Vergeet het geluid niet aan te zetten!
https://www.youtube.com/watch?v=69JVWSePnKk
gr. marco
De machinekamer.
Re: Machinekamer
recht zo die gaat
Re: Machinekamer
Marco
Wat een sound!!!!!
Groeten
Jan
Wat een sound!!!!!
Groeten
Jan
Re: Machinekamer
PRACHTIG Marco wat een sound he ,ik moet toch weer eens tijd vrij maken voor de machinekamer .
groetjes Henk
groetjes Henk
Bijstand alsjeblieft
Heren, ik heb uw hulp nodig.
Jasper heeft een Stork R155 hoofdmotor met een Lohmann u Stolterfohlt GUX240 versnellingsbak, maar de boeken voor deze niet aanwezig zijn.
Heeft iemand hebt alle informatie voor de motor of de versnellingsbak? Als dat niet kan iemand mij vertellen wat je denkt het ventiel kloof berekeningen worden voor de Stork? Ik heb stel ze op 020 inlaat en uitlaat 025 maar zou graag zeker zijn van de juiste afstand.
Kan iemand mij helpen, alsjeblieft?
David
Jasper heeft een Stork R155 hoofdmotor met een Lohmann u Stolterfohlt GUX240 versnellingsbak, maar de boeken voor deze niet aanwezig zijn.
Heeft iemand hebt alle informatie voor de motor of de versnellingsbak? Als dat niet kan iemand mij vertellen wat je denkt het ventiel kloof berekeningen worden voor de Stork? Ik heb stel ze op 020 inlaat en uitlaat 025 maar zou graag zeker zijn van de juiste afstand.
Kan iemand mij helpen, alsjeblieft?
David
Re: Machinekamer
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 4590
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Machinekamer
W.A. Van Berkel was een machinefabriek die werkelijk alles maakte. Niet alleen weegschalen, maar zelfs ook 35 (water)vliegtuigen! De productie daarvan hield rond 1922 op. Ik denk dat van Berkel toen een dipje had, want ze verhuurden hun productiehallen in Rotterdam totdat ze zelf weer in gebruik namen in 1928.
Motoren werden gefabriceerd van 1919 tot 1923, alle types die ik ken zijn min of meer gelijk, maar hebben onderling ook verschillen. Ik vermoed dat er geen grote series gebouwd zijn, ze waren niet erg succesvol. Je kon toen gewoon een motor als gietstuk bestellen en daarna ging je als machinefabriek dat ruwe blok helemaal bewerken. Custom-built zouden we nu zeggen. Er waren in die tijd handige smederijen die met een draaibank en een freesbank zelf een motor in elkaar knutselden. Serieproductie en standaardisatie van onderdelen waren Amerikaanse moderniteiten. Enkelen van die machinefabriekjes zijn in serie gaan bouwen en uitgegroeid tot de bekende merken.
Van Berkel bouwde verticale 1, 2 en 3 cylindermotoren. In het noorden werd in 1921 een demonstratie georganiseerd bij Fulton in Hoogezand. In 1923 werd van Berkel vertegenwoordigd door firma Boll & Gorter aan de Westerhaven in Groningen. Ze adverteerden met hun zuinigheid van 210 gr/pk/uur en hun lage smeerolieverbruik.
1 cyl - 22-30 pk
2 cyl - 48-70 pk
3 cyl - 65-90 pk
In 1922 zou de motoren fabriek verkocht zijn aan Fravri & Momoram die ze nog onder de naam "Fra - Vrie" op de markt zouden hebben gebracht. Maar ik heb er nog nooit een gezien. Het gezegde "van Berkel patent - ellende zonder end" zal daar vast iets mee te maken hebben. Maar weegschalen maken, dat konden ze.
Motoren werden gefabriceerd van 1919 tot 1923, alle types die ik ken zijn min of meer gelijk, maar hebben onderling ook verschillen. Ik vermoed dat er geen grote series gebouwd zijn, ze waren niet erg succesvol. Je kon toen gewoon een motor als gietstuk bestellen en daarna ging je als machinefabriek dat ruwe blok helemaal bewerken. Custom-built zouden we nu zeggen. Er waren in die tijd handige smederijen die met een draaibank en een freesbank zelf een motor in elkaar knutselden. Serieproductie en standaardisatie van onderdelen waren Amerikaanse moderniteiten. Enkelen van die machinefabriekjes zijn in serie gaan bouwen en uitgegroeid tot de bekende merken.
Van Berkel bouwde verticale 1, 2 en 3 cylindermotoren. In het noorden werd in 1921 een demonstratie georganiseerd bij Fulton in Hoogezand. In 1923 werd van Berkel vertegenwoordigd door firma Boll & Gorter aan de Westerhaven in Groningen. Ze adverteerden met hun zuinigheid van 210 gr/pk/uur en hun lage smeerolieverbruik.
1 cyl - 22-30 pk
2 cyl - 48-70 pk
3 cyl - 65-90 pk
In 1922 zou de motoren fabriek verkocht zijn aan Fravri & Momoram die ze nog onder de naam "Fra - Vrie" op de markt zouden hebben gebracht. Maar ik heb er nog nooit een gezien. Het gezegde "van Berkel patent - ellende zonder end" zal daar vast iets mee te maken hebben. Maar weegschalen maken, dat konden ze.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: Machinekamer
Bedankt voor de informatie Gert!
Ze maakten, geloof ik, ook machines voor slagerijen (gehaktdraaiers).
Koffiemolens zoals ze vroeger bij Pietje de Gruyter en Appie Heijn gebruikten ook (zie achter de motor!).Maar weegschalen maken, dat konden ze.
Ze maakten, geloof ik, ook machines voor slagerijen (gehaktdraaiers).
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Machinekamer
berkel werd gemaakt met de bakjesknapper dit schijnt een drama geweest te zijn
mijn opa heeft bij de hunze gevaren daar waren er ook berkel met bakjes knapper
dit regelde waarschijnlijk niet of hij viel stil of hij ging steeds sneller
mijn vader die kocht een tjalk met een berkel mijn opa zij dat schip was wel goed
maar die berkel dat was niks
mijn vader heeft er 6 jaar mee gevaren vanaf 1970 tot 1976
mijn vader heeft een paar tientjes kosten gehad
in hij draait nog met een motor van 85 jaar wie doet het beter
gr marten
mijn opa heeft bij de hunze gevaren daar waren er ook berkel met bakjes knapper
dit regelde waarschijnlijk niet of hij viel stil of hij ging steeds sneller
mijn vader die kocht een tjalk met een berkel mijn opa zij dat schip was wel goed
maar die berkel dat was niks
mijn vader heeft er 6 jaar mee gevaren vanaf 1970 tot 1976
mijn vader heeft een paar tientjes kosten gehad
in hij draait nog met een motor van 85 jaar wie doet het beter
gr marten
Re: Machinekamer
Hallo,
ik zou van U gaarne willen vernemen wat IMOB voor een motor is, waar gebouwd enz,lijkt mij gezien de fundatie een scheeps motor, maar heb er nooit van gehoord en zou er gaarne iets van willen weten.
bvb mijn dank.
Geert
ik zou van U gaarne willen vernemen wat IMOB voor een motor is, waar gebouwd enz,lijkt mij gezien de fundatie een scheeps motor, maar heb er nooit van gehoord en zou er gaarne iets van willen weten.
bvb mijn dank.
Geert