"Kletsen en klagen in het gangboord"

Alles over binnenscheepvaart
Jinny B
Berichten: 536
Lid geworden op: 26 aug 2018 20:10

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door Jinny B »

Die 7 miljoen is peanuts...
Wat het belangrijkste is, de accucapaciteit.
-Daar- zit de ontwikkeling in, de E motor is bestaande techniek en net zo sterk uit te voeren als je wilt.

Maar er zit altijd een addertje, de bovengenoemde accu.
Die dingen verouderen, hetgeen merkbaar is aan de oplopende Ri, ofwel de inwendige weerstand.
Dat merk je doordat de accu instort als je full power wilt geven.
De afstand die je met diezelfde accu kan afleggen, immers, je gebruikt de energie die in de accu zit op, je vult niet bij.
Dat vergt goede planning, immers je kan niet willekeurig waar een bunkerbootje bestellen.

Ik zie de technische mogenlijkheden wel, dus ik denk dat het wel kans van slagen heeft, op vaste routes waar de logestiek qua vervanging van de accus simpel is te realiseren...
Op willekeurige reizen wordt het al weer een stuk lastiger...
Immers, een tank diesel kan je rustig een paar jaar laten staan, dat brand altijd wel.
Een accu die twee jaar staat te staan voordat ie gewisseld wordt is het beste wel vanaf.
Sommige mensen zijn het levende bewijs dat hersenfalen niet onmiddellijk tot de dood leidt.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door pieter53 »

Natuurlijk blijven accu's een zwak punt.
De technologie op dat punt gaat echter, nu het 'grote geld' er een boterham in ziet met sprongen vooruit.
Er is al heel wat bereikt en ik verwacht dat er nog wel het één en ander volgt.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door Kapitein Spok »

pieter53 schreef: 22 sep 2018 08:44 Geachte Heer Janssen s.s.t.t.

Uw schrijven de dato 21 september 2018 gelezen hebbende, delen wij U, na de desbetreffende stukken nogmaals aandachtig bestudeerd te hebben, mede, dat, na uitvoering overleg met alle betrokkenen, het, voor zover bij ons bekend, onder de door U bedoelde personen, van welk geslacht dan ook, niet gebruikelijk is, hetzij in schrift, hetzij mondeling, in welke kwestie dan ook, enige duidelijkheid te verschaffen.
Voornoemd schrijven kan dus onmogelijk van de door U bedoelde personen afkomstig zijn.

Hopende U hiermede voldoende geïnformeerd te hebben,
teken ik, namens allen die in deze kwestie betrokken zijn,

Pieter

Dit schrijven is digitaal opgemaakt en daarom niet ondertekend.

:mrgreen:
Aan de Weledele heer P. Klein
p/a Binnenvaartforum

Amice,

Uw schrijven van 22 dezer ontvangen en zoals gebruikelijk kan ik er geen touw aan vastknopen, maar overwegende dat ik niet ben aangesteld om touwen te knopen, een competentie die derhalve ook niet in mijn fu-om* is opgenomen, overigens een feit dat gelet op eerdere vaststelling niet gezien kan worden als een omissie, doch veeleer moet worden opgevat als een correctie weergave van de aan mij ambtshalve opgedragen taken, kan ik u, overwegende dat haastige spoed zelden goed is, en gelet op mijn attitude om alles wat ter mijner naam alhier wordt ingebracht tenminste een termijn van zes maanden te laten rusten, in dier voege berichten dat ik ook uw correspondentie om eerder genoemde vigerende, nee zelfs valide argumenten, zonder touw of ander bindmiddel in de onderste lade van het aan mij door de Dienst beschikbaar gestelde bureaux zal deponeren.

Gelet op eerder genoemde wijze van behandeling van ingekomen stukken zal dit aldaar onvermijdelijk leiden tot een cummulatie van documenten.
En dat, waarde amice, is dan de linking-pin met het in deze draad parallel aan onze causerie gevoerde debat over mogelijke innovatieve voortstuwingsmiddelen in de binnenvaart. Immers, na ommekomst van de eerder genoemde termijn van zes maanden zal ik uw schrijven van 22 dezer vanuit wederom eerder genoemde lade her-lokaliseren naar en ander plaats in of op mijn bereaux, hetgeen in de onderste lade van derzelfde met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zal leiden tot een A-cummulatie van ingekomen post en daarmee haak ik, wederom zonder touw, aan bij de overigens uitermate doorwrochte bijdragen van Betise en Jinny B. waar zij bij voortduring spreken over accumulatoren.

Tenslotte rest mij nog een eloge meer nog een cri de coeur, op de vooruitgang met u te delen. Stel u voor dat mij geen digitale snelweg, maar geen andere middel ter beschikking stond om mijn zienswijze op uw bericht van 22 dezer tot u te doen komen dan middels een papieren geschrift. Hoevele verticale groenelementen** zouden er nodig zijn om u van al mijne ziele roerselen en opvattingen kond te doen? Waarlijk mijn geluk bevindt zich op dit moment onder de toppen mijner vingers.

