De machinekamer.

Alles over binnenscheepvaart
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: De machinekamer.

Bericht door Tim76 »

Met wat Google zoekwerk: de Simms brandstofpomp (het enige aanknopingspunt) wordt gebruikt op Ford en Fordson en in mindere mate ook op een BMC 3.8 liter. Ik zal thuis nog eens de plaatjes vergelijken, op een telefoon is dat niet handig...

Groeten van Tim
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De machinekamer.

Bericht door pieter53 »

Afbeelding
Hij lijkt wel op deze Fordson.
Deze was 79 PK bij 1700 tpm (tractor gebruik).
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
ossebaar.j
Berichten: 1435
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: De machinekamer.

Bericht door ossebaar.j »

Enige vragen over de motor ;
Foto 1 ; Zitten er onder het luchtfilter 2 vacuumleidingen aan gesloten , die naar de regulateur van de brandstofpomp gaan ?
Naast de brandstofpomp zitten daar een voorfilter met glazen opvangkolf , dan mechanische opvoerpomp met handbediening en bovenop een
halfronde kap met ontluchtingsschroefje en dan een brandstof fijn filter .
Foto 2 zit er in de koelwater pijp een thermostaat .
Ik heb jaren met een Ford flathat motor gewerkt en daardoor veel technische dokumentatie verzameld .
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: De machinekamer.

Bericht door mastodont »

dat gaat een beetje moeilijk worden
het schip ligt in Parijs en ik ben thuis
ik heb de motor deze vakantie wel gezien maar er was al iemand bezig geweest om er het een en ander af te slopen om de kwaliteit te beoordelen of er nog gerepareerd kan worden
volgens die man zijn idee moet de motor vervangen worden
gr
leo
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: De machinekamer.

Bericht door Kees Keijzer »

Jaren met een Scania-Vabis D 11gewerkt uit 1963 en die had ook een vacuum regulateur op de brandstofpomp. Er zat een klep in de luchtinlaat met twee lucht leidingen naar de brandstofpomp, werkte goed, 13 jaar als hoofd motor mee gewerkt later nog 17 jaar als kopschroef met zo'n zelfde motor. Zo,n regulateurr kon niet bij een motor met drukvulling 'turbo'.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De machinekamer.

Bericht door pieter53 »

Is het niet veel makkelijker de schroef er af te halen
eerst eens even te zien of die nog bruikbaar is
en zo ja, dan daarmee naar een expert te gaan en te vragen
welke vermogens en toerentallen gebruikt kunnen worden.
Nu begin je met puzzelen terwijl je niet weet of de schroef nog bruikbaar is.
'tis maar een idee......
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
ossebaar.j
Berichten: 1435
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: De machinekamer.

Bericht door ossebaar.j »

Goedenmorgen Leo ,
Bij deze mijn ervaring met Fordson motoren .
Ik zat bij de brandweer en daar is in 1950 een nieuw brandweer voertuig gekocht . Dit was een Fordson Thames met een V8 benzine motor . Na 20 jaar dienst en een lange tijd stilstand de motor weer aan de praat gekregen . Uit overlevering kwam ik er achter dat deze motoren geschikt waren , voor vliegtuig benzine ( thans Super benzine met hoog octaan , en ter ondersteuning Wijns .).
Daar het olie verbruik te hoog werd , en revisie bij een moteren revisie bedrijf kostbaar was , kwam ik via de klub KEEP UM ROLLING in contact met iemand , die na de oorlog alle V8 dumpmotoren opgekocht had . Daar een ruilmotor voor 400 gulden gekocht en zo in de auto geplaatst . Ik bezit een beok getiteld Spare Parts list en monteurshandleiding, speciaal voor dit type fordson motoren . Gezien de robustheid kan de schade meevallen maar denk niet ik doe dit wel even en morgen klaar .
Succes sjaak
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: De machinekamer.

Bericht door Gert Schouwstra »

Leo, dit is een Ford motor, type 4D.

Fordson was het tractormerk van Ford. De 4D motoren werden door Ford tussen 1952 en 1964 in Dagenham (Engeland) speciaal gefabriceerd voor kleine 5-tons Ford-vrachtauto’s en de Fordson tractoren, die in dezelfde fabriek werden gebouwd. Vanaf 1957 werd ook een type 6D gebouwd voor de 7-tons vrachtauto’s. Ford heeft de 4D’s zelf niet gemariniseerd, met uitzondering van een paar series voor Turkije en Spanje. In 1964 werd de productie van de motoren gestopt en overgedaan aan Ebro in Spanje die de bouw van de 4D motoren onder licentie tot de jaren 90 heeft voortgezet.

Motorinhoud 3611 cc. Slag x boring = 100 x 115 mm. Compressieverhouding 1:16

Er waren 3 types 4D met onderling hele kleine verschillen in onderdelen, daardoor zijn ze niet 100% uitwisselbaar:
1952 New major – 42 pk
1958 Power major – 51,8 pk bij 1600 rpm
1960 Super major – 54 pk bij 1700 rpm

De tractor versie kon maximaal 1800 toeren halen, de vrachtautoversie was begrensd op 2400 toeren.
Vanaf 1962 kwam er een nieuwe cilinderkop en zouden de letter FL op de cilinderkop moeten staan.
Er is een apart forum van deze tractors en motoren: https://www.fordsontractorpages.nl/phpbb3/index.php
Met wat zoeken op de bloknummers 6050J met daaronder J3167 en het serienummer op de brandstofpomp P4596 kom ik waarschijnlijk uit op een Power major motor uit 1958. Het echte motornummer moet achter de startmotor verborgen zitten, pas als je dat hebt weet je het zeker.

