Even Apeldoorn bellen?

Alles over binnenscheepvaart
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Even Apeldoorn bellen?

Bericht door Westeind »

Jan, de somtrans trof in dit geval denk ik geen blaam die was in de afvaart ,
En pieter ,dat zou ook nog kunnen k`heb er verder geen streng oordeel over ,maar zomaar wat gedachtes voorgedragen wat te verwachten was :wink:
vaar om te leven (niet andersom)
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Even Apeldoorn bellen?

Bericht door pieter53 »

(Weer in rustig vaarwater, Bram?)
Het was die onverwachte reactie met de boegschroef, waar jij het over hebt, die me op het idee bracht dat het misschien geen gewone communicatiestoring zou zijn. Zowel bij installaties als bij mensen gaat er namelijk weleens wat stuk. In zo'n geval kunnen we maar beter zo min mogelijk gaan gissen en rustig afwachten tot we de ware toedracht horen.
Ik hoop dat we die ooit nog eens zullen vernemen.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Even Apeldoorn bellen?

Bericht door Kapitein Spok »

klipper schreef:de LOUISA heeft of had een bijzondere schroefas en gland, als het schip leeg is kan men de schroef onder water laten zakken. De schroefas en gland kan mechanisch naar boven of naar beneden ,ergens achter de koppeling zat een zgn knoop . Achter was er een rubber afdichting. Er was ook nog een kempenaar waar dit systeem was ingebouwd. Het systeem werkte goed, het voordeel was er hoefde geen schroeftunnel aan gebouwd te worden en leeg een geweldig goed achteruit. Zat er vuil in de schroef , even omhoog en schoonmaken maar. De schroef maakte weinig lawaai mede doordat de schroef met leeg schip gedeeltelijk onder het schip uitstak. Het is bijzonder dat dit systeem niet vaker is toegepast. Gr
Klipper, je bent goed op de hoogte.
Ik kan je zeggen dat de essentie van dit schroefsysteem is bedacht door mijn vader die de voordelen van de zijschroef wilde handhaven bij het mortoriseren van zijn schip.
Maar hij kende in 1959 de heer Oldenhage, die er ook helemaal in geloofde en het graag wilde bouwen niet voldoende om het financiele risico dat hij liep als het onverhoopt niet zou functioneren aan te durven. Oldenhage heeft dit altijd jammer gevonden en toen zijn zonen een schip kochten hebben ze het, aangepast aan de techniek van 1970 voor eigen rekening ingebouwd en het heeft 42 jaar perfect gewerkt.
De reden dat het weinig is toepepast is eenvoudig: in 1970 waren de meeste sleepschepen omgebouwd dus er was eigenlijk geen markt meer voor.

Overigens is dit systeem volledig anders dan dat van de Solvay spitsen.
Frans-S
Berichten: 68
Lid geworden op: 16 sep 2010 11:00
Locatie: IJmuiden

Re: Even Apeldoorn bellen?

Bericht door Frans-S »

Ik zat hier nog op de Eemstroom, wij waren aan de haven van 's Gravendeel net de "Paula" voorbijgelopen.
Toen wij de Kil uitvoeren hoorden we ineens een hoop paniek over de marifoon, we keken achterom en zagen zo de "Paula" en "WEC van Ruysdael" op elkaar landen.
Ondanks dat wij er gelukkig niets mee te maken hadden, ben ik wel even geschrokken van de enorme klap en het nadeinen van de 2 zeeschepen

Groeten Frans
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Even Apeldoorn bellen?

Bericht door maarpol »

JC schreef:Een collega maakte mij hierop attent, vroeger een regelmatig bezoeker: FRISIUS. Op het kustvaartforum zie ik een foto van 7 december, toen was het nog een compleet schip...
Ik vraag me af hoeveel van deze scheepen die naar Nigeria gaan heel over komen .. 50% ????????????

https://www.shipspotting.com/gallery/pho ... id=1713278

https://www.shipspotting.com/gallery/pho ... id=1713276
https://www.shipspotting.com/gallery/pho ... id=1713274
https://www.shipspotting.com/gallery/pho ... id=1713271
Groeten Martin

Roest rust nooit.
Tollebeek1
Berichten: 249
Lid geworden op: 19 dec 2011 22:39
Locatie: Tollebeek N.O.P.

Re: Mijn jeugd.

Bericht door Tollebeek1 »

Misschien een kreukelzone ?
Met dank aan Daniel Veldman

Dit is z´n gevalletje : WIE ZIJN NEUS SCHEND,SCHEND ZIJN AAN GEZICHT!!!!!!!!!!!
Martin Boersma
Tollebeek NOP
Met je kop in de wind
Wie doet je wat
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Mijn jeugd.

Bericht door Westeind »

Dat is toch zeker dat bootje wat in aanvaring kwam met die autocarrièr die direct naar de bodem vertrok :idea: :?:

Bram
vaar om te leven (niet andersom)
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Mijn jeugd.

Bericht door Arie »

Yep Bram,

Dat is hem, met helaas weer een aantal mensenlevens te betreuren.

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Even Apeldoorn bellen?

Bericht door Kees Keijzer »

Ook in het modelbouwwereldje gaat er wel eens wat mis :? ;
Afbeelding
Mijn broer, leenmodel, stuurde me deze foto toe , hij is momenteel in Goes op de modelbouwtentoonstelling.
Er werd een grijper leeg gekapt op de opbouw.
Let op de Binnenvaartforum vlag, sluikreklame voor ons forum :P.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Schipperdochter
Berichten: 3302
Lid geworden op: 30 mar 2008 15:23
Locatie: Spijk Gn.

Re: Even Apeldoorn bellen?

Bericht door Schipperdochter »

Let op de Binnenvaartforum vlag, sluikreklame voor ons forum .
Gr, Kees.
Wat goed gemaakt!!!!.Model trouwens ook.
Is dat de zelfde persoon die op de R.Siegfried een model sleepkast of kempenaarmee had ?
4 jaar geleden forumdag Dordt.
Groetjes Jenet ( Nu walkapitein in Spijk Gn. ;) )

Spitsenliefde roest niet, als je het maar bij houdt.
Plaats reactie