Zo is het...pas nog een KL overhaald uit 1964.....niets te lijden gehad.
De DL ( drukgevulde Lijn motor) was inderdaad met turbo uitgevoerd, het probleem waar we toen mee zaten, was dat het anticorrosiemiddel, de dreumes olie, die nogal vet was, de turbo liet dicht slippen.
Na de DL kwam de NL ( Nieuwe Lijn) met aangebouwde tandwielkast zoals de L.
Uiteraard gevolgd door een DNL en VDNL oplopend in vermogens tot 190 pk/ per cilinder.
Even terug naar de KL...als je als monteur de spoelluchtklep plaatjes ( perszijde) moest vervangen moest je dus eerst die hele koelerbak weg slopen om erbij te kunnen...arbeidsintensief.pfff.
En zowel bij de L als KL was aan de voorzijde waar de spoelluchtkleppen zaten, de framedeur iets omgezet, zodat hij gewoon de lucht ( atmosfeer) uit de machinekamer kon zuigen.
Groeten,
Dirk
De machinekamer.
Re: Machinekamer
Bij de Dl zat aan de voorkant een hele bak in de vorm van een looprek als je dan die plaatjes moest verwisselen moest ook die hele bak eraf.
En die plaatjes gingen door die blower wel eens kapot bv een stukje eraf.
En die plaatjes gingen door die blower wel eens kapot bv een stukje eraf.
Re: Machinekamer
Omdat er halverwege dit topic wat Kromhouten voorbij kwamen, deze foto's even opgeduikeld:
Op de Koningspoort, Rotterdam.
En in het Havenmuseum de verdieselde tweecilinder Berkel:
Groeten van Tim!
Op de Koningspoort, Rotterdam.
En in het Havenmuseum de verdieselde tweecilinder Berkel:
Groeten van Tim!
Re: Machinekamer
Hoe lang gaat het duren voor wij alle een cummens of ander peppy en kokkie merk hier op de foto zien staan met vele draai uren en in zeer goede staat.
Kwaliteit duurt het langst
Kwaliteit duurt het langst
-
- Berichten: 286
- Lid geworden op: 16 dec 2006 17:15
- Locatie: krimpen aan den ijssel
- Contacteer:
Re: Machinekamer
dirk, die 5 DNL zijn toch jou goud mijntjes bij die stroom schepenDirk de Jong schreef:Zo is het...pas nog een KL overhaald uit 1964.....niets te lijden gehad.
De DL ( drukgevulde Lijn motor) was inderdaad met turbo uitgevoerd, het probleem waar we toen mee zaten, was dat het anticorrosiemiddel, de dreumes olie, die nogal vet was, de turbo liet dicht slippen.
Na de DL kwam de NL ( Nieuwe Lijn) met aangebouwde tandwielkast zoals de L.
Uiteraard gevolgd door een DNL en VDNL oplopend in vermogens tot 190 pk/ per cilinder.
Even terug naar de KL...als je als monteur de spoelluchtklep plaatjes ( perszijde) moest vervangen moest je dus eerst die hele koelerbak weg slopen om erbij te kunnen...arbeidsintensief.pfff.
En zowel bij de L als KL was aan de voorzijde waar de spoelluchtkleppen zaten, de framedeur iets omgezet, zodat hij gewoon de lucht ( atmosfeer) uit de machinekamer kon zuigen.
Groeten,
Dirk
Re: Machinekamer
Mag er van mij ook wel tussen, hoor, maar daar zie je niks aan, of die blokkies nou nieuw zijn of 40 jaar oud, 't is één pot nat...velasquez schreef:Hoe lang gaat het duren voor wij alle een cummens of ander peppy en kokkie merk hier op de foto zien staan met vele draai uren en in zeer goede staat.
Kwaliteit duurt het langst
Groeten van Tim
-
- Berichten: 758
- Lid geworden op: 01 feb 2005 14:41
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Machinekamer
Dirk,Dirk de Jong schreef: Even terug naar de KL...als je als monteur de spoelluchtklep plaatjes ( perszijde) moest vervangen moest je dus eerst die hele koelerbak weg slopen om erbij te kunnen...arbeidsintensief.pfff.
