Kwam vorige week een foto tegen van een soortgelijk bootje. Dit was het wat je bedoelde Roy?k-k schreef:Hallo Roy,Roy schreef:Henk vertelde dat hij met enige regelmaat met het pontje van Machinefabriek Bolnes overvoer. Het afmeerpontonnetje lag tussen de werven van Boele en Pot op Bolnes en aan de overkant bij de machinefabriek. Het werd ook gebruikt om onderdelen aan passerende schepen af te geven.
Dat was dan de "Nieuwe Veer" waar een Rolls Royce in stond.
Lief scheepje trouwens. Waar zou ze gebleven zijn ?.
m.v.g. Roy
Ook ik ben wel eens met het scheepje over gevaren van de Bolnesfabriek naar de overkant van de rivier. Kan het ding zo op mijn netvlies toveren. Dacht trouwens dat er een Ruston (met dubbele krukas?) in stond. Het was een heel apart plat motortje. Maar nu praten we over 50 jaar geleden. Leuk om te zien hoe zoiets bij de oudere garde nog leeft.
Gr. Klaas
De machinekamer.
Re: Machinekamer
Re: Machinekamer
De boeing van dat scheepje is volgens mij GROEN-WIT-ZWART.
Is dat niet van Haniel geweest?
Die hadden in Rotterdam toch ook wel een vletje varen.
Gr Ronnie
Is dat niet van Haniel geweest?
Die hadden in Rotterdam toch ook wel een vletje varen.
Gr Ronnie
Re: Machinekamer
Hallo Ronnie,
Geen idee waar het scheepje vandaan kwam. Ik denk dat het 1963 was dat we het fotografeerden in Schoonhoven..
Het deed daar dienst als voetveer.
Gr. Klaas
Geen idee waar het scheepje vandaan kwam. Ik denk dat het 1963 was dat we het fotografeerden in Schoonhoven..
Het deed daar dienst als voetveer.
Gr. Klaas
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Machinekamer
Ik zal heel toepasselijk het op dit topic ook maar wereldkundig maken;
Peter Reichweijn stuurde me een mailtje dat op zaterdag 6 maart het motorenmuseum aan het Nanengat 7a
in Papendrecht weer een draaidag houdt.
Deze vier cylinder Stork draait ook ook weer.
P.s. Ik ben er niet bij, de plicht roept.
Gr< kees.
Peter Reichweijn stuurde me een mailtje dat op zaterdag 6 maart het motorenmuseum aan het Nanengat 7a
in Papendrecht weer een draaidag houdt.
Deze vier cylinder Stork draait ook ook weer.
P.s. Ik ben er niet bij, de plicht roept.
Gr< kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Re: Machinekamer
Wat een prachtig Storkje BIJNA net zo mooi als mijn eigen Gardner
Is deze 282pk of is dat een ander type?
Is deze 282pk of is dat een ander type?
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Machinekamer
Deze 4 cylinder is 170 pk. en zes cylinder is 282 pk, die in onze kempenaar stond zat er tussen in 235 pk een 5 poot.
Gr, Kees.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Re: Machinekamer
Helaas is de Nedrlands en duitse KWALITEIT verleden tijd, het nu eenmaal zo dat alles economisch verandwoord moet zijn.
Een motor moet per pk een bedrag kosten.
Maar wel over het milieu praten alsof dat het belangrijkste in de wereld is.
Een machine bouwen kost ook energie en matrialen maar dat schijnen de milieu frieken te vergeten.
En een langzaamloper gaat makkelijk 50 jaar mee, zo`n moderne knikkerbak 10 jaar maar dan wel in crisis, anders is de machine na 5 jaar op en op is op.
Een motor moet per pk een bedrag kosten.
Maar wel over het milieu praten alsof dat het belangrijkste in de wereld is.
Een machine bouwen kost ook energie en matrialen maar dat schijnen de milieu frieken te vergeten.
En een langzaamloper gaat makkelijk 50 jaar mee, zo`n moderne knikkerbak 10 jaar maar dan wel in crisis, anders is de machine na 5 jaar op en op is op.
Re: Machinekamer
Wil nog even reageren op een bericht van afloskapitein, betreft de Bolnes karretjes.
De normele "L "uitvoering was 50 pk per cilinder, dus 8 cilinders maakt toch 400 pk .maar op 1 van de foto zie ik onder de watergekoelde uitlaat een nachtmerrie hangen voor monteurs....een luchtkoeler.
deze luchtkoeler gaf de Bolnes een vermogen injectie van wel 10 pk per cilinder meer..
Dus deze 8KL zal ongeveer 480 pk geweest zijn en met de oplading bedoelen ze dus de aangebouwde luchtkoeler.
met vriendelijke groet,
Dirk
De normele "L "uitvoering was 50 pk per cilinder, dus 8 cilinders maakt toch 400 pk .maar op 1 van de foto zie ik onder de watergekoelde uitlaat een nachtmerrie hangen voor monteurs....een luchtkoeler.
deze luchtkoeler gaf de Bolnes een vermogen injectie van wel 10 pk per cilinder meer..
Dus deze 8KL zal ongeveer 480 pk geweest zijn en met de oplading bedoelen ze dus de aangebouwde luchtkoeler.
met vriendelijke groet,
Dirk
Re: Machinekamer
Heb je gelijk in.Er was ook nog een DL die hebben wij gehad die was 75 pk per cilinder en had wel een blower en zat de luchtkoeler onder de blower. een 8 cilinder van 600pk bij 475 omw.
Zon Bolnes met blower zakt ook niet weg als hij het zwaar krijgt.Terwijl een L of Kl wel wat inzakt.
Zon Bolnes met blower zakt ook niet weg als hij het zwaar krijgt.Terwijl een L of Kl wel wat inzakt.