Hoe noem je zoiets?

Alles over binnenscheepvaart
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Hoe noem je zoiets?

Bericht door Wrijfhout »

Ik praat nogal eens met schippers uit alle windstreken en merk dan dat er verschillende benamingen voor het zelfde onderdeel zijn. Vaak ligt hieraan een dialect ten grondslag. Zo gebruikte ik in mijn antwoord in een ander onderwerp het woord 'kamstuk', waarmee ik het opgezette stukje op het boeisel op de kop bedoel. Ik vroeg mij af of dit wel een juiste benaming is of betreft het een Groninger uitdrukking?

Misschien kent iemand meer voorbeelden van verschillende benamingen voor het zelfde onderdeel, het zou leuk zijn hier een aantal te verzamelen zodat deze uitdrukkingen niet verloren gaan. Dit kan natuurlijk alleen met aller hulp dus ik hoop dat nu ook eens mensen reageren die in de regel alleen maar meelezen. Het is al te lang te stil geweest op het binnenvaartforum. Hoogste tijd dat we ons weer eens een beetje roeren!

gr. Harry

Afbeelding

De Harlingen van Piet Leijenaar rond 1986 ter hoogte van Pampus..., met wit kamstukje op de kop. Of noem je dat anders?
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Binnenvaart
Berichten: 28402
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

Hoi Harry,

Wij noemde dat vroeger aan boord de Boeiing,en wat verder daar onder zat de Spiegel.

Rene
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Klopt Rene, het opgezette zwart geverfde deel ken ik ook als boeiing maar dan dat wit geverfde opgezette stukje. Tegenwoordig hoor ik het ook wel als golfbreker genoemd???

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Bertus

Bericht door Bertus »

Hier even wat visuele duidelijkheid aangaande de boeing, golfbreker en kam.
Afbeelding
Hier zie je de kop van het ms Gelria met de boeing waar de naam opstaat, daar bovenop met de 2 ronde gaatjes ( om event. een draad of zo door te steken) de golfbreker en daar op de kam, dat zwarte "ding" met die "haakjes.
Afbeelding
Hier de voormalige Gelria waar door een Engelsman, welke het schip heeft gekocht en omgebouwd als recreatievaartuig, en de golfbreker er af heeft gehaald ivm. de hoogte voor het zicht en het schip toch niet meer geladen op bv. IJsselmeer of Zeeland voer. De kam heeft hij er wel weer opgeplaatst en hier zie je ook duidelijk de functie voor de kam.
Er (zijn) waren ook kammen waar in het midden (tussen de haken) een rol zat zodat de draad er beter door liep.
Het woord "kamstukje" gebruikte we nooit het was altijd gewoon de kam.
"Leg hem maar door de kam". Vooral als de meerdraad ver wegstond hield je zo het voorschip "strakker" tegen de wal.
Dit schip heeft mijn grootvader in 1931 bij A.Apol in Wirdum laten bouwen voor Æ’ 19,500 ( kost nu haast mijn BMW motorfiets met 90 pk) stond een 3 cil MWM in van 55 pk, 1961 100 pk DAF diesel. Lxbxd: 27x 5.09x 1,70 m.
Mijn grootvader is in 1943 overleden, heeft m'n oom er tot 1970 mee bij de CSM (suikerfabriek) gevaren en in 1970 heeft zijn oudste zoon er mee in de losse cement gevaren en toen verkocht . In 1988 heeft een Engelsman het schip gekocht. Ook voer er nadien ook een Geria in de cement hoofdzakelijk vanuit Maastricht, maar dat was de 2e zoon van mijn oom.
Weer wat duidelijkheid over kammen en boeingen e.d. en tevens wat info
het ms Gelria welke vele oudschippers dit schip wel zullen kennen.
Groeten Bertus.
Bertus

Bericht door Bertus »

Vergeet ik nog de spiegel te vermelden.
Dat is het gedeelte wat bij een geladen schip boven water uitstak tot de onderkant van het berghout waar de boeing op stond.
Dat stond haast nooit in de teer maar was netjes geverfd of stond ik de lijnolie
Bertus.
arij
Berichten: 89
Lid geworden op: 31 dec 2004 00:47
Locatie: Goudswaard

Bericht door arij »

Bertus had het over; dat zwarte ding met die haakjes. Nu die haakjes worden ook kammen genoemd.
In het maritieme woorden boekje van J.F. Fiëtor 'Zeemanstaal'. Vind je onder:
Kammen, rondingen in en op de verschansing, meeestal vóór en achter, vaak met draaibare verticale rollen waarin de meertrossen komen te liggen. Bij ons op de Noord Hinder hebben wij deze ook.

Maar om op de vraag van Wrijfhout terug te komen.

Wat denk je van slaggaard, ook wel slagaard geschreven of gaerde, of geerde. Terwijl het eigenlijk een peilstok is. Vroeger algemeen aan boord te vinden. Maar is dat tegenwoordig nog zo? Ik heb weleens aan binnenschippers en of aan opvarende van de binnenvaart of ze nog een slagaard aan boord hadden. De meeste wisten niet waar ik het over had.

gr arij
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Bedabkt jongens voor de uitleg. Als ik het nu even samenvat aan de hand van de foto van de kop van de Gelria dan denk ik dat ik er niet ver naast zat. Op de boeiing staat het kamstuk (zo hoor ik noordelijke schippers dat noemen) en op het kamstuk zit de kam. En dat wist ik niet dat dat onderdeel kam werd genoemd. Mij is nu wel duidelijk hoe ze dan aan de naam kamstuk komen.

