Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"

Alles over binnenscheepvaart
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"

Bericht door Wrijfhout »

Af en toe kijk ik even wie er allemaal 'online' zijn. Zoëven zag ik dat 'paulvanwerkhoven' ingelogd was en toen dacht ik: 'zou hij dat jongetje zijn dat Jan Biezenaar ooit eens heeft gefotografeerd? Dus ik dacht snel die foto op te snorren maar ik heb hem klaarblijkelijk nog niet gescand. Toen kwam ik deze schitterende foto tegen en dacht 'waar zal ik die eens bij zetten?' Kon eigenlijk geen goed onderwerp vinden en dacht dat we misschien meer mensen zijn die foto's van het dagelijks leven van toen hebben.
Proberen maar...

gr. Harry

Afbeelding
Geen idee wie dit zijn. Schip met een aparte maat: 40.00 x 6.60 mtr. maar wel een echt wrijfhout...

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: UIT HET (SCHIPPERS)LEVEN GEGREPEN... OF 'ZO DEDEN WIJ DAT!'

Bericht door Wrijfhout »

Nu we toch bezig zijn, dan de was ook nog maar even gedaan...

Afbeelding
Hier zie je wat er zoal bij kwam te kijken. Kijk vroeger kreeg je pas op zaterdagmiddag je verschoning en dan bleven sommige onderbroeken van d'r eigen rechtop staan. Daar had je wel een wasbordje voor nodig om die weer gebruiksklaar te krijgen :oops:
Een prachtig tijdsbeeld door Jan Biezenaar vastgelegd. Jo van der Hoek-Gripsma van de steilsteven Nooitgedacht, samen met dochter Anneke aan de was.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: UIT HET (SCHIPPERS)LEVEN GEGREPEN... OF 'ZO DEDEN WIJ DAT!'

Bericht door mastodont »

mij valt het op dat de werk kleding van de vrouwen in die tijd er iets vriendelijker uit zag
en dan heb ik over de eerste foto wel te verstaan :P
gr
leo
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: UIT HET (SCHIPPERS)LEVEN GEGREPEN... OF 'ZO DEDEN WIJ DAT!'

Bericht door Wrijfhout »

Vraag mij af of dat misschien voor de fotograaf was, en dat degene die het echte werk deed op het voordek staat...

Afbeelding
Kijk, moeke hier heeft het heel wat zwaarder, die heeft maar een schort voorgedaan bij het tegels lossen...

Afbeelding
Deze man had het ook niet makkelijk...
'Du pain, du vin, du boursin...' Je ziet wel waar het is blijven hangen.

Afbeelding
Het was niet alleen maar 'vie en rose...', af en toe werd er ook nog gewerkt!

Afbeelding
Na gedane arbeid was het goed toeven in de riante roef...


gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Kees Keijzer
Berichten: 9002
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: UIT HET (SCHIPPERS)LEVEN GEGREPEN... OF 'ZO DEDEN WIJ DAT!'

Bericht door Kees Keijzer »

Even terugkomen voor Harry op die afmetingen 40x6.60 , gewoon een kastje en het zou wel eens een Neptunus kunnen zijn. En hier nog een foto van een leuk karwij aan boord;
Afbeelding
Het middelherft opruimen in de zomer van 1964 in Veghel aan de rijksweg en wat zie je dan allemaal; een houten wasmachine die werd aangedreven door een Brighs & Stratton benzine motor, Britse straathond,die dreef ook de dekwaspomp aan, wasbussen om de was te koken,de teil voor de wekelijkse wasbeurt, deklaststutten , teerbussen, kachelpijpen en nog veel meer om op te noemen en aan de wal in het gras het reddingskleed. Zelf sta ik in het herft en mijn broer Leen ,model, staat in het gangboord.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: UIT HET (SCHIPPERS)LEVEN GEGREPEN... OF 'ZO DEDEN WIJ DAT!'

Bericht door Wrijfhout »

Mooi Kees, terwijl jij het 'erf' opruimt heb ik nog gauw even een pakket besteld...

gr. Harry

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Kees Keijzer
Berichten: 9002
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: UIT HET (SCHIPPERS)LEVEN GEGREPEN... OF 'ZO DEDEN WIJ DAT!'

