Kees Keijzer schreef:In de eind vijftiger jaren werden er in de binnenvaart ook Caterpillers geplaatst met een benzinestartmotor o.a beroemde 172 pk het type weet ik zo niet uit m'n hoofd.
Dat benzine motorretje was aangebouwd aan de motor, je moest hem met de hand staten, dan zette je die frictie in en door een soort sleepkoppeling nam hij de motor mee die na enkele minuten aan sloeg.
Ik denk dat hij op de nokkenas stond.
Maar misschien is er een techneut , Gert? , die het precies uit kan leggen.
Gr, Kees.
Bij de Caterpillar bulldozers en ook bij de Caterpillar scheepsdiesels (inderdaad 172 PK) in de jaren 50, 60 van de vorige eeuw, werden de motoren inderdaad gestart met een benzine hulpmotortje, die aan het grote motorblok was vast gebouwd.
Er ware 2 typen benzinemotortjes, één die je met een slinger moest starten, maar er was er ook één die je met een trektouwtje moest starten. De aandrijving werkte via een starterkrans op het vliegwiel, die je met een handle inschakelde, voor die tijd lichtte je eerst de nokkenas en liet je de hoofdmotor eerst (warm)draaien tot er voldoende oliedruk was en dan schakelde je de nokkenas weer in en startte de hoofdmotor, de handle van de startbenzinemotortje terugtrekken van de starterkrans, het benzinekraantje dicht draaien totdat het benzinemotortje vanzelf stilviel. Bij het starten van het benzinemotortje eerst de carburateur vol laten lopen, vandaar dat het benzinetankje meestal hoog buiten was opgehangen, omdat er geen benzinepompje op het benzinemotortje aanwezig was, alvorens je het benzinemotortje kon starten. Het was niet zo, dat je even snel de hoofdmotor kon opstarten, het zogenaamde warmdraaien (oliedruk opbouwen) duurde ongeveer 2 tot 3 minuten, dus dit had wel enige tijd nodig, dit kan je je nu niet meer voorstellen in de huidige maatschappij. Druk op de knop en lopen !
Het starten van deze Caterpillar dieselmotoren vereiste best wel enige handigheid om het bendix tandwiel van het benzinemotortje met de slipkoppeling goed in de starterkrans te laten lopen/glijden, dit ging soms helaas gepaard met veel gekraak als je het niet goed deed. Maar als je eenmaal goed door had hoe het moest doen , ging het starten van de hoofdmotor best goed.
Ik weet dat er schippers waren in de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw bij een half uur tot en uur wachttijd, bijvoorbeeld bij een sluis, de hoofdmotor stationair lieten draaien, omdat de schippers het starten van de hoofdmotor te veel gedoe vonden.