Amice: Vaarwel ende levet scone!


* Functieomschrijving
** bomen
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door kabo »

Theo, dat is nu eens echt begrijpelijke ambtelijk taalgebruik.
gr.Bas
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door pieter53 »

@Kapitein Spok
Seg, sus, kennie dat niet gewoon seggu?
'k ben maar een simpele bou-fakker en dokwerukur gewese.
maar sand ur over sou ik segge. Aju.

Om terug te komen op de groene binnenvaart.
Als je dan net leest dat men voor de upper-ten toeristische reisjes naar de maan wilt organiseren
en weet dat de Saturnus maanraket per lancering ca. 2 miljoen liter brandstof en 1,5 miljoen liter vloeibare zuurstof nog had*,
dan vraag je je toch af waar mee we bezig zijn, niet waar?

*bron: https://oilprice.com/Energy/Energy-Gene ... -Moon.html
en ik hoop goed gerekend te hebben.

Of wat dacht je dat deze toeristentrekker aan CO2 en fijnstof vandaag uitstootte?
ginkel 22-9-2018.jpg
ginkel 22-9-2018.jpg (109.86 KiB) 1438 keer bekeken
Maar het is leuk speelgoed zo lang anderen het betalen ;-)
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door pieter53 »

Energy dichtheid in MJ/Kg
Lithium metal battery (Li-Po, Li-Hv) 1.8
Lithium-ion battery 0.36–0.875
Alkaline battery 1.3
Nickel-metal hydride accu 0.504–1.08
Loodaccu 0.17
NiCAd 0.16

Als men kijkt naar de stijging van de energie dichtheid van accu's,
dan zit men nu een factor 10 hoger dan de snellaad modelbouw accu's van begin jaren 90.
Want niet alleen energiedichtheid telt, men moet de accu's ook een beetje snel weten te laden.
Het geeft dus wel wat hoop voor de toekomst.

(Gegevens Wikipedia En)
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door Kapitein Spok »

Pieter moet het nog duidelijker ????????
Nou vooruit laat ik een poging wagen:

Pieter53 deelt mij mede dat hij niet van plan is mij duidelijkheid te verschaffen.
Ik laat hem daarop weten dat ik me daar geen barst van aantrek.

Maar wanneer ik dit zo opschrijf begrijpt dat toch niemand ! 😎

Hoe wij met elkaar begrijpelijk moeten communiceren hebben we deze week toch kunnen zien en horen, toen we onze volksvertegenwoordigers aan het werk zagen ?! 🤔🤨😐🤣
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door pieter53 »

Net een fikse stroomuitval achter de rug.
Zal je toch met je containerscheepje liggen te wachten tot je accu-pakket geladen is..... :-(

Trouwens: Ik kan me van de periode 1959-1974 geen enkele stroomstoring, met uitzondering van één kleintje van minder dan een half uur, herinneren.
In de laatste drie jaar heb ik er echter al minstens 5 meegemaakt, waarbij eentje van meer dan drieëneenhalf uur,
dus wat dat betreft ziet een electrische toekomst er niet al te rooskleurig uit.
Zou het iets met de liberalisering van de markt te maken kunnen hebben?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Jinny B
Berichten: 536
Lid geworden op: 26 aug 2018 20:10

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door Jinny B »

Op zeker....
Sommige mensen zijn het levende bewijs dat hersenfalen niet onmiddellijk tot de dood leidt.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door pieter53 »

Niemand vraagt trouwens hoeveel energie Dieselolie wel bevat?
Als we het even naar voor ons gangbare termen omrekenen dan bevat de beste Lithium accu ongeveer 0,5 kWh per kilogram.
Dieselolie bevat ca. 13,3 kWh per kilogram.

Het kan er wel inzitten, maar komt het er ook uit?
Het rendement van een dieselmotor schijnt tegenwoordig rond 40% te komen (is dat met of zonder sjoemelsoftware???)
Electromotoren komen tegenwoordig ruim boven de 90% terwijl ook de nieuwste accu's toch al rendementen van boven de 80% halen (maar dat loopt terug met de ouderdom), dus komt men als resultaat dus boven de 70%.
Uiteindelijk zou men op de as dan op ca 5 kWh/kg voor diesel en op meer dan 0,35 kWh/kg voor electriciteit uit komen.

Er is echter een maar: de vermogensafgifte van een dieselmotor verloopt zeer ongunstig ten opzichte van de vermogensvraag van de scheepsschroef.
Bij een electrische aandrijving is dit nagenoeg perfect op elkaar af te regelen.
Vooral rond de midden toerentallen is het extra gewicht aan 'electrische brandstof' lang niet zo nadelig als uit de voorgaande berekening blijkt.
Hoe die verhouding dan ligt? Helaas ben ik het naslagwerk kwijt waarin ik dat kan opzoeken.

Zinnig of minder zinnig leesvoer
https://www.rvo.nl/subsidies-regelingen ... innenvaart
https://ams-bv.com/nl/e-prop-systeem
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Plaats reactie