Uit de oude doos, eerst stond in onze Zwerver een 4 cylinder Lister JP van 40 pk, met Rijsdijk mechanische keerkoppeling.
De Lister werd in 1981 vervangen door een Daf 575 welke uit een vrachtwagen kwam en gemariniseerd was, 120 auto pk en 80 pk op de schroef in het schip.
Met PRM keerkoppeling.
lister5 by Ducatist4s, on Flickr
lister2 by Ducatist4s, on Flickr
lister16 by Ducatist4s, on Flickr
lister3 by Ducatist4s, on Flickr
daf2 by Ducatist4s, on Flickr
Gr. Arie
De machinekamer.
Re: De machinekamer.
Hou de vaart er in.
Re: De machinekamer.
Re: De machinekamer.
Mijn ervaring met startlontjes was met de 1cyl listers en Hatzen toen ik in dienst zat was bij ons op de machinisten kamer altijd wel iemand die startlontjes had die werden dan op de chauffeurskamer aangestoken en in een kast gestopt dat stonk behoorlijk
Re: De machinekamer.
had lister ook lontjes dan de hatz dat wist ik wel maar van lister niet gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Re: De machinekamer.
Deze 4 cilinder had dat in ieder geval niet, en de generator van Lister die wij hadden ook niet.
De generator konden we elektrisch starten en de JP 40 op lucht of met de slinger.
Als de motor koud was dan moesten we met 2 man slingeren, maar als hij al warm was kon 1 man het wel af.
En met lucht starten dan moest je hem eerst op stand zetten, maar dan liep hij ook zomaar.
De generator konden we elektrisch starten en de JP 40 op lucht of met de slinger.
Als de motor koud was dan moesten we met 2 man slingeren, maar als hij al warm was kon 1 man het wel af.
En met lucht starten dan moest je hem eerst op stand zetten, maar dan liep hij ook zomaar.
Re: De machinekamer.
en de luchtgekoelde listers hadden ook geen lontjes die hebben wij in alle soorten gehad en ik heb nu nog een 1 cyl jp staan helemaal gerestaureerd door mijn broer die zit in de gloeikopjes heeft een schuur vol staan gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Re: De machinekamer.
Mogelijk waren er afwijkende modellen Lister, maar onze JP had geen enkele mogelijkheid om ergens lontjes in te doen, het valt me wel op dat in kop 3 van Klaes zijn Lister een wel heel erg afwijkende ventiel zit om de compressie ruimte mee te vergroten.
Onze JP was aan de voorzijde voorzien van een startkrans met een elektrische startmotor op 12 volt, werkte uitstekend!
Sporadisch kon je het treffen dat wanneer je de ventielen uitschroefde dat je dat net deed op het ontbrandings moment, stond je mooi in de vonken
Gr. Arie
Onze JP was aan de voorzijde voorzien van een startkrans met een elektrische startmotor op 12 volt, werkte uitstekend!
Sporadisch kon je het treffen dat wanneer je de ventielen uitschroefde dat je dat net deed op het ontbrandings moment, stond je mooi in de vonken
Gr. Arie
Hou de vaart er in.
Re: De machinekamer.
Louis M, bedankt voor het nogmaals plaatsen van mijn filmpje, afgelopen september gemaakt boven sluis Faulbach.
Ik had hem alleen bij topic filmpjes geplaatst, maar hier past hij ook, leuk resultaat van een Samsung galaxy S II telefoon!
gr. Arie
Hou de vaart er in.
Re: De machinekamer.
Op sleepschepen stonden als motor bij de ankerlier ook vele Listers en Petters, nu als het zwaar werd begonnen ze te roken als een kolenboot.
Geef mij maar een Deutz liggend met dampkoeling of een Armstrong Sidley die rookten niet en gaven kracht.
Geen lontjes nodig als was het -20 een slinger en draaien.
gr.BB
Geef mij maar een Deutz liggend met dampkoeling of een Armstrong Sidley die rookten niet en gaven kracht.
Geen lontjes nodig als was het -20 een slinger en draaien.
gr.BB
Re: De machinekamer.
is dat ventiel in kop 3 van de lister niet om vuile lucht te pompen hadden meer motoren dan stond er geen kompressor bij wat de liggende deutz betreft daar gingen toch wel lontjes in bij ons moest er als het echt koud was altijd een emmer heet water in maar die was ook niet nieuw meer wat de armstrong betreft zijn iderdaad bere goede torretjes gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.