Uit het (schippers)leven gegrepen of "Zo deden wij dat!"

Alles over binnenscheepvaart
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: UIT HET (SCHIPPERS)LEVEN GEGREPEN... OF 'ZO DEDEN WIJ DAT!'

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding
effe vasthouwe
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: UIT HET (SCHIPPERS)LEVEN GEGREPEN... OF 'ZO DEDEN WIJ DAT!'

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding
omhoog op het Hollands Diep en een rukkie van de sleepboot
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: UIT HET (SCHIPPERS)LEVEN GEGREPEN... OF 'ZO DEDEN WIJ DAT!'

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding
geen kolenstof in Stein, dus de roeiboot maar een kwassie geven.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: UIT HET (SCHIPPERS)LEVEN GEGREPEN... OF 'ZO DEDEN WIJ DAT!'

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Die kans krijg je nooit meer om te zien hoe een geladen sleepkast in een komsluis voor de kant komt.
De tijman heeft een draadje aangepakt en op een paal gezet. De sleepdraad is over de kopbolder gelegd
en zo komt het spul netjes binnen de sluis. Achter de Maine hangt op de tweede lengte de Tonkin achter de Angleur.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
careljan
Berichten: 87
Lid geworden op: 02 jan 2009 14:33

Re: UIT HET (SCHIPPERS)LEVEN GEGREPEN... OF 'ZO DEDEN WIJ DAT!'

Bericht door careljan »

Hoe werd dan die tweede lengte afgemeerd? dreef die langszij het eerste schip, of maakte de sleper los om te helpen manouvreren?

Staat daar naast de tijman een (bakfiets) ijscokar, met een jongetje er naast?
Was een sluis toen al zo toeristisch, of kwam er zoveel vaart langs dat het bij warmte lonend was ijs op de sluis te verkopen?

Groet, CJ
If you think education is expensive, try ignorance (Derek Bok)
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: UIT HET (SCHIPPERS)LEVEN GEGREPEN... OF 'ZO DEDEN WIJ DAT!'

Bericht door Jan van der Doe »

Careljan,

Toeristen zullen er in die jaren niet al te veel zijn geweest. Maar de mensen aan boord van de schepen lusten ook wel een ijsje, zeker in de tijd dat er nog geen vrieskasten/ijskasten aan boord waren.
En even op de hoek een ijsco halen ging ook niet.

Nee, de sleepboot maakte niet los om een handje te helpen. De tweede lengte dreef de kolk in. Toen was er nog wel wat meer tijd en geduld.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: UIT HET (SCHIPPERS)LEVEN GEGREPEN... OF 'ZO DEDEN WIJ DAT!'

Bericht door Wrijfhout »

Ik weet niet of ik dit artikel al een heb geplaatst, anders is hij voor de 'nieuwkomers'...

gr. Harry

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: UIT HET (SCHIPPERS)LEVEN GEGREPEN... OF 'ZO DEDEN WIJ DAT!'

Bericht door Kees Keijzer »

Het was allemaal zo gewoon , elk voorjaar weer alles nakijken op roest en kale plekken, randjes glad steken, met grof schuurpapier bijschuren , twee keer menieën, met grondverf met een beetje lak er door bijplekken , alles goed schuren en als het weer goed was aflakken, het was zo gewoon je nam er meestal geen foto van.
Dit fotootje is genomen door mijn zus Truus in 1968 op het voordek van de "Haringvliet"
Afbeelding
Het schip ligt in de Parkhaven in Rotterdam, jarenlang onze vaste stek in de Maasstad als we op werk wachtten.
Onder dat ronde deksel net voor de reserve schroef zit de kattekop, een membraampomp om op de ruimen te lenzen, die werd aan gedreven door de Deutz die na het verwijderen van de zijschroef was blijven staan als anker en hulpmotor voor pompen en stroomopwekking.
En de namen van de schepen; van buiten af;
De "Speranza" Voerman, "Vertrouwen" Bruchts?,"Pax" Oele, "Spes"Bultje, "Avontuur" Neef en die bij ons opzij ligt kan ik niet thuis brengen, als iemand aanvulliing heeft zie ik het wel,ik weet ook niet alles.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: UIT HET (SCHIPPERS)LEVEN GEGREPEN... OF 'ZO DEDEN WIJ DAT!'

Bericht door Kees Keijzer »

Dit kan langzamerhand wel onder de oude ambachten gerangschikt worden, de houten kap luiken dichtleggen;Afbeelding
Mijn nichtje Riek is in de vacantietijd in 1964 aan boord en helpt de merkels in leggen, we hadden in Middelharnis grind gelost en de luiken open laten liggen om het ruim te laden drogen tijdens de vaart naar de Parkhaven in Rotterdam, we liggen hier langszij van de "Zeldenrust" van Hollebrandse een kastje met een hele zware Brons er in, hier een foto uit Varen een manier van leven van dat schip aan de Buitenkalkhaven in Dordt;
Afbeelding
In de vacantietijd voeren er in die tijd altijd wel neven of nichten mee, hier nog een 'stoere' foto van neef Piet;
Afbeelding
Hier nog een foto 1967 van mijn zus Truus en nicht Riek op de beneden deur van de sluis van Roermond;
Afbeelding
De foto is tevens een postume hulde aan beide, ze zijn niet meer onder ons.
En deze foto, op de zelfde dag genomen past ook wel in dit kader; Pa even aan het bellen op de sluis om bij een andere molen te laden en een buurman staat te wachten om ook nog een belletje te doen, je kan het je nu niet meer voorstellen in het G S M tijdperk;
Afbeelding
En tot slot een grappige foto van mijn vader, 30 graden en Pa met een sjaal om aan het roer;
Afbeelding
We waren hier afvarend in de bocht van Neer;
Afbeelding
Zo, dat was weer enige nostalgie van iemand die het verleden koestert, want het heden komt voort uit het verleden.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
zoetwatermatroos
Berichten: 803
Lid geworden op: 04 aug 2008 22:34
Locatie: Loon op zand

Re: UIT HET (SCHIPPERS)LEVEN GEGREPEN... OF 'ZO DEDEN WIJ DAT!'

Bericht door zoetwatermatroos »

Mooie foto's kees :D
Schipper MTS Vosta
Plaats reactie