De machinekamer.

Alles over binnenscheepvaart
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: De machinekamer.

Bericht door joop 1 »

zou goed kunnen in Zierikzee staat ook een 1 cyl maar dat is wel SB
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De machinekamer.

Bericht door pieter53 »

Afbeelding
Nieuwe Niedorp. Foto: Pieter Klein cc-by-sa-nc
een prototype van een 1 cilinder Bones HS400 met een effectief vermogen van 160pk bij 220 tpm.

Afbeelding
Zierikzee. Foto: Archief Leen Legemaate
Het prototype van de Smit-Bolnes
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: De machinekamer.

Bericht door joop 1 »

deze foto.s heb ik van de zomer in Zierikzee gemaakt
Bijlagen
20170414_131655 kvf.jpg
20170414_131655 kvf.jpg (234.8 KiB) 1766 keer bekeken
20170414_131724 kvf.jpg
20170414_131724 kvf.jpg (302.68 KiB) 1766 keer bekeken
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De machinekamer.

Bericht door pieter53 »

Onderaan deze bladzijde op BVT: LINK een overzicht van de verschillende geproduceerde types.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: De machinekamer.

Bericht door teerkwast »

Dat zijn grote hoge karren, maar die op de foto van Bram LEEK mij niet zo groot, vandaar.
Afbeelding
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De machinekamer.

Bericht door k-k »

Bart, Die op de foto van Bram was een Brons en die zijn niet zo hoog. Bolnessen waren door hun kruishoofd met spoelzuiger wat hoger dan een reguliere motor. De Brons had spoelpompen. Gr. Klaas.
kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: De machinekamer.

Bericht door kajoe »

ik weet nog wel dat wij op de alphaca erg veel problemen hadden met de bolnessen die er in stonden bij lage toeren die vooral bij het lossen en bunkeren voorkwamen vervuilden de motoren enorm de fabriek heeft toen geëxperimenteerd met wat hun noemden gordijntjes om de spoelzuigers die op het toerental reageerden door meer of minder door te laten ,heeft even geduurd maar werden toen aangebracht en dat scheelde heel wat .de enigste schade die we nog gehad hadden was dat door het vergeten de smeerolie bussen bij te vullen de zuigerveren er uit lagen waardoor we op een kolenstoker leken ,bij de fabriek kwamen ze er ook nog achter dat de meeste spoelzuigers gescheurd waren dus werd het een wat langere reparatie ,maar daar na als nieuw.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De machinekamer.

Bericht door k-k »

Dat waren dacht al de nieuwere Bolnessen met 100 PK per cilinder is het niet Wout? De ouwetjes waar ik mee heb gevaren hadden van vervuiling geen last. Bij een servicebeurt aan de werf en ook wel aan de fabriek sopte ik de boel wel uit, maar per cilinder kwam er nog geen theekopje vol sludge uit. Was allemaal aangeslagen stof. In het carter sleutelden we de geperforeerde platen onder de krukas eruit, maar ook daar weinig vuil. Gemakshalve lieten we alles maar in de bilge lopen. Er zullen wel meerdere zijn geweest, maar mij is maar één kapitein bekend, die zijn carter leegpompte in een paar olievaten, die boven op het bordes stonden. En zo hoort het natuurlijk. Een van mijn klussen als aankomende schoolverlater was om de machinekamerplaten te lichten en daaronder het aangekoekte vuil en vet weg te krabben. Kwamen diverse verfblikken vol uit. Later gunde je je daar, ook bij gebrek aan personeel, geen tijd meer voor. En waar moest je ermee heen? Over de muur kieperen was ook tegen mijn principes. Aan de werf of bij de motorenfabriek kon je er goed van af. Gr. Klaas.
kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: De machinekamer.

Bericht door kajoe »

ja klaas dat klopt stonden in de alphaca -adara -en latere schepen ,bij ons ging de afgewerkte olie de tanks in (stookolie) .
de motor gooide zelf alle teveel aan olie in de smeerolie affvaltank ,had je eens een motordrijver die erg serieus was en veel controleerde en dan zag dat het peil volgens hem aan de lage kant was en er olie bij kieperde smeet de motor het er weer uit ,kwam natuurlijk ook door de cilinder smering die kwam dan ook in die tank terecht ,onze vaste mach rolf mulder mekkerde wel eens over het overmatig verbruik van smeerolie .
met een vaste machinist die voor alle zaken zorgde had je een makkie met de motoren en ketel enz ,
tja en we draaiden natuurlijk op eigen merk olie americol .
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De machinekamer.

Bericht door k-k »

Bedankt voor de info Wout. Met een beetje mazzel heb ik nog een Americol vlaggetje. Ergens staat me bij dat Americol zijn smeerolie bij Esso liet maken. Zat Americol zelf niet in Delft? Hieronder een plaatje van de MK op de Algorab, waar de inlaatspoelklepjes worden gecontroleerd. Gr. Klaas.
9 Klepjes wisselen in de kruishoofden van de Bolnes (inlaatzijde).jpg
9 Klepjes wisselen in de kruishoofden van de Bolnes (inlaatzijde).jpg (389.61 KiB) 1681 keer bekeken
Plaats reactie