Heb ik een andere vraag: wat wordt precies onder 'bestek' verstaan?

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Binnenvaart
Berichten: 28402
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

Hoi Arij,

Ik zit op de sluis en zie eigenlijk nooit meer een slag(h)aard,ik heb hem vroeger aan boord veel moeten schilderen,gebruikt werdt hij niet veel,maar was wel mooi met al die kleurtjes.

Rene
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Bertus

Bericht door Bertus »

Hoi Harry,
Heb ik net een heel verhaal zitten tikken met uitleg, plaats ik een foto , alles weg moet ik opnieuw beginnen, maar doe ik.
Zal eerst even een foto van de Vorstwijk plaatsen, was vroeger van de NRM ( Wijkdienst KNSM) dan kun je het waarschijnlijk beter zien wat er bedoeld wordt
Afbeelding
Het bestek is de staande rand van het gangboord tussen de voor- en achterboeing. Deze rand bestaat meestal uit drie aan elkaar geklonken platen. ( tegenwoordig gelast) De buitenste is de bergplaat waar het halfrond van het "berghout" op zit. Een echt berghout zie je nog wel op oude schepen en bv. stoomboten, de moderne bv. sleepboten hebben een ijzeren berghout. Wordt geen bergijzer genoemd.
Dan de bovenkant van de huidplaat en dan aan de binnenkant het hoeklijn waar het gangboord met de zijkant wordt verbonden.
Op de foto zie je boven de ijken boven op het bestek een klein wit streepje
Bertus

Bericht door Bertus »

Hoi Harry, en hopelijk ook andere lezers,
Heb ik net een heel verhaal zitten tikken met uitleg, plaats ik een foto , alles weg moet ik opnieuw beginnen, maar doe ik.
Zal eerst even een foto van de Vorstwijk plaatsen, was vroeger van de NRM ( Wijkdienst KNSM) dan kun je het waarschijnlijk beter zien wat er bedoeld wordt
Afbeelding
Het bestek is de staande rand van het gangboord tussen de voor- en achterboeing. Deze rand bestaat meestal uit drie aan elkaar geklonken platen. ( tegenwoordig gelast) De buitenste is de bergplaat waar het halfrond van het "berghout" op zit. Een echt berghout zie je nog wel op oude schepen en bv. stoomboten, de moderne bv. sleepboten hebben een ijzeren berghout. Wordt geen bergijzer genoemd.
Dan de bovenkant van de huidplaat in het midden en dan aan de binnenkant het hoeklijn waar het gangboord met de zijkant wordt verbonden.
Op de foto zie je boven de ijken boven op het BESTEK een klein wit streepje, dit was makkelijk dan kon je goed zien waar de ijken zaten, zeker ik donker.
Hier zijn ook mooi de beide slagaarden te zien welke aan beide zijde van de mast staan. Deze waren saai zwart-wit geverfd, maar de meeste gebruikte kleuren. Onderste gedeelte was meestal tot de lege diepgang en dan had je blokken van bv. 25 cm. met een markering of kleur voor de totale geladen diepgang, in dit geval 2.37 m. Werden toen der tijd op de rivier bij bepaalde ondiepten gebruikt, maar ook veel in bv getijhavens in Zeeland. Tegenwoordig zijn het allemaal electronische dieptemeters in de stuurhut.
Dan gaan we gelijk maar door met een volgend onderdeel, voor vele een bekend iets maar er zullen hier best lezers zijn die het niet kennen.
De Zwierboom. De zwierboom wordt gebruikt om bij een schuine wal naar de wal te zwieren, want tussen schip en de wal zitten enige meters .
Deze is op de foto goed te zien. Op de hoek van de denneboom
(luikhoofd) aan bakboord zie je een korte dikke "paal" staan en net onder de luiken zie je ook een dunnere liggende pijpvan ca 5 - 6 meter lang.
Je moet dit zien als een soort mast en giek. De zwierboom (giek) was te verstellen met een draad waar deze in hing zodat je deze bij zowel leeg als geladen schip kon gebruiken om aan de wal te komen om bv. een draad weg te brengen. Deze wordt op de rivier veel gebruikt. Op de foto zie je nog net aan SB. een klein stukje van de "paal", naast het witte roefje op de hoek.
Ik heb ergens op een forum een foto zien staan waar een loods met fiets in de Bovenrijn aan de wal gaat. Indien ik weet waar die staat vermeld ik het even. Ja en zo zijn er wel meer benamingen, voor de varensmensen eenvoudig, maar voor anderen niet, dus kom er mee als je iets wil weten, ik vind het leuk om eventuele uitleg te geven zover ik denk dat mijn kennis strekt.
bv. Barlijn, koekoek, hel, kloot, potdeksel en zo zullen er nog wel meer "dingen" zijn. Dingen zet ik tussen haakjes want dingen bestaan op een schip niet.
Ik ga snel dit hele epistel plaatsen voordat het weer weg is, en ik hoop niet dat het te langdraderig was.
Overigens had ik bij de foto van de Gelria gezegd dat die "haakjes"de kam is.
Groeten Bertus.
Plaats reactie