- koolvliet-antwerpen-foto-dieter lizen-1870.jpg (97.13 KiB) 1665 keer bekeken
De tjalk in binnen- en buitenvaart.
-
- Berichten: 3099
- Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
- Locatie: Vlaardingen
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Er zijn overeenkomsten....
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
De beschrijving is: Tjalken in het Willemdok.
Zelfs onze zuiderburen gaan nu dit soort schepen tjalken noemen.
Maar ik heb toch een probleem. Met een Nederlandse blik zou je het een poonschuit kunnen noemen.
Met een Belgische blik, eigenlijk de blik van Seghers en De Bock van 'Schepen op de Schelde', is het simpel een beurtschuit.
Hieronder de uitsnede. Groet K.T.
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Maurice tekent de beurtschuiten met statie.
Over de beurtschuit van Seghers zegt De Bock dat ze lijken op de Poon,
geen statie hadden, de mast voorlijk stond en zelden meer dan 40 ton maten.
Zowel bij Maurice Kaak als bij Seghers krijg ik de indruk dat het boeisel tussen boegen en steven
niet of nauwelijks versmalt.
Welke conclusie men aan dit alles wilt verbinden laat ik in het midden.
Over de beurtschuit van Seghers zegt De Bock dat ze lijken op de Poon,
geen statie hadden, de mast voorlijk stond en zelden meer dan 40 ton maten.
Zowel bij Maurice Kaak als bij Seghers krijg ik de indruk dat het boeisel tussen boegen en steven
niet of nauwelijks versmalt.
Welke conclusie men aan dit alles wilt verbinden laat ik in het midden.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 3099
- Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
- Locatie: Vlaardingen
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
De conclusie is : lijkt mijn grootvader op mij of lijk ik op mijn grootvader ?
Als je een "tijdsladder" bouwt aan de hand van archieven en je legt daar de scheepsmodellen langs kom je tot het juiste antwoord.
Maar misschien is dat niet iedereen welgevallig maar wat maakt het eigenlijk uit, lig er niet van wakker.
Karel
p.s. heb zelf nog met een scheepje gevaren van 102 ton met van die ronde houten luiken, dat was 6 X niks, een soort van kastje kopje vooraan en achter een soort klipper-kontje, het houtwerk van de stuurhut was ook Bels. In de registers heb ik hem nooit gevonden, er stond een 22 pk gloeikop Kromhout in. Dat werkte ook niet, na de winter in '63 ( hele winter gebruik voor graan vletten in R'dam) kreeg hij een wrijfhout in de schroef, alle bladen eraf en de kromhout op hol tot dat de brandstof-schijf aan het vliegwiel explodeerde. Na inspectie bleek ook het vliegwiel gescheurd te zijn.
Mijn vader voer met dat verhicle, oud ijzer contract" eigenvervoer" Vlaardingen - Alblasserdam voor Zethameta.( had zich op het voorschip verschanst terwijl die motor op hol sloeg, en moest zich goed vast houden . ( voor Kees Touw het klasgenootje van je vader)
Voor de experts scheepje heette "piejo" van ene familie Schot uit Papendrecht.
Dit was zomaar even een opwelling van een oude knar.
Karel
Als je een "tijdsladder" bouwt aan de hand van archieven en je legt daar de scheepsmodellen langs kom je tot het juiste antwoord.
Maar misschien is dat niet iedereen welgevallig maar wat maakt het eigenlijk uit, lig er niet van wakker.
Karel
p.s. heb zelf nog met een scheepje gevaren van 102 ton met van die ronde houten luiken, dat was 6 X niks, een soort van kastje kopje vooraan en achter een soort klipper-kontje, het houtwerk van de stuurhut was ook Bels. In de registers heb ik hem nooit gevonden, er stond een 22 pk gloeikop Kromhout in. Dat werkte ook niet, na de winter in '63 ( hele winter gebruik voor graan vletten in R'dam) kreeg hij een wrijfhout in de schroef, alle bladen eraf en de kromhout op hol tot dat de brandstof-schijf aan het vliegwiel explodeerde. Na inspectie bleek ook het vliegwiel gescheurd te zijn.
