"Kletsen en klagen in het gangboord"

Alles over binnenscheepvaart
Jinny
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 aug 2017 14:12

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door Jinny »

Vroegah was het fundament een paar houten plankjes....
De Jacob Claessen sluis hier verderop kwam men ze nog tegen...
En die bestaat al een 14 dagen.
De laatste ongeveer 200 jaar is ie overigens buiten gebruik, alleen nog maar noodkering.
Vorig jaar weer eens opgeknapt...
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door pieter53 »

Een paar houten paaltjes?
Inderdaad: je had een steeksluis: twee paaltjes met een valdeur er tussen, die ramde je in de grond.
Een tweede setje een eindje verder op en verder alleen graafwerk.
Het werd echter al spoedig meer. Houten heipalen waar van de koppen werden verbonden door een balkenframe.
Hier op kwam een vloer, daarop weer een balken frame met vulstukken en dan weer een houten vloer.
Zie bijv. https://kennisbank-waterbouw.tudelft.nl/ ... aal=engels en
https://www.yumpu.com/nl/document/view/ ... kersluis/5
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Jinny
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 aug 2017 14:12

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door Jinny »

Het fundament zeg ik, maar ik bedoelde de sluisbodem.... :mrgreen:
Overigens was dit geen volledige sluis, maar meer een voorziening om tol te heffen...
Einde Grote sloot/Rekere.
Andere kant van de Grote sloot mond uit op het Hooge Oude Veer, wat toen een waddengeul was en dus zee.
Daar lag dus een levensechte zeesluis.
Nog altijd in gebruik.... (mondjesmaat in de zomer)
Oudesluis, daar ligt dat ding..

Maar ik zeur alweer voldoende....
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door teerkwast »

Ik denk niet dat het sluis Born is? Mooi verwoord Theo, dank je.
Afbeelding
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door Kapitein Spok »

Vroegah was het fundament een paar houten plankjes....
Jinny ik was er vroegah niet bij en zelfs in 1926 niet.

Inderdaad in de eerste sluizen in onze contreien was niet alleen de bodem maar was de hele sluis van hout. Dus ook de hoofden en de wanden.
Omdat nat hout dat regelmatig aan de buitenlucht blootstaat heel snel rot waren deze sluizen bijzonder onderhoudsgevoelig.
Daarom koos men er al snel voor om die delen die het ene moment onder water zaten en even later aan de buitenlucht werden blootgesteld in steen uit te voeren.

Maar de sluisbodem blijft altijd nat en daar komt weinig lucht bij. Daarom zijn er nog heel lang sluizen met dikke eiken vloeren gebouwd. Die waren feitelijk onverwoestbaar en het voordeel was dat ze spanningen door rek en krimp bij wisselende temperaturen gemakkelijk op konden vangen.
Om die reden werden in 1926 de bodems van de sluizen in Weurt en Heumen (nog) niet in beton uitgevoerd maar dar bestaat de bodem uit zware zerken. Dikke rechthoekige natuurstenen platen waarmee de bodem belegd is.
gevolg daarvan is, dat men deze kolken niet meer droog kan zetten. De zerken zelf en de bodem waarop ze liggen zijn zo "versleten" dat men vreest dat de druk van het water buiten de kolk de boden in de kolk omhoog zal drukken.

Wat betreft die onderloopsheid. Bij het stuwongeval 29-12-2016 in Grave werd heel snel geroepen; "Gooi er maar een dam in". Maar wanneer men op en "normale" rivierbodem een dam legt en daar komt maandenlang drie meter verval voor te staan, dan kun je er op wachten dat op zeker moment het water zich een weg onder deze dam gaat zoeken EN VINDEN!
Daarom heeft men de dam ook op het randje van de funderingsplaat van de stuw gelegd. Zo doende kon het water tegen de dam zich geen weg banen onder de dam door.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door pieter53 »

lekkage doorbraak toevoersloot awd 11-04-2017-pk127.jpg
lekkage doorbraak toevoersloot awd 11-04-2017-pk127.jpg (333.89 KiB) 1769 keer bekeken
Tja als water een weggetje vindt dan is het niet te houden
en een beetje extra zand storten helpt dan ook niet.
Lekkage in de Amsterdamse waterleiding duinen......
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door Kapitein Spok »

Bart, dank voor je compliment. een mens probeert wel eens wat en dan is het altijd fijn om te merken dat de poging slaagt.

Wat betreft die sluis in aanbouw. Waarom denk je dat het Born niet is?
Ik ken geen enkele andere diepe sluis in Nederland met dergelijke zware heftorens.
Ook zie je boven de dijk rechts en kerktorentje. Dat zou heel goed Buchten kunnen zijn.

Maar zeker weten doe ik het natuurlijk ook niet, Maar ik weet niets beters te bedenken.
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door Westeind »

Idd waardevolle info, waar ik als gewone schipper geen kaas van gegeten had, het is nu mooi uitgelegd, door een schipper aan een schipper ;)
Of het bij sluizen moet? tja zou logisch kunnen zijn, ik voor mij vind het hier ook best...
vaar om te leven (niet andersom)
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door pieter53 »

Wat tegenspreekt is dat de foto zou komen uit een serie: "sluizen H t/m IJ "
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door Kapitein Spok »

Of het bij sluizen moet? tja zou logisch kunnen zijn, ik voor mij vind het hier ook best...
Conclusie: "Mooi laten staan". en Bram, dank ook voor je mooie compliment.

Pieter zegt: Wat tegenspreekt is dat de foto zou komen uit een serie: "sluizen H t/m IJ "
Dat is een sterk argument, maar......
Was in dit stadium al bekend dat deze sluis "Sluis Born" zou gaan heten?
Zou als werktitel: Julianakanaal Sluis 2 niet minstens zo aannemelijk zijn?
Plaats reactie