Ik bedoelde niet dat de boldertjes fors waren. Ik bedoelde dat de tros me fors leek voor de bolders.
Sorry dat ik niet duidelijker was.
Vergeleken met andere scheepjes blijf ik de ingang van het paviljoen en de trap die op de luiken ligt breed vinden.
Zo een roefje zonder raampjes heb ik vaker gezien.
Ik zal vanmiddag weleens zoeken of ik voorbeelden kan vinden.
Bedankt voor de reacties. Altijd leuk te kunnen lezen wat een ander zoals opvalt.
De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Wat een prachtige duidelijke foto‘s.Het lijkt wel of de kwaliteit van fotograferen achteruit gegaan is.Ik vind het knap,dat veel mensen de details zien en kunnen benoemen.
Groeten,Arie.
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Ik heb wat compuetr problemen, dus het zoeken naar roefscheepjes wordt even uitgesteld.
Wat ingangen betreft: het deurtje naar ons achteronder (tjalk 120 ton 4,75 breed) onder was slechts 48 cm breed.
Gelukkig was het trapgat er achter wel wat wijder
Wat ingangen betreft: het deurtje naar ons achteronder (tjalk 120 ton 4,75 breed) onder was slechts 48 cm breed.
Gelukkig was het trapgat er achter wel wat wijder
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Helaas valt onder meer door wijziging van objectnummers niet meer terug te zoeken waar de afbeeldingen precies vandaan komen.
Deze laatste afbeelding is een fragment van wat al eens op het forum stond.
Ook hier kon ik zo gauw niet terug vinden waar.....
In ieder geval is wel te zien dat roefjes zonder raampjes niet echt uitzonderlijk waren.
Als je er alleen maar slaapt, heb je geen ramen nodig zal men gedacht hebben.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Beschrijving Het Damrak gezien in noordelijke richting vanaf de Papenbrug tot aan de Oudebrug en de Korenbeurs
Rechts de achtergevels van de huizen aan de Warmoesstraat.
Vervaardiger Jager, A. (uitgever)
Gebroeders Douwes (uitgever)
Collectie Collectie Stadsarchief Amsterdam: kabinetfoto's
Datering 1867 t/m 1873
Afbeeldingsbestand 010005000237
Origineel bestand: https://beeldbank.amsterdam.nl/afbeelding/010005000237
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 2445
- Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Ik kan me voorstellen dat er ook vanuit het oogpunt van "zeewaardigheid" geen ramen in de roef werden gemaakt.
En wat ook mee gespeeld kan hebben zijn de kosten. Zeker wanneer zo'n raam ook nog zeewaardig dichtgemaakt moest kunnen worden is het verschil met slechts een gladde plaat wel groot.
En wat ook mee gespeeld kan hebben zijn de kosten. Zeker wanneer zo'n raam ook nog zeewaardig dichtgemaakt moest kunnen worden is het verschil met slechts een gladde plaat wel groot.
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Je had ook scheepjes die alleen een gat met een schuifje aan de buitenkant hadden.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Wat een mooi plaatje weer! Zo heb ik het ook nog niet gezien: met bollestal en een soort van heel laag zadeldak of een oplopende den, net hoe je het wilt noemen denk ik? Het lijkt alsof er net te zien is waar de roef overgaat in het laadruim, een vage lijn te zien en er staat daar een klein schoorsteentje lijkt het?
Live to sail, sail to live
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 13 mei 2017 15:55
- Locatie: Koudum
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Gerben, dat lijntje is geen schoorsteen, maar een beugeltje op het bakboordszwaard. Op het SB-zwaard zie je het ook. Kan gebruikt worden om het zwaard te tillen (voor onderhoud of om door een smalle brug/sluis te passen), en om het zwaard dieper te duwen met een haakstok.
Ik ben wel gefascineerd door de achterkant van dat roefje: het lijkt wel of het helemaal open is en voorzien is van een fraaie versiering rondom.
Groet!
Wim.
Ik ben wel gefascineerd door de achterkant van dat roefje: het lijkt wel of het helemaal open is en voorzien is van een fraaie versiering rondom.
Groet!
Wim.
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Hallo Wim, ik denk dat we het niet over hetzelfde lijntje hebben... Ik bedoel op de bovenste foto onder de giek dat ronde zwarte ding, ik denk daar een schoorsteen in te zien en het lijkt of erachter het roefdak gladder is als de luikenkap.
Live to sail, sail to live