Bericht door Kees Keijzer »

wrijfhout schreef:Af en toe kijk ik even wie er allemaal 'online' zijn. Zoëven zag ik dat 'paulvanwerkhoven' ingelogd was en toen dacht ik: 'zou hij dat jongetje zijn dat Jan Biezenaar ooit eens heeft gefotografeerd? Dus ik dacht snel die foto op te snorren maar ik heb hem klaarblijkelijk nog niet gescand. Toen kwam ik deze schitterende foto tegen en dacht 'waar zal ik die eens bij zetten?' Kon eigenlijk geen goed onderwerp vinden en dacht dat we misschien meer mensen zijn die foto's van het dagelijks leven van toen hebben.
Proberen maar...

gr. Harry


Geen idee wie dit zijn. Schip met een aparte maat: 40.00 x 6.60 mtr. maar wel een echt wrijfhout...

gr. Harry
Harry;
Hier het plaatje waar Paultje van Werkhoven op staat;
Afbeelding
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Kees Keijzer
Berichten: 9002
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: UIT HET (SCHIPPERS)LEVEN GEGREPEN... OF 'ZO DEDEN WIJ DAT!'

Bericht door Kees Keijzer »

Harry;
Nog even terug te komen op die eerste foto; Ik moet me sterk vergissen als het niet het zelfde schip is op de zelfde plaats;
Afbeelding
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Bertus

Re: UIT HET (SCHIPPERS)LEVEN GEGREPEN... OF 'ZO DEDEN WIJ DAT!'

Bericht door Bertus »

Afbeelding
Dit was in augustus 1955 en mijn eerste reis als matroosje op de Neptunus II.
Ik kwam toen net van het KOF af. De schipper was E. Lenten uit Vianen, zijn vrouw was een Booij.
Dit waren kennissen van mijn ouders, dus was dat snotneusje bij bekenden aan boord.
We voeren leeg naar Bendorf om klei te laden voor de porselijnfabrieken in Geldermalsen en Gouda.
Je kon je toen nog met buitenboord water wassen.
Toen ik bovenstaande foto zag van de Neptunus II dacht ik weer aan dit fotootje.
De schipper op de foto is overigens niet Eb Lenten.

Groeten Bertus Beukers
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: UIT HET (SCHIPPERS)LEVEN GEGREPEN... OF 'ZO DEDEN WIJ DAT!'

Bericht door Wrijfhout »

Mooi, mooi, mooi. Kees heeft even verder gekeken dan ik. Inderdaad dat is hetzelfde schip en dezelfde persoon, Neptunus II dus.

Die foto van Bertus vind ik ook prachtig en roept herinneringen op. Toen ik in 1964 een vakantiereis van zes weken aan boord van de Maike II maakte wasten wij ons 's avonds ook vaak met buitenboordwater. Ik vond dat wel stoer. Maar ik lette niet zo op of dat overal wel kon. Op een keer lagen we in de Maashaven en ik gooide net als de vorige avond de puts overboord en waste mij met Maashavenwater. Toen ik even later achterop kwam werd mij gevraagd: "Heb jij je eigen al gewaseen?", "Ja hoor", "Waarmee dan?", "Nou gewoon, uit de puts..."
Verbaasde blikken: "Die is gek, ga maar weer naar voren, en nu goed wassen, gauw!" Ik met een rooie kop en een emmertje water uit de tank weer naar voren, zoiets doe je maar een keer fout en je vergeet het nooit meer :oops: :oops: :oops:
Trouwens de was werd ook wel met buitenboordwater gedaan, maar niet uit de Maashaven...

gr. Harry

Afbeelding
Wasdag op de Neeltje, schipper Knol doet het zware werk en draait de wringer... (Dat deed ik vroeger ook wel voor mijn moeder herinner ik me nu. Als het zwaar ging draaide ik de knop boven op het apparaat een tikje losser als ma de andere kant op keek. Maar dat had ze gauw door en draaide hem weer vaster. Ik zie haar nog staan met rode handen van het spoelen met koud water... Was vroeger alles beter?)
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Plaats reactie