmetingen van de sluizen in de ijsselmeerpolders was het enigzins bijzonder, de sluizen van de NO polder kempenaar breedte maar niet de lengte. De sluizen vanaf het ijsselmeer Flevoland in dortmunder breedte maar niet de lengte. omdat kleinere schepen wat schaarser worden word nu toestemming verleend om met langere lengte te schutten door middel van het heffen van de brug op het beneden hoofd. En waar gehakt word vallen spaanders.!. Gr
-
- Berichten: 249
- Lid geworden op: 19 dec 2011 22:39
- Locatie: Tollebeek N.O.P.
Re: Even Apeldoorn bellen?
De maat van de Urker schutsluis is 52,00x6,80.
De maximale scheepsmaat dat er door mag is 49,50 x6,60. ivm een aanvarings balk
Als de sluismeester het schutproces had uit gevoerd zoals het moet, dan had dit ongeval niet gebeurt.
Als er een schip van af de landzijde de sluit invaart en dat langer is dan een spits, in dit geval een kempenaar van 49,50 x 6,58 dan moet voor dat het schutproces begint, eerst de brug open (omhoog) voor dat de deuren sluiten en het schutproces kan dan pas beginnen.
De betreffende sluismeester was (van wat ik heb gehoord) pas de tweede keer op deze sluis en is begonnen met het schutten voor dat hij de brug opende en is toen het fout ging in paniek geraakt.
De maximale scheepsmaat dat er door mag is 49,50 x6,60. ivm een aanvarings balk
Als de sluismeester het schutproces had uit gevoerd zoals het moet, dan had dit ongeval niet gebeurt.
Als er een schip van af de landzijde de sluit invaart en dat langer is dan een spits, in dit geval een kempenaar van 49,50 x 6,58 dan moet voor dat het schutproces begint, eerst de brug open (omhoog) voor dat de deuren sluiten en het schutproces kan dan pas beginnen.
De betreffende sluismeester was (van wat ik heb gehoord) pas de tweede keer op deze sluis en is begonnen met het schutten voor dat hij de brug opende en is toen het fout ging in paniek geraakt.
Martin Boersma
Tollebeek NOP
Met je kop in de wind
Wie doet je wat
Tollebeek NOP
Met je kop in de wind
Wie doet je wat
Re: Even Apeldoorn bellen?
er had helemaal niet gehakt hoeven te worden en waren er dus ook geen spaanders gevallen.
de "Gouje" vaart al langere tijd naar Emmeloord en ging meestal via de Voorstersluis de NOP in.
Vooral in het na-en voorjaar is het met z.n diepgeladen schip beter om daar langs te gaan.
Om z.g veiligheidsredenen, werd het, plotseling, schepen van 49.50 mtr. lang, verboden om de sluis te gebruiken.
Bruins heeft een aanklacht tegen Waterstaat verloren en nu dus z'n stuurhut ook nog.
Op Google Earth staat nog een foto van de "Welvaren" in de Voorstersluis.
Ginus Steenbergen laadde menig graanreisje in de NOP.
Tammo.
de "Gouje" vaart al langere tijd naar Emmeloord en ging meestal via de Voorstersluis de NOP in.
Vooral in het na-en voorjaar is het met z.n diepgeladen schip beter om daar langs te gaan.
Om z.g veiligheidsredenen, werd het, plotseling, schepen van 49.50 mtr. lang, verboden om de sluis te gebruiken.
Bruins heeft een aanklacht tegen Waterstaat verloren en nu dus z'n stuurhut ook nog.
Op Google Earth staat nog een foto van de "Welvaren" in de Voorstersluis.
Ginus Steenbergen laadde menig graanreisje in de NOP.
Tammo.
Re: Even Apeldoorn bellen?
dit is zo'n voorbeeld waarbij RWS vergeten is wie ze zijn en wie ze dienen. Er zijn/waren vele sluizen waar de brug omhoog moet tijdens schutten met een volle kolk zoals in dit geval. De brug moet open voor aanvang schutten. Kennelijk dacht deze diender dat komt zo meteen wel en toen mislukte het, met alle gevolgen van dien. We zullen hopen dat de ''Gouje'' een hele goede advocaat heeft/neemt, een verzekering is niet voldoende in zo'n geval. In dergelijke zaken van lange adem bij de overheid, moet men professioneel de rechten van de schipper bewaken tot het bittere einde, als de betaling binnen is.
gr
aant
gr
aant
Re: Even Apeldoorn bellen?
Gezien dat bij het Rijk veel objecten ongeveer hetzelfde zijn uitgevoerd, is de urkersluis waarschijnlijk wel uitgrust met een noodstop, doch als men de schuiven in de deuren sluit, dan gaat dit op normale snelheid en niet dubbele snelheid.
Als de schuiven al helemaal open waren en het water met flinke snelheid naar binnenstroomt, dan duurt het sluiten van de schuiven te lang.
Uiteraard had eerst de brug geopend moeten worden, eer de slakken geopend hadden mogen worden om de sluis te vullen.
Op de Rozenburgesesluis gebruikten we bij drukte ook wel eens deze procedure, dit ging alleen wanneer over de vloed geschut werd, dan kon zomaar een 25 meter erxtra schutlengte benut worden als de "buitenbrug" geopend bleef.
Gr. Arie
Als de schuiven al helemaal open waren en het water met flinke snelheid naar binnenstroomt, dan duurt het sluiten van de schuiven te lang.
Uiteraard had eerst de brug geopend moeten worden, eer de slakken geopend hadden mogen worden om de sluis te vullen.
Op de Rozenburgesesluis gebruikten we bij drukte ook wel eens deze procedure, dit ging alleen wanneer over de vloed geschut werd, dan kon zomaar een 25 meter erxtra schutlengte benut worden als de "buitenbrug" geopend bleef.
Gr. Arie
Hou de vaart er in.