Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"

Alles over binnenscheepvaart
Joop Fromm
Berichten: 184
Lid geworden op: 18 apr 2006 09:46
Locatie: Rotterdam

Re: UIT HET (SCHIPPERS)LEVEN GEGREPEN... OF 'ZO DEDEN WIJ DAT!'

Bericht door Joop Fromm »

Leuk om te zien, thuis heb ik een luchthoorn hangen van de Neptunus 2, gekregen van Henk Snippe en in mooie gepoetste staat. Het schip naast de Neptunus 2 is duidelijk een van Goor product aan de stuurhut te zien, het kan eventueel wel een omgebouwd sleepschip zijn.
gr. Joop Fromm
Binnenvaarder
Berichten: 2471
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: UIT HET (SCHIPPERS)LEVEN GEGREPEN... OF 'ZO DEDEN WIJ DAT!'

Bericht door Binnenvaarder »

Wat mij opvalt op de 1e foto is dat de buurman ook met veel interesse staat te kijken hoe zijn buurvrouw de luiken staat te teren. Hij vraagt zich waarschijnlijk af hoe zijn buurman dat voor elkaar heeft gekregen! Wat ook opvalt is de kleding van de 'schippersvrouw' , meer een jurkje voor een feestje dan voor luikenteren!
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: UIT HET (SCHIPPERS)LEVEN GEGREPEN... OF 'ZO DEDEN WIJ DAT!'

Bericht door Arie »

Geert.

Misschien was deze schipper al geëmancipeerd?
Er waren toch behoorlijk wat schippers vrouwen die voor haar man echt niet onder deden wat varen en aanverwante werkzaamheden aan ging.

Gr. Arie
Binnenvaarder schreef:Wat mij opvalt op de 1e foto is dat de buurman ook met veel interesse staat te kijken hoe zijn buurvrouw de luiken staat te teren. Hij vraagt zich waarschijnlijk af hoe zijn buurman dat voor elkaar heeft gekregen! Wat ook opvalt is de kleding van de 'schippersvrouw' , meer een jurkje voor een feestje dan voor luikenteren!
mvg
Geert
Hou de vaart er in.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: UIT HET (SCHIPPERS)LEVEN GEGREPEN... OF 'ZO DEDEN WIJ DAT!'

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
"Hou maar vast buurvrouw!", vrouw Van der Veen van de Vriendschap helpt bij het verhalen langszij van de gindmolen...

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: UIT HET (SCHIPPERS)LEVEN GEGREPEN... OF 'ZO DEDEN WIJ DAT!'

Bericht door Kees Keijzer »

Harry, nu weet ik wat voor schip de "Vriendschap" was. een kastje met een bouwjaar van de eerste decennia van de vorige eeuw,ca. 400 ton, roef aan de den, dekhut en stuurhut achterop, laag dennetje, kijk maar naar de schotten op de den.
Het schip heeft ik denk wel dertig jaar grind van de Maas naar regio Amsterdam gevaren maar het is inmiddels al verscheidene jaren uit de vaart.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: UIT HET (SCHIPPERS)LEVEN GEGREPEN... OF 'ZO DEDEN WIJ DAT!'

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Er is een tijd van werken...

Afbeelding
... en er is een tijd van rusten!

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
mastodont
Berichten: 8164
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: UIT HET (SCHIPPERS)LEVEN GEGREPEN... OF 'ZO DEDEN WIJ DAT!'

Bericht door mastodont »

als jij ze op jou beurt weer kwijt wil Harry ,dan houd ik mij aan bevolen
doe mij zo een archiefje :lol:
gr
leo
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: UIT HET (SCHIPPERS)LEVEN GEGREPEN... OF 'ZO DEDEN WIJ DAT!'

Bericht door Wrijfhout »

En dat zegt iemand die inmiddels over een enorm spitsenarchief beschikt.
Ik hoop dat er meer mensen op de proppen komen met foto's van het alledaagse leven!

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
t.fluks
Berichten: 960
Lid geworden op: 07 apr 2007 20:26

Re: UIT HET (SCHIPPERS)LEVEN GEGREPEN... OF 'ZO DEDEN WIJ DAT!'

Bericht door t.fluks »

Wat een prachtig nostalgisch topic.Een schot in de roos!
Kees, jij had toch wel erg veel op te ruimen uit het herft, wat zul jij blij geweest zijn, toen er wasautomaat en droger kwam en met en verhoogde denneboom had je ook niet meer zoveel stutten nodig.In de "Neptunis 2" stond toch een 4 cyl 150 pk MAN?In de 60er jaren was
Jannes Berends de schipper. Hij ging aan de wal en werd later directeur van de EDOS te Meppel, die later fuseerde met de FMH te Heerenveen. We zaten samen op de MULO te Sneek, af en toe spreek ik hem nog wel eens.
Tammo
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: UIT HET (SCHIPPERS)LEVEN GEGREPEN... OF 'ZO DEDEN WIJ DAT!'

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Jantje Stout helpt mee de steekbijtels te slijpen.
Hebben jullie die nog wel aan boord, steekbijtels en bikhamers.
:x :| :x weer rotzooi in m'n ogen...

Afbeelding
enneh, staande stuurwerken, bestaan die ook nog?

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Plaats reactie