Mijn vader voer met dat verhicle, oud ijzer contract" eigenvervoer" Vlaardingen - Alblasserdam voor Zethameta.( had zich op het voorschip verschanst terwijl die motor op hol sloeg, en moest zich goed vast houden . ( voor Kees Touw het klasgenootje van je vader)
Voor de experts scheepje heette "piejo" van ene familie Schot uit Papendrecht.
Dit was zomaar even een opwelling van een oude knar.
Karel
-
- Berichten: 2445
- Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
lijkt mijn grootvader op mij of lijk ik op mijn grootvader ?
Karel ik heb je verhaal met aandacht gelezen en kom tot deze conclusie:
Dat maakt niets uit, als je maar zorgt dat je nooit op de Kromhout van je vader gaat lijken en op hol slaat.
Karel ik heb je verhaal met aandacht gelezen en kom tot deze conclusie:
Dat maakt niets uit, als je maar zorgt dat je nooit op de Kromhout van je vader gaat lijken en op hol slaat.
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Even bij Mister Kromhout gevraagd.
Die heeft maar één Schot.
Johanna Adriana", vrachtschip. 1928. Werf: "De Dageraad", Bwnr. 385, Woubrugge. 43,50 x 6,48 x 2,15. Schot W.F. Wilhelminastraat 283 Fijnaart (N.Br.) ( registratie Bergen op Zoom)
https://www.lvbhb.org/LSD/top/common/Q_D ... de=R10295N
Dan de liggers: Daar hebben we een Diejo van Schot uit Bergen op Zoom.
Werf: Vooruit (Bouwnummer 245) Enkhuizen, 1929.
Lengte: 50 m 00 cm Breedte: 6 m 60 cm 545,493 ton
Dus een kempenaar.
https://www.lvbhb.org/LSD/top/common/Q_D ... ode=A6698N
Die heeft maar één Schot.
Johanna Adriana", vrachtschip. 1928. Werf: "De Dageraad", Bwnr. 385, Woubrugge. 43,50 x 6,48 x 2,15. Schot W.F. Wilhelminastraat 283 Fijnaart (N.Br.) ( registratie Bergen op Zoom)
https://www.lvbhb.org/LSD/top/common/Q_D ... de=R10295N
Dan de liggers: Daar hebben we een Diejo van Schot uit Bergen op Zoom.
Werf: Vooruit (Bouwnummer 245) Enkhuizen, 1929.
Lengte: 50 m 00 cm Breedte: 6 m 60 cm 545,493 ton
Dus een kempenaar.
https://www.lvbhb.org/LSD/top/common/Q_D ... ode=A6698N
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Geheel rechts ligt de Zuiderzee van Zwaluwa.
Smalle gangen EN de nog steeds aanwezige deuk aan bakboord in de kop.Zal wel de vloei van het anker geweest zijn...
Bij de Berghuizer papierfabriek in Wapenveld ,50 er jaren.
Uit het net verschenen boek: Geschiedenis van het Apeldoorns kanaal.
Een aanrader!
Groeten
Jan
De Zuiderzee vaart nog steeds,als charterschip vanuit Monnickendam.
Smalle gangen EN de nog steeds aanwezige deuk aan bakboord in de kop.Zal wel de vloei van het anker geweest zijn...
Bij de Berghuizer papierfabriek in Wapenveld ,50 er jaren.
Uit het net verschenen boek: Geschiedenis van het Apeldoorns kanaal.
Een aanrader!
Groeten
Jan
De Zuiderzee vaart nog steeds,als charterschip vanuit Monnickendam.
- Bijlagen
-
- zuiderzee zwalua035.jpg (190.1 KiB) 1451 keer bekeken
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
gr. Bas
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Beschrijving Prins Hendrikkade
Gezien vanaf het Open Havenfront.
Vervaardiger Onbekend
Collectie Collectie Stadsarchief Amsterdam: foto-afdrukken
Geografische naam Prins Hendrikkade
Open Havenfront
Afbeeldingsbestand OSIM00001004899
origineel op: https://beeldbank.amsterdam.nl/afbeeldi ... 0001004899
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....