De machinekamer.

Alles over binnenscheepvaart
Dirk de Jong

Re: Machinekamer

Bericht door Dirk de Jong »

Zo is het...pas nog een KL overhaald uit 1964.....niets te lijden gehad.

De DL ( drukgevulde Lijn motor) was inderdaad met turbo uitgevoerd, het probleem waar we toen mee zaten, was dat het anticorrosiemiddel, de dreumes olie, die nogal vet was, de turbo liet dicht slippen.
Na de DL kwam de NL ( Nieuwe Lijn) met aangebouwde tandwielkast zoals de L.
Uiteraard gevolgd door een DNL en VDNL oplopend in vermogens tot 190 pk/ per cilinder.

Even terug naar de KL...als je als monteur de spoelluchtklep plaatjes ( perszijde) moest vervangen moest je dus eerst die hele koelerbak weg slopen om erbij te kunnen...arbeidsintensief.pfff.
En zowel bij de L als KL was aan de voorzijde waar de spoelluchtkleppen zaten, de framedeur iets omgezet, zodat hij gewoon de lucht ( atmosfeer) uit de machinekamer kon zuigen.

Groeten,

Dirk
edison

Re: Machinekamer

Bericht door edison »

Bij de Dl zat aan de voorkant een hele bak in de vorm van een looprek als je dan die plaatjes moest verwisselen moest ook die hele bak eraf.
En die plaatjes gingen door die blower wel eens kapot bv een stukje eraf.
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Machinekamer

Bericht door Tim76 »

Omdat er halverwege dit topic wat Kromhouten voorbij kwamen, deze foto's even opgeduikeld:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de Koningspoort, Rotterdam.

En in het Havenmuseum de verdieselde tweecilinder Berkel:

Afbeelding

Afbeelding

Groeten van Tim!
velasquez

Re: Machinekamer

Bericht door velasquez »

Hoe lang gaat het duren voor wij alle een cummens of ander peppy en kokkie merk hier op de foto zien staan met vele draai uren en in zeer goede staat.
Kwaliteit duurt het langst
kulletje
Berichten: 286
Lid geworden op: 16 dec 2006 17:15
Locatie: krimpen aan den ijssel
Contacteer:

Re: Machinekamer

Bericht door kulletje »

Dirk de Jong schreef:Zo is het...pas nog een KL overhaald uit 1964.....niets te lijden gehad.

De DL ( drukgevulde Lijn motor) was inderdaad met turbo uitgevoerd, het probleem waar we toen mee zaten, was dat het anticorrosiemiddel, de dreumes olie, die nogal vet was, de turbo liet dicht slippen.
Na de DL kwam de NL ( Nieuwe Lijn) met aangebouwde tandwielkast zoals de L.
Uiteraard gevolgd door een DNL en VDNL oplopend in vermogens tot 190 pk/ per cilinder.

Even terug naar de KL...als je als monteur de spoelluchtklep plaatjes ( perszijde) moest vervangen moest je dus eerst die hele koelerbak weg slopen om erbij te kunnen...arbeidsintensief.pfff.
En zowel bij de L als KL was aan de voorzijde waar de spoelluchtkleppen zaten, de framedeur iets omgezet, zodat hij gewoon de lucht ( atmosfeer) uit de machinekamer kon zuigen.

Groeten,

Dirk
dirk, die 5 DNL zijn toch jou goud mijntjes bij die stroom schepen ;-)
Dirk de Jong

Re: Machinekamer

Bericht door Dirk de Jong »

Toch anders dan een 240...tenzij die mooi groen geverfd is! :D
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Machinekamer

Bericht door Tim76 »

velasquez schreef:Hoe lang gaat het duren voor wij alle een cummens of ander peppy en kokkie merk hier op de foto zien staan met vele draai uren en in zeer goede staat.
Kwaliteit duurt het langst
Mag er van mij ook wel tussen, hoor, maar daar zie je niks aan, of die blokkies nou nieuw zijn of 40 jaar oud, 't is één pot nat... :wink:

Groeten van Tim
Afloskapitein
Berichten: 758
Lid geworden op: 01 feb 2005 14:41
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Machinekamer

Bericht door Afloskapitein »

Dirk de Jong schreef: Even terug naar de KL...als je als monteur de spoelluchtklep plaatjes ( perszijde) moest vervangen moest je dus eerst die hele koelerbak weg slopen om erbij te kunnen...arbeidsintensief.pfff.
En zowel bij de L als KL was aan de voorzijde waar de spoelluchtkleppen zaten, de framedeur iets omgezet, zodat hij gewoon de lucht ( atmosfeer) uit de machinekamer kon zuigen.
Groeten,
Dirk
Dirk,

In het verleden heb ik de benaming "hondenhokjes" wel eens horen vallen hiervoor.
Vroeger met een 2 cilinder (100 pk dus) gevaren en we hadden 2 reserve kant en klaar staan, was makkelijk en snel wissellen.
En in die framedeur hadden we nog extra gaten geboord.

m.vr.gr. Ronald.
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Machinekamer

Bericht door Eemspoort »

velasquez schreef:Hoe lang gaat het duren voor wij alle een cummens of ander peppy en kokkie merk hier op de foto zien staan met vele draai uren en in zeer goede staat.
Kwaliteit duurt het langst
Dan is het jammer dat ik er geen foto's van heb. Toen ik op de Vijzelgracht voer, stond daar een 24 jaar oude Caterpillar 3408 in, 365 pk opgedraaid naar 400 pk/1200 tpm. Dat machientje liep als een klokje, en daar zat nog aardig power in ook. Geen overmatige rookwolken of dat soort onzin, gewoon een betrouwbare, rustige motor. Helaas is die machine zo'n 2 jaar geleden eruit geknikkert, om plaats te maken voor een electronische Caterpillar 3406 van 390 pk. Dat is zo'n moderne rammelkast waar je niks een hebt en niks aaan kunt doen....

Laten we wel zijn, vroegâh kon men ook wel een betrouwbare snelloper bouwen. De oudere Caterpillars zijn (naar mijn mening) een stuk beter dan die moderne meuk.
Zelf heb ik ook nog wel een voorbeeldje van een oude snelloper, die aardig bejaard is geworden eer hij de geest gaf.

Afbeelding
(foto gemaakt tijdens de laatste "reddings-actie", in- en uitlaatpakkingen vervangen en andere klusjes)

DAF 1160, 160 pk,bouwjaar onbekend, maar wel voor 1973. Dit torrretje heeft zijn halve leven in een vrachtwagen door gebracht, om vervolgens als kopschroef-motor geplaatst te worden hier aan boord, alwaar hij de andere helft van zijn leven diende. Starten en lopen, dat ding.
Maar hij begon aan alle kanten koelwater te lekken, en de juiste pakkingen vinden bleek niet eenvoudig te zijn, omdat er nog maar weinig te krijgen was voor zo'n oud karretje. Ondanks dat we regelmatig koelwater bij vulden, heeft ie op een kwade dag besloten al zijn water te lozen en vast te lopen.
Hij heeft daarna nog enkele maanden gedraaid, regelmatig vast lopend, tot hij echt niet meer aan de gang wou.
Vervolgens 3 maanden zonder kopschroef gevaren, en bij de werfbeurt het oude DAFje eruit geknikkert en een nieuwe KMD (DAF) geplaatst van 250 pk.

Afbeelding

Dit karretje bevalt prima, ook weer starten en lopen. En GEEN electronica! Maar wel CCR fase 2.
Het zal mij benieuwen of deze ook weer ouder word dan 20 jaar.

Gr. Ed
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Machinekamer

Bericht door Kees Keijzer »

Hallo motorvrienden;
Vanmorgen nog even in het motorenmuseum wezen kijken en Peter heeft de M.A. N. ook nog even laten draaien dus alles is weer klaar voor de draaidag volgende week zaterdag.
Open vanaf zaterdag 6 maart om 10.00 u Nanengat 7a Papendrecht
Zelf ben ik er niet , ik zit aan boord.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Plaats reactie