Maar over de keerkoppeling kan ik helaas niet zoveel zeggen. Ik herken hem niet. De enige manier die ik kan bedenken om achter de reductie te komen is: De koppeling in het werk zetten en de bovenkant van de schroefas markeren met een viltstift. Daarna datzelfde doen met de krukaspoelie op de voorkant van de motor. Vervolgens de motor met de hand rondtornen en het aantal slagen tellen wat de krukaspoelie rond moet gaan om de schroefas 1x rond te laten gaan. En dan maar hopen dat de boel niet muurvast zit.

Anders zou je de firma Bakker in IJlst nog om een advies kunnen vragen, die weten heel veel van oude hydraulische koppelingen. Misschien dat zij hem herkennen. Dan zou je de foto's naar info@bakker-ijlst.nl moeten sturen.

Als de koppeling nog goed is zou je ook op zoek kunnen gaan naar een vergelijkbare Ford motor die op de fundering past. De Ford 4D is ook wel bekend als de Ford 592E van Ebro of Ford 4D220 van Lehman. Die zijn tot in de jaren '90 gemaakt.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
ossebaar.j
Berichten: 1435
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: De machinekamer.

Bericht door ossebaar.j »

geert even een kleine aanvulling .
Toen Ford in europa auto's wilden fabriceren , kon dit wel in Engeland , maar onder de naam FORDSON .
Dit werd toen de Ford Motor Company LTD ; parts division , Aveley depot , england .
, de uitbreiding /esammblage werd toen fabriek in Dagenham . Er werden toen de volgende types gebouwd ; 30cwt. 2/3/4/5 ton truck ; 2 ton van ; 4 cubic yard tipper ; sussex 6-wheeler ,DE 30cwt vanaf 1/55 met 4 cil benzine of diesel ; 12 volt en hydraulische remmen ; 2 ton truck , 1949 tot mei 1957 ; v-8 ; 6 volt hydralische rem ; 1953 ,4 cil benzine 1954 4 cil diesel , 2 volt Dit gaat zo door tot MEI 1957 toen de auto productie gestopt werd , en men alleen nog landbouw tractoren bleef bouwen . In de vrachtauto's had je toen de Fordson Thames en de fordson Trader . De thames had het motorcompartiment voor de voorramen ( lange neus ) en de trader had de laatste cilinder in de cabine , zodat de neus korter was . en geen V-8 motoren . De 4-cilinder DIESELMOTOREN , welke in de 2-en 3-tons "Thames "trucks wordt gebruikt , heeft een cilinderinhoud van 3,61 liter , een cilinderboring van 100 mm en een zuigerslag van 115 mm .
Wat mij verder opviel was op foto 1 was het luchtfilter vervangen door een luchtfilter van een v-8 . ; foto 2 , ventilatorbladen verwijder en de gelijkstroomdynamo vervangen door een wisselstroom dynamo .
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: De machinekamer.

Bericht door DPLA »

ossebaar.j schreef: 04 aug 2018 17:12 geert even een kleine aanvulling .
Toen Ford in europa auto's wilden fabriceren , kon dit wel in Engeland , maar onder de naam FORDSON .
Dit werd toen de Ford Motor Company LTD ; parts division , Aveley depot , england .
, de uitbreiding /esammblage werd toen fabriek in Dagenham . Er werden toen de volgende types gebouwd ; 30cwt. 2/3/4/5 ton truck ; 2 ton van ; 4 cubic yard tipper ; sussex 6-wheeler ,DE 30cwt vanaf 1/55 met 4 cil benzine of diesel ; 12 volt en hydraulische remmen ; 2 ton truck , 1949 tot mei 1957 ; v-8 ; 6 volt hydralische rem ; 1953 ,4 cil benzine 1954 4 cil diesel , 2 volt Dit gaat zo door tot MEI 1957 toen de auto productie gestopt werd , en men alleen nog landbouw tractoren bleef bouwen . In de vrachtauto's had je toen de Fordson Thames en de fordson Trader . De thames had het motorcompartiment voor de voorramen ( lange neus ) en de trader had de laatste cilinder in de cabine , zodat de neus korter was . en geen V-8 motoren . De 4-cilinder DIESELMOTOREN , welke in de 2-en 3-tons "Thames "trucks wordt gebruikt , heeft een cilinderinhoud van 3,61 liter , een cilinderboring van 100 mm en een zuigerslag van 115 mm .
Wat mij verder opviel was op foto 1 was het luchtfilter vervangen door een luchtfilter van een v-8 . ; foto 2 , ventilatorbladen verwijder en de gelijkstroomdynamo vervangen door een wisselstroom dynamo .
Hallo Jan,

Ter aanvulling :

De Fordson Dieselmotoren waren te licht, te weinig PK 's
Later werden de Fordson Thames en de Fordson Trader Trucks uitgerust met 6 cilinder Perkins Dieselmotoren (1956/1957)

PERKINS DIESEL MOTOR.jpg
PERKINS DIESEL MOTOR.jpg (37.8 KiB) 2641 keer bekeken
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Plaats reactie