De machinekamer.

Alles over binnenscheepvaart
zeeuwse meer
Berichten: 256
Lid geworden op: 31 okt 2010 23:03

Re: Machinekamer

Bericht door zeeuwse meer »

IMOB motorenfabriek was vroeger gevestigd te Antwerpen
aan de noorderlaan ter hoogte van het Leopolddok.
De fabriek bestaat al lang niet meer en er is ook weinig of geen documentatie meer van te vinden.
Op het gebouw is nog wel heel lang de tekst imob motorenfabriek
te lezen geweest.
MVG.Kees
MVG. Kees.
een lelijk schip is nog altijd mooier dan een mooi huis
enterprise
Berichten: 437
Lid geworden op: 20 mar 2007 21:26

Re: Machinekamer

Bericht door enterprise »

In de " LEKKERKERK 9 " een motor van ong. 130t zonder roef,had rondom
dikke berghouten, van de betonfafriek van Firma Luyten in Lekkerkerk
( die was op de plek waar nu al die nieuwe huizen staan beneden het veer van
Lekkerkerk.) waar nog familie van jou Leo, op gevaren heeft als schipper, Piet Aarnoudse,
Stond ook een IMOB 120pk ,die was directomkeerbaar ,meen ik te weten.
dus er waren nog meer IMOB motoren in de vaart
er was geen geen beter leven dan een spitsenschippersleven .
zeeuwse meer
Berichten: 256
Lid geworden op: 31 okt 2010 23:03

Re: Machinekamer

Bericht door zeeuwse meer »

Dat moet dan een 6 cil geweest zijn en die ken ik er geen een, maar dat wil niet zeggen dat ze niet bestaan hebben natuurlijk.
Een 4 cil direct omkeerbaar lijkt me een ingewikkeld verhaal MVG.Kees.
MVG. Kees.
een lelijk schip is nog altijd mooier dan een mooi huis
enterprise
Berichten: 437
Lid geworden op: 20 mar 2007 21:26

Re: Machinekamer

Bericht door enterprise »

zeeuwse meer schreef:Dat moet dan een 6 cil geweest zijn en die ken ik er geen een, maar dat wil niet zeggen dat ze niet bestaan hebben natuurlijk.
Een 4 cil direct omkeerbaar lijkt me een ingewikkeld verhaal MVG.Kees.
Ik heb ook niet gezegd dat het een 4 cil. was.
er was geen geen beter leven dan een spitsenschippersleven .
zeeuwse meer
Berichten: 256
Lid geworden op: 31 okt 2010 23:03

Re: Machinekamer

Bericht door zeeuwse meer »

Goeie morgen Enterprise.
Je hebt inderdaad niet gezegd dat het een 4 cil was, maar met het vermogen van 120 pk dacht ik daar zelf aan .Sorry.
Er zijn ongetwijfeld in dit topic mensen die er veel meer vanaf weten dan ik.
Die kunnen ons dan mischien uit de droom helpen. MVG. Kees
MVG. Kees.
een lelijk schip is nog altijd mooier dan een mooi huis
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Machinekamer

Bericht door Fluks »

Dat moet dan een 2-takt motor geweest zijn.Groeten,Arie.
Groeten,Arie.
jos_br
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 nov 2010 23:27

Re: Machinekamer

Bericht door jos_br »

mastodont schreef:ik ken maar een schip met 1000 pk Deutz ,en die stond in de Tanker Tesoro het schip is later verlengd en ik heb hem al eens eerder genoemd
Jan Walpot wist waar ik het over had als ik het nog goed weet
het meeste indruk maakte toen de loop brug langs de motor
dat vond ik te gek
zelf voeren wij toen met 205PK Scania rond
daar keek je overheen :)
gr
leo

Leuk, dit forum.
De Tesoro en het zusterschip Adianus K hadden deze motor er inderdaad in staan.

Jos.
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Machinekamer

Bericht door Kees Keijzer »

Zaterdagmiddg ben ik even wezen kijken bij Peter Rheichwein en z'n inmiddels bijna lege motorenmuseum.
Op de foto gaat de laatste motor van z,n plaats. De 4 takt M-A-N onderzeebootdiesel uit 1917.
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Alles is al in opslag tot er een ruimte beschikbaar komt om het weer op te bouwen.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Jan Walpot
Berichten: 678
Lid geworden op: 04 dec 2006 18:35
Locatie: Giessenburg

Re: Machinekamer

Bericht door Jan Walpot »

Mooie foto Kees en hopelijk wordt die ruimte snel gevonden.
Groeten, Jan.
jakob

Re: Machinekamer

Bericht door jakob »

hallo allemaal,

Even voorstellen.... :wink:
Mijn naam is Jakob, ik vaar sinds 26-08-2006 met de opduwer Kobus.
De Kobus is uitgerust met een KROMHOUT M0. Dit is een gloeikop motortje uit 1923, ze levert 14epk bij 480 owm/min. motornummer 2627.
Het bootje zelf is gebouwd in 1927 op de werf Barkmeijer te stroobos.
Foto's zullen volgen... ik ben namelijk erg benieuwd of iemand iets weet over de geschiedenis van het scheepje.
Maar dat is voor een ander gedeelte van het forum. :wink:

Ik viel echter op een discussie over de cilinderkop van Kromhout motoren (pagina 15).
Kromhout is na het bouwen van de RO gloeikoppen (RO staat voor ruwolie) in het jaar 1916 (neem het jaartal met een korreltje zout) begonnen met de bouw van een verbeterde versie, welke bekend staat onder de M types (M00 t/m M6) Deze machines zijn gebouwd met een platte cilinderkop, deze koppen zijn half gekoeld. Echter is in het jaar 1924 een verbetering aangebracht op de motoren, namelijk de motoren met de ronden koppen (helmkoppen). Deze zijn volledig gekoeld waardoor het thermisch rendement van de motoren beter werd en er meer vermogen kon worden verkregen.

Zo is mijn eigen Kromhoutje 14epk (met platte cilinderkop). De "nieuwe" verbeterde versie levert bij hetzelfde toerental 1epk meer. Dit is dus een 15epk.
Voor zover ik weet zijn de vermogens van de nieuwe motoren als volgt: M00=9epk M0=15epk M1=22epk M2=30epk M3=40epk en een M4=50epk per cilinder. (van de M5 en M6 weet ik het niet precies) Zoals te lezen is op pagina 15 is de motor met een platte kop 26epk. Dit is dus een motor volgens de oude versie. Er zijn echt motoren welke bijvoorbeeld (een M1) 20epk lever met een ronde kop. Waarschijnlijk is deze motor voor 1924 gebouwd en heeft origineel een platte cilinderkop gehad en leverde toen dus ook 20epk. Na het plaatsen van de nieuwe ronde cilinderkop is deze motor 22epk gaan leveren, maar is dit nooit gewijzigd op het type plaatje.
Ik heb dit gehoord van een man welke vroeger met Kromhout heeft gevaren. En als ik kijk naar de gegevens en geschiedenis die staat beschreven in de boekjes van Han mannaert, kan dit goed kloppen.
Ik hoop dat ik het duidelijk heb opgeschreven en dat mij geen onzin is vertelt maar goed... :oops:

vriendelijke groet Jakob
Plaats reactie