En zowel bij de L als KL was aan de voorzijde waar de spoelluchtkleppen zaten, de framedeur iets omgezet, zodat hij gewoon de lucht ( atmosfeer) uit de machinekamer kon zuigen.
Groeten,
Dirk
In het verleden heb ik de benaming "hondenhokjes" wel eens horen vallen hiervoor.
Vroeger met een 2 cilinder (100 pk dus) gevaren en we hadden 2 reserve kant en klaar staan, was makkelijk en snel wissellen.
En in die framedeur hadden we nog extra gaten geboord.
m.vr.gr. Ronald.
Re: Machinekamer
Dan is het jammer dat ik er geen foto's van heb. Toen ik op de Vijzelgracht voer, stond daar een 24 jaar oude Caterpillar 3408 in, 365 pk opgedraaid naar 400 pk/1200 tpm. Dat machientje liep als een klokje, en daar zat nog aardig power in ook. Geen overmatige rookwolken of dat soort onzin, gewoon een betrouwbare, rustige motor. Helaas is die machine zo'n 2 jaar geleden eruit geknikkert, om plaats te maken voor een electronische Caterpillar 3406 van 390 pk. Dat is zo'n moderne rammelkast waar je niks een hebt en niks aaan kunt doen....velasquez schreef:Hoe lang gaat het duren voor wij alle een cummens of ander peppy en kokkie merk hier op de foto zien staan met vele draai uren en in zeer goede staat.
Kwaliteit duurt het langst
Laten we wel zijn, vroegâh kon men ook wel een betrouwbare snelloper bouwen. De oudere Caterpillars zijn (naar mijn mening) een stuk beter dan die moderne meuk.
Zelf heb ik ook nog wel een voorbeeldje van een oude snelloper, die aardig bejaard is geworden eer hij de geest gaf.
(foto gemaakt tijdens de laatste "reddings-actie", in- en uitlaatpakkingen vervangen en andere klusjes)
DAF 1160, 160 pk,bouwjaar onbekend, maar wel voor 1973. Dit torrretje heeft zijn halve leven in een vrachtwagen door gebracht, om vervolgens als kopschroef-motor geplaatst te worden hier aan boord, alwaar hij de andere helft van zijn leven diende. Starten en lopen, dat ding.
Maar hij begon aan alle kanten koelwater te lekken, en de juiste pakkingen vinden bleek niet eenvoudig te zijn, omdat er nog maar weinig te krijgen was voor zo'n oud karretje. Ondanks dat we regelmatig koelwater bij vulden, heeft ie op een kwade dag besloten al zijn water te lozen en vast te lopen.
Hij heeft daarna nog enkele maanden gedraaid, regelmatig vast lopend, tot hij echt niet meer aan de gang wou.
Vervolgens 3 maanden zonder kopschroef gevaren, en bij de werfbeurt het oude DAFje eruit geknikkert en een nieuwe KMD (DAF) geplaatst van 250 pk.
Dit karretje bevalt prima, ook weer starten en lopen. En GEEN electronica! Maar wel CCR fase 2.
Het zal mij benieuwen of deze ook weer ouder word dan 20 jaar.
Gr. Ed
-
- Berichten: 9009
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Machinekamer
Hallo motorvrienden;
Vanmorgen nog even in het motorenmuseum wezen kijken en Peter heeft de M.A. N. ook nog even laten draaien dus alles is weer klaar voor de draaidag volgende week zaterdag.
Open vanaf zaterdag 6 maart om 10.00 u Nanengat 7a Papendrecht
Zelf ben ik er niet , ik zit aan boord.
Gr, Kees.
Vanmorgen nog even in het motorenmuseum wezen kijken en Peter heeft de M.A. N. ook nog even laten draaien dus alles is weer klaar voor de draaidag volgende week zaterdag.
Open vanaf zaterdag 6 maart om 10.00 u Nanengat 7a Papendrecht
Zelf ben ik er niet , ik zit aan boord.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.